Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,958   Posts: 1,522,998   Online: 1176

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Foto gallery beperkt

Helaas heeft Sean zich genoodzaakt gezien om de foto gallerie uitsluitend voor betalende leden toegankelijk te maken. Dat is niet omdat hij er meer aan wil verdienen, maar omdat de fotogallerij het overgrote deel van de 4 gigabyte bandbreedte per dag opslokte. Bovendien werd er op steeds grotere schaal misbruik van gemaakt. Regelmatig schreven nieuwe mensen zich in om in het uur daarna 2 gigabyte aan foto's te uploaden. Om het voortbestaan van apug te garanderen wordt dat nu dus beperkt.

Er is geen enkele intentie om vroeger of later ook de forums te beperken tot betalende leden. De forums zijn tekst bestandjes die slechts een klein deel van de bandbreedte in beslag nemen, ook al krijgt APUG zo'n 6000 bezoekers per dag !!

De nieuwe regels zijn :

Alleen betalende leden ($ 1,00 per maand) kunnen foto's uploaden en bekijken. Bovendien wordt het aantal foto's beperkt tot 4 per dag per lid. Sean bekijkt nog of het haalbaar is om niet-betalende leden maximaal 3 kleinere foto's op hun user profile pagina te laten zetten.

En laten we eerlijk zijn, waar vindt je nog een tijdschrift dat minder dan 10 euro per jaar kost, en je zóveel informatie verschaft?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Dat het uploaden beperkt is begrijp ik. Dat de gallery niet meer bekeken kan worden vind ik geen goede zaak.

mvg, Marc.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Dat het uploaden beperkt is begrijp ik. Dat de gallery niet meer bekeken kan worden vind ik geen goede zaak.

mvg, Marc.
    Beste Marc,

Ik begrijp de actie van huisbaas sean.

Het probleem zit niet in de opslag van de foto op de server, een 500MB schijf "kost niks" en 1TB (Terabyte) kost 2x niks, en daar kun je heel wat foto's op kwijt.

Het probleem zit hem in de traffic, de bytes die elke keer verzonden worden als iemand een foto bekijkt, iedere keer wordt min of meer de file gedownload naar de browser en als 2000 users dat dagelijks doen loopt dat in de papieren. Traffic kost, helaas, helaas, veel geld in verhouding tot pure opslag.

Iedere keer dat iemand op een link klikt die naar apug verwijst kost Sean dat in zekere zin geld.

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Helaas heeft Sean zich genoodzaakt gezien om de foto gallerie uitsluitend voor betalende leden toegankelijk te maken.
    Erg slechte zaak. Sean had beter het probleem bij de wortel aangepakt en een limiet aan de uploads gesteld. Komt bij dat wie een fotosite opzet, er tamelijk zeker van kan zijn dat er op enig moment traffic-knelpunten gaan ontstaan, dat is namelijk vrij nauwkeurig mathematisch te bepalen/voorspellen.

Het sluiten van de gallery voor niet-betalende bezoekers doet mijns inziens grote afbreuk aan de waarde van Apug voor analoge fotografen. Om het resultaat van een ontwikkelaar op een film te laten zien èn te bekijken, moet je nu dus eerst betalen. Ook degene die de moeite nam om een bepaalde ontwikkelcombinatie te testen. Foute boel.

Er is geen enkele intentie om vroeger of later ook de forums te beperken tot betalende leden.
    Dat is erg verstandig, want het zou de doodsteek voor Apug betekenen. Stel je voor dat mensen eerst moeten betalen om anderen van dienst te kunnen zijn met raad of advies.

De nieuwe regels zijn :
    Alleen betalende leden ($ 1,00 per maand) kunnen foto's uploaden en bekijken. Bovendien wordt het aantal foto's beperkt tot 4 per dag per lid.
    Maar waarom nou niet acht of tien foto's per maand per bezoeker? Dan is het hele probleem toch de wereld uit? En werkt Apug nog steeds als vanouds. Voor iedereen. Ook voor wie niet wil of kan betalen, maar wel wat te melden heeft, foto gezien.

Sean bekijkt nog of het haalbaar is om niet-betalende leden maximaal 3 kleinere foto's op hun user profile pagina te laten zetten.
    Ah, de proletenhoek! Nee dank u.

En laten we eerlijk zijn, waar vindt je nog een tijdschrift dat minder dan 10 euro per jaar kost, en je zóveel informatie verschaft?
    Met dit verschil dat "wij" dat tijdschrift volschrijven en volfotograferen. En daar mogen we nu voor gaan betalen? Nope. Het hele verhaal komt op mij over als een voetbalwedstrijd die achter een decoder verdwijnt. Dan kijk ik ook niet meer.
    Zeer teleurstellende ontwikkeling dit. Het zij zo.
    Het stimuleert mij alvast *niet* om mijn tekstuele bijdragen te gaan intensiveren. Integendeel. Hopelijk ben ik de enige die hier zo over denkt.

Mvg, Paul.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Je kunt Apug heel goed vergelijken met een fotoclub. Je wordt er lid van en dan betaal je contributie. Maar al het werk v.w.b. organisatie etc wordt vrijwillig door de leden gedaan. Niemand verdient er aan. Waarom dan die contributie? Denk eens aan de huur van het clublokaal, het maken van het clubblaadje, het versturen van inzendingen naar wedstrijden enz. Zo heeft ook Sean zijn kosten: de huur van de server enz.
    Twaalf dollar per jaar (ongeveer 9 euro) is iets dat ik graag betaal voor al het plezier dat ik hier dagelijks op deze webstek beleef. Koop een eens een Engelstalig fotoblad - vol digibabbel tegenwoordig zoals de fotoindustrie het opdraagt- en je bent al 8 Eurootjes kwijt.Het Nederlands blad Foto kost in de winkel ook al 4,50 en je hebt het in een uurtje gelezen.
    Als we allemaal nou gewoon abonnee zouden worden dan zou er een veel groter virtueel clublokaal gehuurd kunnen worden en zouden we onze huidige noodbehuizing achter ons kunnen laten.
    Groeten
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by clogz
    ...

Als we allemaal nou gewoon abonnee zouden worden dan zou er een veel groter virtueel clublokaal gehuurd kunnen worden en zouden we onze huidige noodbehuizing achter ons kunnen laten.
    Groeten
    Hans
    Ik ben het volledig met eens met je pleidooi, Hans.
    Als we dan nog wat aan kwaliteitsbewaking kunnen doen, gast-fotografen uitnodigen ivm interessante onderwerpen, over testrapporten van apuggers kunnen beschikken... eigenlijk dat ook Apug, zoals je het stelt, een virtueel foto-blad wordt over uitsluitend analoge fotografie.

Ik zal er graag mijn jaarlijkse 'duit in het zakje' doen.

Fred

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    We hebben het hier over een bedrag van 12$ per jaar. Daar wordt Sean echt niet rijk van.

Als ik bekijk hoeveel inspiratie en informatie ik haal uit deze site, heb ik het er graag voor over.

Misschien moeten we gewoon blij zijn dat Sean bereid is zoveel (vrije) tijd te investeren in het behoud van de analoge fotografie.

Anne Marieke

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik denk dat de voordelen toch tegen de nadelen opwegen hoor.
    OK, het is iets minder leuk voor de gebruiker die veel apugt. (nieuw werkwoord trouwens)
    Maar 12 dollar is 'niets' bij manier van spreken. Drie filmpjes. Twee engelse B&W Magazine tijdschriften. Ohja, 5 pintjes. (kan ik als student zeker gebruiken als vergelijking, niet ? )

Maar bekijk het ook eens positief: een gratis gallery trekt ook andere mensen aan. Mensen die gewoon zoveel mogelijk foto's willen uploaden. Een beetje als gratis website of tentoonstellingsruimte dus. Mensen die in sommige gevallen digitaal werken! Omdat ze nog nooit achter de betekenis van de site gekomen zijn of het zich niet aantrekken.....

Of is dit een kromme redenering?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Ik begrijp de bedoeling erachter.
    Wat ik wel jammer vind is dat er alleen via PayPall betaald kan worden.
    Zelf heb ik geen paypall account dus dat gaat een beetje moeilijk en ik denk niet dat ik de enige ben zonder.

Ik zat dagelijk door de gallerij heen te bladeren naar de nieuwe uploads gewoon om er wat uit te leren en te zien wat andere doen met bepaalde onderwerpen.

Ik denk dat ik toch maar eens zo'n paypall account moet gaan aanschaffen nu.
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by PieterB
    ...

Maar bekijk het ook eens positief: een gratis gallery trekt ook andere mensen aan. Mensen die gewoon zoveel mogelijk foto's willen uploaden. Een beetje als gratis website of tentoonstellingsruimte dus. Mensen die in sommige gevallen digitaal werken! Omdat ze nog nooit achter de betekenis van de site gekomen zijn of het zich niet aantrekken.....

Of is dit een kromme redenering?
    Dat is een goeie redenering Pieter.
    Je zou dat kunnen oplossen door een tijdelijke gratis toegang te creëren op een ICQ adres bvb. Zeg maar bvb de eerste drie maanden. Een proefabonnement als het ware.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin