Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,050   Posts: 1,561,112   Online: 864

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 30
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Kodak stopt ZW chemie

Volgens de bekende strategie van kritiekloze aandeelhouders aanbidding, bewijst Kodak voor de zoveelste keer dat ze absoluut onbetrouwbaar zijn m.b.t. zwartwit. Ziehier de officiele aankondiging : KodakDiscontinuations.pdf

Kort samengevat worden de volgende producten gestopt :

De grotere verpakkingen van : D 76, HC 110, XTOL, PROFESSIONAL FIXER. Dit is uitstel van executie. Kodak heeft in het verleden bewezen dat zo'n aankondiging op termijn gevolgd wordt door volledige productiestops. Als dit je standaard producten zijn, ga dan nu producten van concurrenten testen.

DEFINITIEF UIT DE HANDEL ZIJN :

MICRODOL X
    SELECTOL SOFT
    D 76 R
    DK 50
    HARDENER
    FARMERS REDUCER
    TMAX REVERSAL KIT
    POLYSULFIDE TONER
    SEPIA TONER
    SEPIA SULIDE TONER
    HYPO CLEARING BATH
    PHOTO FLO
    INDICATOR STOP BATH
    NATRIUM HYDROXIDE
    IJSAZIJN
    AMMONIUM THIOSULFAAT
    BENZOTRIAZOL
    FILM CLEANER

Gelukkig ben ik enkele jaren geleden al op de concurrentie overgestapt.
    Last edited by argentic; 10-31-2009 at 06:45 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Gelukkig ben ik enkele jaren geleden al op de concurrentie overgestapt.
    Daar komt het juist door. Was nou maar gewoon kritische aandeelhouder geworden...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    eh... Wilburt, ik denk dat dit niet geheel fair is, in die zin, dat als ik naar de werkelijke gelinkte PDF kijk, ik inderdaad een hoop "grootverpakkingen" en - deels - vrij exotische producten zie, die ik eerlijk gezegd in Nederland überhaupt nooit in winkels heb zien liggen (maar ik heb dan ook de hoogtijdagen gemist). Dat geldt niet voor alles op de lijst, maar eerlijk gezegd denk ik dat er bij zowel Kodak als Fuji in het aanbod van chemie en filmtypes nog altijd wat lucht zit, die er willicht beter uit kan. Waarom b.v. 3 typen Velvia film om maar eens wat te noemen (ik heb 50 en 100F al eens onder de scanner gehad, en zag in ieder geval qua korrelgrootte geen verschil)?

De consequentie met de huidige markt van al die "lucht" is dat er veel oude chemie / papier / film in de winkels ligt, wat de kwaliteit van alles ook niet bepaald ten goede komt.

Liever 1 sterke "line-up" van de belangrijkste chemie / films die nog wel enigzins renderen, dan in de minimale behoefte van een enkeling te voorzien. Laat bepaalde producten, b.v. een sepia toner, dan maar liever door een andere fabrikant maken, die het dan hopelijk zonder concurrentie van Kodak, misschien nog wel rendabel kan doen.
    Last edited by Marco B; 10-31-2009 at 07:33 AM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Laat bepaalde producten, b.v. een sepia toner, dan maar liever door een andere fabrikant maken, die het dan hopelijk zonder concurrentie van Kodak, misschien nog wel rendabel kan doen.
    Kodak heeft al de productie van verwerkings-chemie uitbesteed aan Champion.

Wilbert,

Desondanks vind ik de titel van deze thread heel ongepast.

Shooter
    35mm
    Laat ik nou net besloten hebben om me bij de start van mijn ZW carriere op D76 te concentreren :-(

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1

ID-11 is een goed alternatief

Quote Originally Posted by HansE View Post
    Laat ik nou net besloten hebben om me bij de start van mijn ZW carriere op D76 te concentreren :-(
    Ik kan ID11 aanbevelen (Ilford). Heb er zelf jaren mee gewerkt naar tevredenheid

Als alternatief kun je D76 en vele andere recepten zelf samenstellen, ik werk momenteel met Beutler High DEf dev. Genoeg draadjes hierover en boeken in de handel. Dan ben je helemaal fabrikant onafhankelijk geworden

Guus
    Last edited by FotoGys; 10-31-2009 at 02:35 PM. Click to view previous post history.
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by HansE View Post
    D76 blijft gewoon beschikbaar! Dit is het verwarrende aan het lijstje van Wilburt dat ook in de Engelse thread stond...

"D76 R" staat voor D76 Replenisher, wat een toevoeging is die je AAN AL GEBRUIKTE ontwikkelaar kunt toevoegen, om deze weer volledig actief te krijgen, zodat je langer met de aangemaakte D76 doet.

Die Replenisher heb ik echter zeer weinig in de Nederlandse winkels gezien. Ik weet dat Foto Den Boer in Amsterdam kennelijk laatst een voorraadje had ingeslagen, want de winkeleigenaar attendeerde mij er toen op, maar ik heb het nooit gebruikt.

Het verlies van het D76R product lijkt mij in ieder geval een volstrekt non-issue...

Marco
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Het verlies van het D76R product lijkt mij in ieder geval een volstrekt non-issue...
    En wat dacht je dan van het einde van de TMAX reversal kit. Nou, dat ga ik missen man!

En als iets makkelijk is om zelf te maken, dan is dat wel D76. Gewoon wat metol, natriumsulfiet, hydroquinon en borax afwegen en oplossen in koud water. Met een fractie van de prijs die Kodak rekent. (En Guus' Ilford ID11 is vrijwel gelijk is aan D76.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    35mm
    Dat van de D76R wist ik, had er zelfs al eens naar gezocht omdat "volgens zegge" replenished D76 net als goede wijn beter zou worden naarmate het ouder wordt.
    Mijn reaktie was meer vanwege de opmerking van Wilbert dat dit weleens het begin van het einde kon zijn.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Gewoon wat metol, natriumsulfiet, hydroquinon en borax afwegen en oplossen in koud water. Met een fractie van de prijs die Kodak rekent.
    Dat wordt op mijn plastic blokker brievenweegschaaltje waarschijnlijk geen succes!

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin