Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,970   Posts: 1,523,507   Online: 842

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 30
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    Mijn reaktie was meer vanwege de opmerking van Wilbert dat dit weleens het begin van het einde kon zijn.
    Ik denk eerder dat de belangen van Wilbert anders zijn dan de aandeelhouders. Ik denk namelijk niet dat de aandeelhouders nog in de doka te vinden zullen zijn. En als je er met andere ogen naar kijkt, je gaat voor het geld en over lijken, dan wil je best wat van die onrendabele meuk af. Zeker omdat onbetrouwbare dokawerkers overstappen naar de concurrentie...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    En als iets makkelijk is om zelf te maken, dan is dat wel D76. Gewoon wat metol, natriumsulfiet, hydroquinon en borax afwegen en oplossen in koud water. Met een fractie van de prijs die Kodak rekent. (En Guus' Ilford ID11 is vrijwel gelijk is aan D76.)

Ik had even verder moeten lezen voordat ik mijn reactie ging editten.

Helemaal met je eens Jaap.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    Dat wordt op mijn plastic blokker brievenweegschaaltje waarschijnlijk geen succes!
    Hoe moet je anders 2 of 5 gram afwegen? Je moet juist brievenweegschaaltjes laten doen, waar brievenweegschaaltjes goed in zijn: het afwegen van grammen. Succes gegarandeerd! En anders zijn er wel goedkope electronische varianten. Bijv. deze vanaf €10.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    35mm
    Die van mij is blijkbaar alleen voor gewichtige brieven. Tijd voor een nieuw, bedankt!

Shooter
    Medium Format
    die van een tientje voor 0,1 en iets duurdere voor 0,01 gram nauwkeurigheid ?
    een aflezing is vlug gemaakt,maar of de sensor dit in het bereik 1-5 gram doet betwijfel ik sterk
    hij zal wel nauwkeurig bv 2,15 aanwijzen ,maar of het dat nauwkeurig is,is een andere vraag.
    In ieder geval niet zuchten bij het schaaltje want dan verandert het weer.
    En niet met een borreltje op want dan is je adem weer lichter.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het is idd niet echt professioneel, dan heb je een balans nodig. Ik heb er zelf eentje, maar dan moet je ook weten hoe je analytisch moet werken. (Schrijf bijvoorbeeld eerst op hoeveel een weegpapiertje weegt. Daarna weeg je de stof af, doet die op een verantwoorde manier in een glazen beker, en daarna weeg je het papiertje weer, om te weten hoeveel het papiertje nog vasthoudt. Dan pas weet je hoeveel je hebt afgewogen. Ik kan je met alle plezier een heleboel van dit soort handelingen voor doen, maar de vraag is of je dat nodig hebt.) Voor hoeveelheden van onder de vijf gram raad ik je in ieder geval de volgende werkwijze aan.

Zorg dat je minimaal vijf gram afweegt. Dus ook als je maar 0,5 gram nodig hebt. Los de vijf gram (of zoveel als handig is, maar je hoeft niet meer dan tien gram te nemen) op in water (of het gebruikte oplosmiddel) en neem dat gedeelte van de oplossing welke de gewenste hoeveelheid bevat. Je wilt bijvoorbeeld 0,5 g van een stof, neem dan van de afgewogen en opgeloste 5 g een tiende van het volume waarin je de stof hebt opgelost (namelijk 0,5 : 5). Dan zit je altijd goed.

Besef dan in alle wegingen een onnauwkeurigheid zit. Dat is idd afhankelijk van je weegtoestel. Maar het is de vraag of voor je proces het uitmaakt of je nou 4,89 of 5,11 g afweegt. Als je het wegen maar steeds op de zelfde manier doet = reproduceerbaar.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Besef dan in alle wegingen een onnauwkeurigheid zit. Dat is idd afhankelijk van je weegtoestel. Maar het is de vraag of voor je proces het uitmaakt of je nou 4,89 of 5,11 g afweegt. Als je het wegen maar steeds op de zelfde manier doet = reproduceerbaar.
    Reproduceerbaarheid is van groot belang. Ik gebruikte vroeger hele simpele zelfgemaakte weegtoestelletjes (gebruikte een stuk oude klokveer). Voor de calibratie gebruikte ik centen. een oude cent was 1,5 gram. Door zo nu en dan centen te wegen deed ik een hercalibratie.

Metr deze simpele middelen maak je veel reproduceerbaardere ontwikkelaars dan die die je kant en klaar koopt. Het industrieel mengen van vaste chemische stoffen is uiterst lastig.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een beetje onnodige paniekschopperij vind ik dit allemaal wel.
    Als je nuchter nadenkt gaat het om nauwelijks in NL verkochte producten.
    Overigens hebben andere leveranciers hier allang de brui aan gegeven.
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Jed,

Veilig weer thuis gekomen?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Wilbert,

Desondanks vind ik de titel van deze thread heel ongepast.
    Ik geef graag toe dat de titel ongenuanceerd is (zo is hij ook bedoeld). Maar ik zie niet wat er ongepast zou zijn. Belangrijke producten zoals Microdol X, Selectol Soft, de sepia toners, photoflo of Kodak Farmers reducer worden definitief uit de handel genomen.

Gelukkig ben ik enkele jaren geleden helemaal afgestapt van Kodak. Dat was nadat ze officieel aankondigden dat er absoluut geen plannen waren om ZW materialen te stoppen, en ze een maand later alle ZW papieren (waaronder een van mijn favorieten) zonder waarschuwing uit de handel haalden. Zo'n fundamenteel disrespect van hun klanten vind ik onvergeeflijk. Dus gaat mijn geld tegenwoordig naar hun concurrenten.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin