Vanwege een specifieke vraag die ik wilde uitzoeken, heb ik vandaag een bezoekje aan de FOAM (Fotografiemuseum Amsterdam) bibliotheek gebracht. Die is niet publiek toegankelijk, dus dat had ik vantevoren geregeld. Als gevolg daarvan heb ik ook even met 1 van de medewerkers gesproken, en die vertelde mij dat ze van plan zijn binnenkort een groot aantal fotoboeken te dumpen (naar Waterlooplein, enkele honderden).
Het gaat daarbij met name om de wat meer (technische) op analoge fotografie gerichte, boeken en zo. Het zijn de "afgekeurde" boeken, de beste (wat daar ook de criteria voor mogen zijn), hebben ze er al uitgevist voor behoud in de eigen collectie. Helaas is niet alles gerubriceerd, en had die medewerker geen totaaloverzicht, wel heeft hij mij een aantal lijsten toegestuurd met titels van boeken die voortkomen uit schenkingen. Voordat ze deze boeken de deur uitdoen, willen ze eerst uitzoeken of de schenkers die nog terug willen (niet waarschijnlijk, denk ik zo ). Dat gaat om misschien 50% van het totaal aantal boeken, waarvan dus wel titels beschikbaar zijn.
Voordat ik die lijsten hier op APUG plaats, heb ik eerst een vraag:
Zijn er misschien mensen geintresseerd om eens te grasduinen in die boeken, of uberhaupt geintresseerd om nog wat (oudere) boeken over analoge fotografie aan hun collectie toe te voegen?
Ik ben zelf min of meer uitgenodigd om dat eens te komen doen... dus als er meer mensen zijn.
Laat me eerst maar weten of er uberhaupt enige potentiele interesse is.
Ik gruwel bij het idee dat een museum zijn spullen gaat dumpen. Niemand weet ooit wat de waarde in de toekomst is. Er zijn natuurlijk genoeg verzamelaars van oudere fotoboeken. Ook als het gaat om boeken, die 'techische' onderwerpen betreffen, is het altijd interessant. Ik wist totaal niet dat er een bibliotheek in het FOAM was. Als die afgeschermd wordt van het publiek, is het geen wonder dat het FOAM een merkwaardige situatie creert.
Jed
Last edited by Jed Freudenthal; 02-06-2008 at 02:22 PM.
Jed: De bibliotheek is niet zo heel groot, maar is wel "toegankelijk" in de zin dat je in de ruimte kunt komen waar hij zit, namelijk helemaal bovenin het gebouw, rechtboven de ingang. Je moet daarvoor vanaf de ingang alle trappen op, en komt dan uiteindelijk in een wat "verborgen" kleine expositieruimte / leeszaaltje / vergaderruimte. Veel mensen vergeten echter deze expositieruimte te bezoeken, en komen er dus nooit. In die hoge ruimte is een kleine wenteltrap aangebracht die naar een soort stellage met boekenplanken leidt, die is afgesloten met een glazen deur die normaal niet open is. Dat is dus de "bibliotheek".... Je kunt de boeken dus gewoon vanuit de expositieruimte zien staan.
Ja, ook ik gruw een beetje van het idee, daarom mijn post hier...
Dirk, Mike en evt. anderen: mocht je nog interesse hebben, dan is het misschien het handigst om een keer op een vrijdag er langs te gaan, dat moet dan echter wel binnenkort (aanstaande vrijdag 15-2 misschien al?), want er is dus wel wat haast bij. Een vrijdag vanwege het feit dat er natuurlijk wel iemand van het personeel aanwezig moet zijn.
Omdat ik niet weet of er uberhaupt iets van waarde te halen valt, lijkt het mij dan tevens zinvol om het nuttige met het aangename te combineren, en eerst een bezoekje aan de expositie zelf te brengen. Dan is een bezoek aan het FOAM in ieder geval nooit voor niks, mochten de boeken tegenvallen.
We zouden dan b.v. om 13.00 kunnen afspreken, dan een uurtje rondkijken, en om vervolgnens 14.00 of 14.30 uur een afspraak te maken met die FOAM medewerker waar ik contact mee heb gehad. Dit geeft ook de tijd aan een evt. laatkomer om zich bij de rest te voegen, door b.v. dan weer even om 14.00 te verzamelen bij de ingang van het FOAM. Dan hoeven we dus ook niet nodeloos op elkaar te wachten, mocht iemand vertraagt zijn door files of zo (ik kom met de trein), je kunt dan dus vanaf 13.00 gewoon in FOAM ronddwalen, en later verzamelen.
Op deze manier voorkomen we ook dat die FOAM medewerker nodeloos lastig wordt gevallen met mensen die misschien op verschillende tijden zich melden.
Klinkt dit als een bruikbaar voorstel?...
Marco
Last edited by Marco B; 02-09-2008 at 08:43 AM.
Sponsored Ad. (Subscribers to APUG
have the option to remove this ad.)
Oh ja, hierbij alvast wat titels. Nogmaals, dit is slechts een klein deel, de meeste boeken zijn niet geinventariseerd, en dus ook geen titel beschikbaar.
Blik in de tijd
25 jaar fotoclub De Broederschap
1997
Fotografije
Foto klub Zagreb
1983
Fotokring Uithoorn
1971 – 1996
2 exemplaren
Rayon info
Bond van Nederlandse amateur fotografen vereniging, rayon 02 Friesland
Nr. 3 jaargang 7 1998
Rayon info
Bond van Nederlandse amateur fotografen vereniging, rayon 02 Friesland
Nr. 4 jaargang 7 1998
Beeld van een club
Momentopname van fotoclub “De Broederschap”
1992
Kunstuitingen 19e en 20e eeuw
Stichting bevordering leermiddelen expressievakken
Broeders, Guus
1983
Cursus Fotografie
Leidse Onderwijs Instellingen
Deel 1 hoofdstuk 1 t/m 8
Deel 2 hoofdstuk 1 en 2
Deel 3 hoofdstuk 1 t/m 3
Deel 3 hoofdstuk 4 t/m 7
Deel 3 hoofdstuk 8 t/m 10
Using Kodak Ektaprint 2 Chemicals
Eastman Kodak Company
1980
Marie Cosindas
Color Photographs
1978
Beeldenboekje 2; Schilderkunst 19e eeuw
Broeders, Guus
1979
600 fototips
Voogel, Emile
Keyzer, Peter
1981
Airbrush; Stap voor stap
Bensdorp, Henk
1985
Fotosport 78
V salon internacional de fotografia deportiva
Comite Olimpico Español
1978
International exhibitions Foto Jokes ‘79
Gabrovo
1979
International exhibitions Foto Jokes ‘83
Gabrovo
1983
12 th fiap colorslide biennal – 1982; campione d’italia – 18.7.1982
Federation international de l’art photographique
Federazione Italiana Associazioni Fotografiche
1982
Naturfotografie 85/86
Fritz Pölking
Naturfotografie 85/86
Fritz Pölking
Fotojaarboek
Focus Elsevier
Jaar: 1981
1982
Collection Historique
Fédération Internationale de l’Art Photographique ; FIAP Scientia – Ars – Lumen
Volume: 01
02
03
12th FIAP Color Print Biennial Turkey 1984
19. Zagreb salon
Fotoclub Zagreb; International Exhibition of Photography
1979
Fotobond; NieuwsMagazine
Nummer:
1 februari 1996
2 april 1996
3 september 1996
4 december 1996
5 februari 1997
6 april 1997
7 september 1997
8 november 1997
9 februari 1998
11 september 1998
12 december 1998
13 februari 1999
14 april 1999
15 september 1999
16 november 1999
jaargang 5 17 februari 2000
18 april 2000
19 september 2000
20 november 2000
21 februari 2001
22 april 2001
23 september 2001
De Fotowedstrijd; Een handleiding
Schoondorp, Mark
Meerman, Tom
1997
Creative Camera International Year Book
Jaar: 1975 2x
1977
1978
Creative Camera Collection
Nummer: 5
2x
Dumont Foto 3
Das Imaginaire Photo - Museum
Gruber, Renate und L. Fritz
1981
Dumont Foto 2
Fotokunst und Fotodesign International
1980
Dumont Foto 1
Fotokunst und Fotodesign International
1978
Het Fotograferen van Mensen
Gnade, Micheal
1977
Kunst der Farbe
Itten, Johannes
1961
The principles of harmony and contrast of colors and their applications to the arts
Chevreul, M. E.
1967
Light Readings ; A photography critic’s writings 1968 – 1978
Coleman, A. D.
1979
Theorie der fotografie 1 1839 – 1912
Kemp, Wolfgang
1980
Griechenland
Jahresausgabe der griechischen zentrale für fremdenverkehr
1983
Fotograferen vroeger en nu
Gemeentekrediet van België
1982
Photography Year 1980/81 edition
By the editors of Time-Life Books
1980
De Zilveren Camera
Jaar te kijk 1980
1981
1984
1985
Aperture
Number: 77 1976
1e Trofeo fotografico internationale
gruppo fotoamatori saronnesi
FIAF
1979
Selectief
Fotoblad voor de leden van rayon Brabant-Oost BNAFV
Jaargang 1
Nummer 2 september 2001
Die Sammlung des Consul Smith
Meisterwerke Italienischer Zeichnung aus der Royal Library, Windsor Castel.
Von Raffael bis Canaletto
Vivian, Fances
1989
het klinkt wel als een goed idee. de boeken van Saudek en Cunningham lijken mij wel intressant. Als ik van mijn werk vrij kan krijgen, wat ik wel denk, dan ben ik erbij.
Van de tentoonstellingen in FOAM verwacht ik persoonlijk niet zo veel. Toen er werk van Ed vd Elsken hing ben ik er geweest en de rest was aan mij niet echt besteed.
OK, maar voor we tot een definitieve afspraak komen, moet ik eerst nog weer contact zoeken met die FOAM medewerker. Neem nu dus nog geen dag vrij, totdat ik een definitieve dag heb weten te prikken! Ik zat ook nog te denken, dat het misschien een tijdje duurt voordat die medewerker van de originele schenkers antwoord heeft of dat deel van de boeken, door hen geschonken, terug moet (daarvan zijn dus die titels hierboven, maar het is nogmaals maar een deel van het totaal aantal boeken). Tot die antwoorden er zijn is een deel van de boeken denk ik "off limits", de rest kunnen we zowiezo meenemen. Het mooiste is dus om een dag te prikken als die medewerker al iets meer weet van de schenkers, zodat jij die boeken van Saudek en Cunningham ook daadwerkelijk kan krijgen (of helaas niet ;-(...).
Nu ik in ieder geval zeker weet dat er meer mensen interesse hebben, kan ik wel die FOAM medewerker aansporen om antwoorden van die schenkers te krijgen, hij kan op zijn beurt dan weer die schenkers aansporen om een beetje vlot met die antwoorden te komen.
Ik zal morgen proberen hem op te bellen, en hem van een en ander op de hoogte te stellen.
Ik weet niet van watvoor fotografie je houdt, maar op dit moment (tot 5 maart), draait een Weegee tentoonstelling, het echte ouderwetse Z/W reportagewerk, geschoten met een SpeedGraphic ofzo. Zeker de moeite waard als je van reportagewerk houdt.
Weegee vind ik wel erg intressant om een keer te zien. Dat is 1 van de voorbeelden van Gerard Wessel welke ik ook goed vind. Ik zal het hier in de gaten houden de aankomende tijd en nog even geen vrij vragen.