Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,296   Posts: 1,535,711   Online: 910

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 15 of 15
    Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Dit was een mede "student" (60+ ) van mij op de Fotoacademie in Amsterdam... zijn vrouw had ook allerlei creatieve hobby's, vandaar de volgeladen stellingkast.

Click image for larger version. 

Name:	DN1_0054_11.jpg 
Views:	27 
Size:	83.7 KB 
ID:	33265Click image for larger version. 

Name:	DN1_0054_34.jpg 
Views:	26 
Size:	56.2 KB 
ID:	33266

Rechter foto was natuurlijk ook in scene gezet, sloeg natuurlijk nergens op om bij een klein peertje wat vloeistoffen te gaan schenken, maar het illustreerde wel een beetje het idee van de "donkere kamer"... het gevoel komt dacht ik wel een beetje over.

Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    gezien jou locatie zou je het aan Jed moeten vragen.
    Die maakt vaak enorme lappen foto's, dus die moet wel een mega doka hebben....
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ik moest terugdenken aan die lappen die je tijdens bijeenkomsten bij had van bv spanje.
    Zelfs in mijn relatief kleine doka / badkamer (iets van 2.20 bij 2.40 of zo), kan ik 50x60 cm afdrukken. Het vergt wat creativiteit, maar is doenlijk:

Click image for larger version. 

Name:	BD2.jpg 
Views:	20 
Size:	72.4 KB 
ID:	33267Click image for larger version. 

Name:	BD4.jpg 
Views:	20 
Size:	84.4 KB 
ID:	33268

In deze foto's overigens bakken van 40x50 cm. Voor de 50x60 cm opstelling, staat er slechts 1 bak met ontwikkelaar links op de tafel, de stop en fixeerbakken op de grond in de badkamer, en de spoelbak met water buiten de badkamer. Lastig, maar het resultaat mag er wezen . O.a. deze foto heb ik recent op 50x60 geprint, waauw... (dit is nog een scan van een contactprint van het 4x5 negatief, maar het uiteindelijke resultaat ligt hier zeer dichtbij, iets meer shaduwdetail in de finale print):

My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Helaas kan ik je niet van dienst zijn aangezien mijn doka lijdt aan een ernstige pixel-allergie .
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    35mm
    Heren,

Ik wist voor de tijd al wel, dat het nog niet zo éénvoudig is om hét ding van de dokawerker in beeld te brengen.

Ik zit nu nog steeds te (denken) dummen, hoe ik het wil gaan doen. De foto's moeten spreken! Gewoon een paar foto's heeft de kijker niets aan, dat besef ik me maar al te goed.

Eigenlijk, denk ik, wil je het werk van de dokawerker goed uitbeelden, dan moet je al wat met vanaf het begin van de opname, de ontwikkeling, de vergroting, de nahandelingen enz. Maar dat is juist niet zo makkelijk in beeld te brengen. In beeld brengen is geen probleem qua techniek, maar om de foto's ook nog te laten spreken en boeiend te laten zijn, zal denk ik een beste kluif zijn. Dit is dan ook niet zo'n makkelijk onderwerp...

Ik zal hier dan ook nog zeer goed over moeten nadenken! Ik heb nu al verschillende hobby's gedocumenteerd, maar dit is wel de lastigste die erbij zit.

Zelf heb ik ook doka ervaring, maar omdat uit te beelden dat het spreekt. Poeh...

Ik denk, dat ik eerst zeer goed moet nadenken van hoe of wat.

Ik heb al enkele dingen genoteerd, maar het denkwerk zal verder gaan...

Noot: Heb dit bericht even algemeen gedaan aan iedereen gericht!

Benny

Contrastique's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Images
    68
    Hmm, mooi maar moeilijk onderwerp. Om foto's te maken van het proces in de doka lijkt me zeer moeilijk om interessant weer te geven. Maar als het je meer gaat om de mensen zelf waarom maak je dan niet portretten van verschillende dokawerkers in hun doka? Meestal zien de doka's er alleen al uit als een heel levenswerk. Bij sommige extreem clean en bij anderen een prachtrommelboel. Misschien zeggen die beelden wel meer over de manier van werken, hoeveel ze er mee bezig zijn etc. en laat je het "clichebeeld" weg van iemand die in een doka staat. Maar dan past het misschien niet meer bij de rest van je reeks waar je mensen hebt gefotografeerd die bezig zijn hun hobby uit te voeren voor de camera...

Shooter
    35mm
    Hoi mensen,

Aangezien het nog een behoorlijk complex onderwerp is, heb ik besloten om het niet mee te nemen in mijn fotoboek.

Ik heb bewust een hele tijd hier niet op gereageerd, omdat ik er eerst heel goed over na wou denken. Ik heb besloten dus, om het niet op te nemen in mijn boek. Daarbij, komt het ook nog, dat het erg dicht bij mijn beroep ligt als zelfstandig (helaas merendeel '95%' digitaal) fotograaf. Opzich geen ramp, maar ik ben zelf praktisch al elke dag met fotografie bezig.

Was trouwens wel een leuk onderwerp, maar mij eigenlijk ook te complex.

Benny

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin