Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,720   Posts: 1,483,138   Online: 1260

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Frankrijk Update

Op verzoek geef ik de tussentijdse stand van zaken voor degenen die ons Frankrijk avontuur een beetje gevolgd hebben.

Gezin

Hélène en de kinderen wonen nu 2 1/2 maand in Cunlhat (Auvergne). De kinderen vinden het geweldig, en hun nieuwe school bevalt uitstekend. Ze willen helemaal niet meer terug naar Nederland. Hélène is vooral gestressed, omdat ze het huishouden, een nieuwe baan, en de kinderen (die nu zomervakantie hebben) moet combineren, terwijl ik in Nederland zit.

Daarbij komt de eindeloze bureaucratie. Een voorbeeld : Om de auto naar Frankrijk over te schrijven moeten behalve een paarhonderd euro, ook allerlei keuringen en documenten overlegd worden. Bijvoorbeeld een officiele verklaring van een officiele Peugeotdealer dat onze Peugeot 205 een Peugeot 205 is. Blijkbaar hebben ze in Frankrijk ook de reclame gezien van die vent in india die met een hamer en een olifant zijn merkloze auto tot een peugeot ombouwt.

Een ander voorbeeld : De hoogte van de kinderbijslag kan pas bepaald worden als je ingeschreven bent bij de belasting. Maar je wordt pas bij de belasting ingeschreven als duidelijk is hoe hoog de kinderbijslag wordt. Ambtenaren....

Momenteel helpt Hélène's moeder in de huishouding. Maar omdat ik mijn baan pas per 1 nov op kan zeggen hebben we in september-oktober hulp nodig. Wie kent er een betrouwbare en sympathieke au-pair die twee maanden gratis vakantie in de Auvergne zoekt ? Als tegenprestatie moet hij/zij de kinderen van school halen (50 meter van ons huis) en 's middags het brood op tafel zetten. Over zakgeld kan gesproken worden.

Intussen ben ik onbestorven weduwnaar in een half leeg huis. Het huis is per 2 oktober verkocht. Nu werk ik iedere week een of twee dagen over, zodat ik elke maand een week op en neer kan naar mijn gezin. Daarvoor hebben we een schapentrailer gekocht (als een paardentrailer, maar dan iets lager en met een verdieping erin) en technisch volledig gereviseerd. Zo wordt onze huisraad in etappes verhuist. Na de verhuizing wordt hij weer verkocht. Zoek je vanaf oktober een schapentrailer, geef dan een seintje

Foto Workshops
    Het bedrijf gaat "Phot-O-Vergne" heten (een woordspeling op "Photo"en "Auvergne"). Registratie van de bedrijfsnaam is in de maak. We hebben een werklogo, maar dat kan nog veranderen.

Ik ben druk bezig met het uitwerken van cursussen, het aantrekken van freelance docenten, het vinden van geschikte en betaalbare overnachtingsmogelijkheden, het aankopen van apparatuur enz. We hebben het idee om zelf de huisvesting en catering te verzorgen laten varen. Anderen in de regio doen dat beter en goedkoper dan wij. Bovendien houdt de klant dan een keuze tussen hotel, camping, B&B, gîte enz.

De meeste workshops zijn niet locatie afhankelijk. Studioflitsers of computers kunnen gemakkelijk opgezet worden in een gehuurd zaaltje. Maar zolang het geld niet met bakken binnenstroomt, is het huren van een ruimte voor een permanente groepsdoka onbetaalbaar. Dus die zal in ons eigen huis gebouwd moeten worden. Dat kan nog even duren, want we hebben nog geen koophuis. En Frankrijk kent alleen dure annuiteiten en spaarhypotheken. Wordt vervolgd.

Ik heb enkele cursussen van de Kamer van Koophandel gevolgd. En ik lees me suf over boekhouden en marketing. Want het bedrijf staat of valt straks met een goede boekhouding en voldoende klanten. Potentiele klanten moeten vooral weten dat je bestaat. Ik heb geen enkele ervaring in internationale marketing. Dus dat wordt nog een hele klus.

TRY-OUT
    Van 30 okt t/m 3 nov organiseer ik een testworkshop rond het thema "Herfst". Het wordt een week volop fotograferen in een oergezellige sfeer, en in een uiterst fotogeniek landschap. Omdat je proefkonijn speelt voor de fouten in de organisatie, wordt deze 5-daagse workshop gegeven voor kostprijs (250 €). Overnachting en maaltijden komen daar nog bij (waarschijnlijk eenzelfde bedrag, afhankelijk van het hotel). Wie geïnteresseerd is kan zich bij mij opgeven. De eerste twee aanmeldingen zijn al binnen.

Website
    De website www.phot-o-vergne.com staat volop in de stijgers. Het domein is geregistreerd, samen met een aantal verwijzingsdomeinen. Maar ik verspreid het adres nog maar mondjesmaat. Want er moet nog van alles aan gebeuren. Zo zijn de huidige illustraties overal van het web gehaald. Voordat de site officieel de lucht in gaat moeten die allemaal vervangen zijn door mijn eigen foto's. Daarvoor heb ik een digitaaltje aangeschaft (is dit vloeken in de kerk?). Een Canon powershot A620, waar ik uitermate tevreden over ben. Tijdens elk verblijf in Frankrijk wordt er druk digitaal gefotografeerd voor de site. Maar zodra ik wat tijd over heb, komen de SL66 en de 4x5 te voorschijn. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Helaas heb ik door alle drukte mijn doka al maanden niet meer van binnen gezien.

Phot-O-Vergne moet (net als Photocrack) ook een plek zijn voor gratis no-nonsense informatie van fotografen voor fotografen. Daarom heb ik o.a. een fotografische wikipedia gestart met een honderdtal recepten van ontwikkelaars.

Online winkel
    De bedoeling is ook om online niche fotoproducten te gaan verkopen. Momenteel verken ik de mogelijkheden van een online winkel in eigen beheer, of op ebay. Adviezen en ervaringen zijn welkom.

Bruiloftsfotograaf
    Op 20 km van Cunlhat gaat een bruilofts- en portretfotograaf met pensioen. Ik ben serieus met hem in gesprek. Een fotowinkel is weliswaar niet mijn eerste keuze, want de workshops komen dan in de knel. Maar overname van een lopend bedrijf betekent een direct inkomen voor ons gezin. Ik verken nu de toekomstige levensvatbaarheid van dat bedrijf, en de mogelijkheden om winkel en workshops te combineren (meer gastdocenten? De winkel alleen 's middags open? e.d.). Alle mogelijkheden liggen nog open. Wordt vervolgd.
    Last edited by argentic; 04-20-2007 at 06:05 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    TRY-OUT
    Van 30 okt t/m 3 nov organiseer ik een testworkshop rond het thema "Herfst". Het wordt een week volop fotograferen in een oergezellige sfeer, en in een uiterst fotogeniek landschap. Omdat je proefkonijn speelt voor de fouten in de organisatie, wordt deze 5-daagse workshop gegeven voor kostprijs (250 €). Overnachting en maaltijden komen daar nog bij (waarschijnlijk eenzelfde bedrag, afhankelijk van het hotel). Wie geïnteresseerd is kan zich bij mij opgeven. De eerste twee aanmeldingen zijn al binnen.
    Kun je me op je "mailinglist" zetten... of doe je daar nog niet aan? Graag zou ik wat meer details omtrent de workshop ontvangen.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Proficiat Gilbert!
    Een prachtige onderneming.

Het gaat je wel lukken!

Fred

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hey Gilbert,

Ik moet toegeven, dat ik wat moeite heb met de try-out formule: de kost is me eerlijk gezegd te hoog: verwacht wordt dat ik (men) betaal(d) en input geef over de methode. Voor €250 moet het mij duidelijk zijn een meerwaarde te hebben, of de oefening is tevergeefs ....
    Of ik ben niet het doel publiek.
    Of maak me een beter voorstel ... dan zal ik helpen voorstellen/verbeteringen te formuleren om de zaak op dreef te krijgen ...

met vriendelijke groet,

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    €50,- per cursusdag. Met het risico dat er misschien wat kleine kinderziektes zijn bij zo'n eerste try out. Persoonlijk vind ik dat niet te veel bij een leuk programma voor een week want ik denk niet dat er veel commerciële bedrijven zijn die het hiervoor zouden doen.

Verder heb je natuurlijk zelf de externe kosten in de hand die natuurlijk aanzienlijk kunnen varieëren, afhankelijk van de eisen die je aan je eten en onderkomen stelt. En natuurlijk om er te komen, tenzij je met elkaar wat afspreekt met het reizen.

Ik vind het een mooi initiatief en hoop van harte dat het voor Gilbert een succes wordt. Mijn zegen heb je in ieder geval om maar eens in vaktermen te spreken.

Au revoir,

Robert

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Hey Gilbert,

Ik moet toegeven, dat ik wat moeite heb met de try-out formule: de kost is me eerlijk gezegd te hoog: verwacht wordt dat ik (men) betaal(d) en input geef over de methode. Voor €250 moet het mij duidelijk zijn een meerwaarde te hebben, of de oefening is tevergeefs ....
    Of ik ben niet het doel publiek.
    Of maak me een beter voorstel ... dan zal ik helpen voorstellen/verbeteringen te formuleren om de zaak op dreef te krijgen ...

met vriendelijke groet,

Marc
    Hoi Marc,

Als je gratis cursussen van fotoclubs of zwaar gesubsidieerde culturele centra gewend bent, kan de prijs hoog lijken. Maar geloof me dat ik op € 250 niet veel verdien.

Elk bedrijf heeft veel meer kosten dan je zou denken. Huur, telefoon, internet, publiciteit, auto-kosten, afschrijvingen, apparatuur, electriciteit, verwarming, verzekeringen, salaris enz. zijn allemaal al betaald voordat de cursus begint. Zodra de klant betaald heeft komen daar BTW, sociale lasten, belasting, pensioenpremie enz. nog eens bij. Die kosten worden gespreid over het aantal geschatte cursisten per jaar. Komen er minder dan moet ik dat allemaal uit eigen zak betalen. Want de fiscus of de electriciteitsmaatschappij schrappen echt geen rekeningen omdat ik minder cursisten heb. Komen er meer, dan hou ik over.

Ga er vanuit dat een normaal bedrijf (of dat nou de dorpsslager of de supermarkt is) 20 à 30 cent aan elke Euro overhoudt. En daar gaat nog loonbelasting vanaf. Bovendien is het seizoenswerk. Ik mag in mijn handen klappen als ik er straks gemiddeld € 500 per maand aan overhou. Waar leef jij met je gezin per maand van?

Het salaris van mijn vrouw maakt eigenlijk de komende jaren jullie fotocursussen mogelijk. Dat is ook normaal in de aanloopfase. Het verandert zodra ik meer bekendheid en dus meer klanten krijg. En misschien kan ik inkomen genereren uit internet verkoop en nevenactiviteiten.

De prijs van mijn fotocursussen komt straks rond € 500 te liggen (een beetje afhankelijk van het salaris voor de docent en verbruiksmaterialen). Dat is een normale prijs in vergelijking met de concurrentie. Google maar eens naar serieuze aanbieders van fotocursussen zoals Inversnaid/.

Kijk bij goedkope aanbieders ook naar de niet-genoemde kosten. Sommigen bieden inderdaad voor € 190 Euro een fotocursus aan om hun pension vol te krijgen. Maar wat is het cursusniveau? En je moet wel in hun accomodatie slapen en eten voor soms € 100 of meer per dag (denk ook aan het pilsje 's avonds).

Cursusprijzen in Amerika zijn vaak het tienvoudige. Kijk maar eens op www.photosafaris.com. Die kerel durft klakkeloos voor 8 dagen tulpen fotograferen in de keukenhof € 5000 te vragen !! Daar zit weliswaar het hotel bij, maar NIET de vliegreis. Voor die prijs organiseer ik ook een aardig hotelletje ;o) Bovendien rekent hij de reisdagen als cursusdagen. Maar mensen zijn blijkbaar bereid dat te betalen. (Ik zou me dood schamen.)

Geloof me, die kortingsprijs van € 250 is echt een koopje.
    Last edited by argentic; 04-20-2007 at 06:49 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Gilbert, bedankt voor de toelichting. IK had het idd. zo niet bekeken. Is er al een agenda beschibaar voor de workshop.

met vriendelijke groet,

Marc
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Marc,

Zelf ben ik ook altijd heel kritisch op prijzen. (Een echte hollander ?) Als bedrijven daar geheimzinnig over doen, krijg ik als klant de indruk dat me een poot uitgedraaid wordt, terwijl dat vaak niet het geval is. Mijn lokale fotoboer heeft me eens met de bonnetjes voorgerekend wat hij verdient op een digitale camera. Sindsdien klaag ik niet meer over zijn prijs.

Met de agenda voor de workshop ben ik nog bezig. Dat heeft vooral te maken met het vinden van de juiste plekken in de regio. Want het wordt vooral een opname-workshop. Maar als iemand speciale wensen heeft probeer ik daar rekening mee te houden. Helaas zal er tijdens de try-out herfstworkshop nog geen doka beschikbaar zijn.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Consequent zijn Gilbert.
    Of je "levert" volledige kwaliteit (je kan ook een workshop organiseren zonder doka) en dus je onderwerp en lesgever aanpassen
    Of je "levert" aan try-out prijs.
    Of je "vermijdt" het woord try-out ivm de start van je project (is trouwens slecht gekozen woord en wellicht bedoelt ook Marc dit)

Bedenk dat je maar één maal de kans krijgt om je "waar" te verkopen. Van die eerste "verkoop" hangen al je volgende af.

Je zorgen omtrent de rentabiliteit van een prijs mag je niet doorgeven aan je potentiële klanten.

Een gratis opendeur dag is ook een alternatief... :-)
    Om de streek te verkennen... :-)

Succes!

Fred

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Gilbert,

Misschien een tip - zorg dat je Amerikanen als vaste klant krijgt.

- Fotografie (kijk maar naar Photo.net en Apug E.) is beter gekend in de USA dan hier.
    - Frankrijk is DE plaats voor Amerikanen om Europa te bezoeken. Zorg dat in je publiciteit Champagne en Tour de France voorkomt.
    - Amerikanen weten echt niet wat iets kost als het 1500km verder is dan ze wonen.
    - Als je een deal zou kunnen maken met een Amerikaanse touroperator, en het voldoende handig aanpakt, dan is je broodje gebakken.

M.
    Randy Pausch

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin