Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,930   Posts: 1,585,403   Online: 1014

Results 1 to 8 of 8
    sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11

Minderman (Den Haag) wordt Konijnenberg

Geen 1 april grap, denk ik: Foto Minderman & Pisa in Den Haag wordt de tweede Nederlandse vestiging van digitale 'prijsvechter' Foto Konijnenberg uit Den Ham, Overijssel.

De zaak is van 1-5 april gesloten; dinsdag 6 april weer open onder de nieuwe naam.

Ik ben benieuwd of Konijnenberg de (bescheiden) analoge afdeling handhaaft. Minderman had altijd een mooie voorraad chemie (Kodak, Ilford, Amaloco/Phototec) waar ik wel eens iets van afnam. Minderman was voor mij in Leiden een van de laatste plekken waar ik nog analoge chemie over de counter kon halen. Zou jammer zijn als dat nu ook geheel verdwijnt. Ik zal volgende week eens gaan kijken wat Konijnenberg laat bestaan.

Klein kansje dat ze hun oude analoge rommel voor een klein prijsje aan mij willen geven

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Succes, gezien het minimale aanbod van analoog op de Foto Konijnenberg site (zie nog ergens een verdwaalde analoge MF Rolleiflex, en onder "fotocamera's accessoires" nog wat film), denk ik dat ze erg graag wat kwijt willen...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by sandermarijn View Post
    Minderman had altijd een mooie voorraad chemie (Kodak, Ilford, Amaloco/Phototec) waar ik wel eens iets van afnam. Minderman was voor mij in Leiden een van de laatste plekken waar ik nog analoge chemie over de counter kon halen. Zou jammer zijn als dat nu ook geheel verdwijnt. Ik zal volgende week eens gaan kijken wat Konijnenberg laat bestaan.
    In denhaag kan je ook eens kijken bij Foto cine centrum in de Vondelstraat 200
    Deze heeft ook nog analoge chemie, en ook nog 2e hands doka spullen.
    --Mike

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by mhulsman View Post
    Deze heeft ook nog analoge chemie, en ook nog 2e hands doka spullen.
    Meneer Vree heeft me afgelopen februari nog een pak Kentmere weten te slijten. Als bonus kreeg ik daarbij een glasplaatje voor in de negatiefhouder (degene in mijn vergroter had wat krasjes en butsjes) en zo'n ringetje als in de oudere Paterson ontwikkeltanks gebruikt werd om de spoel op de as te fixeren.

Heel aardige man en een winkel die in 1978 niet zou hebben misstaan (in positieve zin).

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Vanochtend een kijkje wezen nemen in de nieuwe Konijnenberg. De etalages zijn ontdaan van analoge ouwe rommel (mijn woorden), de films liggen niet meer achter de counter en de medewerkers dragen frisse Konijnenberg-kleding. Nieuwe gezichten ook. De jongen die ik om ontwikkelaar vroeg deinsde terug op mijn vraag en riep een iets oudere collega te hulp (iemand uit het stoffige analoge tijdperk van een jaar of 80 geleden).

De collega wist waar ik het over had en ging even "naar achteren" om te checken of hij had wat ik zocht (Xtol). Het hoekje van de winkel dat voorheen gereserveerd was voor analoog is nu bezet met camera-tasjes. Helaas bleek de Xtol niet aanwezig, ook niet achter; wel D76 en Dektol, maar dat zocht ik niet. De man wist me te vertellen dat ze als gunst aan de oude cliëntele van Minderman nog wel 'analoog' bestellen maar dat dat dan even duurt, twee tot drie weken in het geval van mijn Xtol.

Jammer al die vooruitgang, hoewel ik moet bekennen dat Minderman van mijn analoge aankopen alleen nog geen droge boterham had kunnen eten. Hopelijk kunnen ze aanpikken bij de voorlopers in de snelle digitale wereld. Beter een Konijnenberg waar je het eea kunt bestellen dan een leeg pand. Bijzonder vriendelijke mensen trouwens- zal heus wel goedkomen met die zaak.

Ik ben daarna nog even doorgefietst naar Hafo, meer in het centrum van Den Haag. Hafo heeft achter in de winkel drie plankjes met wat ontwikkelaar, vergroterlampen (!) en fotopapier. Ze hebben chemie van Kodak, Ilford en Phototec (Amaloco in nieuwe verpakking). Geen Xtol, wel AM74. Daar heb ik een flesje van meegenomen. Ik ken het adagium niet van alles uit te proberen en in plaats het te houden bij één combinatie van film en ontwikkelaar. Maar experimenteren en nieuwe dingen uitproberen blijft leuk, dat laat ik me door geen dogma ontnemen. Ik ben benieuwd hoe AM74 uitpakt met Foma 100 in kleinbeeld, binnenkort maar eens proberen.

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ha Sandermarijn,waar in Leiden heb je een Minderman gehad dan?
    Ik weet nergens van.

Ruud.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by sandermarijn View Post
    Minderman was voor mij in Leiden een van de laatste plekken waar ik nog analoge chemie over de counter kon halen.
    Sorry Ruud, dat heb ik een beetje onduidelijk geschreven. Wat ik bedoelde was: "Voor mij, als wonende in Leiden, was Minderman in Den Haag een van de laatste plekken..."

Geen Minderman in Leiden helaas. Wel Nico van der Horst, die ook nog een bescheiden selectie z/w-chemie en papier heeft. Ik heb er drie maanden geleden nog een flesje Ilfosol 3 gehaald, maar meestal bestel ik in Duitsland of ga ik naar Den Boer in Amsterdam (geweldige selectie chemie en Kentmere papier).

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo Sander,

Bij Nico kom ik vrij veel,als hij het niet hebt,dan besteld hij het voor je,en zijn gedachte is,dat het analoge gebeuren toch langzaam maar zeker weer in stijgende lijn is,en dat vond hij een positief iets.

Ruud.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin