Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,871   Posts: 1,583,344   Online: 1145

Page 3 of 10 FirstFirst 123456789 ... LastLast
Results 21 to 30 of 95

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Eerst inventariseren of alle belangstellenden verenigbare verwachtingen hebben lijkt me zinvol. De een wil graag "les" krijgen, de andere wil graag zijn verhaal kwijt, en de derde wil graag dat er naar elkaar geluisterd kan worden. Vooral mensen uit de laatste groep komen slecht aan bod als het zwaartepunt bij de eerste 2 ligt.
    De inventarisatie lijkt mij plaats te kunnen vinden op een orienteringsbijeenkomst.
    Persoonlijk zie ik wel wat in bijeenkomsten, die wisselen. In het donkere jaargetij 'binnenactiviteiten' zoals dokagerelateerd werken of studiosessies en in het lichte jaargetij kun je op pad gaan, als het weer het toelaat. En verder een onderdeel van de dag voor het bekijken en bespreken van fotos.
    Veel hangt af van het aantal mensen. Zo kun je niet met 10 personen een gemiddelde doka in.

Jed

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een kleine update om de stand van zaken door te geven.

Er zijn op dit moment dertien mensen die de enquete hebben ontvangen. Van deze groep hebben acht mensen de enquete inmiddels ook ingevuld. En hoewel statistiek bedrijven met slechts acht respondenten erg tricky is, zie je op sommige vragen toch al een duidelijke aftekening. Zo wil iedereen elkaar helpen om technisch beter te worden, wil iedereen elkaar ook helpen om artistiek beter te worden en wil bijna iedereen ( zeven van de acht ) dat elkaars fotowerk wordt beoordeeld. Op de vragen hoe je elkaar het beste kunt helpen (cursus, spreker, workshops, samenwerking met anderen etc.) wordt het beeld wazig. Daar is nog geen lijn in te ontdekken. Ben benieuwd naar de antwoorden van de mensen die de enquete nog moeten invullen, en wellicht dat er nog geÔnteresseerden bij komen. Heb je zelf nog ideeŽn? Ik houd me van harte aanbevolen!

Naar aanleiding van de discussie hier op APUG wil ik nog even terugkomen op het doel van de fotogroep in wording en het doel van de enquete.

Voor mij persoonlijk is het doel van de fotogroep tweeledig. Ik wil groeien als fotograaf en als dokawerker. Ik wil leren van anderen. En hoewel ik nu nog de enige beginner van de groep ben, wil ik straks ook nieuwe beginners verder helpen.

En het tweede doel is om het eerste doel te realiseren in kameraadschappelijk verband. Amicaal samenwerken met gelijken, dat zou het motto kunnen zijn.

Om een voorbeeld te geven. Als de afspraak is dat we elkaars fotowerk beoordelen dan vind ik dat je ook verplicht bent eigen fotowerk ter beoordeling mee te nemen. Kritiek (hoe waardevol ook) leveren, zonder kritiek te ontvangen is geen samenwerking als gelijken. Binnen de groep zijn beginners en (professionele) gevorderden gelijk aan elkaar. Vind je jezelf beter en wil je dat ook etaleren? Prima, maar niet bij Zilverbeeld! Klinkt misschien lullig, maar toch is dit mijn bedoeling.

Een fotogroep die geen duidelijk doel voor ogen heeft, of een bijeenkomst zonder doel, hoeft voor mij niet. Net als een fotogroep met een groot aantal passieve leden. Dank je feestelijk! Fotowerk ter beoordeling of een andere actieve bijdrage wordt zeer op prijs gesteld. De vorm van een alternatieve actieve bijdrage (voordracht, workshop etc.) komt hopelijk uit de enquete naar voren.

De enquete laat ook zien dat mogelijke leden verspreid over het hele land wonen. Sommige van ons moeten dan ver reizen om een bijeenkomst bij te wonen. Als ik ver zou moeten reizen en de kans zou groot zijn dat ik niks opsteek? Ik zou het aan me voorbij laten gaan. Mijn enthousiasme wordt getemperd. Van actief lid word ik passief lid. En omdat dit scenario ongetwijfeld voor meerdere leden op gaat, glijdt de fotogroep af en zal uiteindelijk ophouden te bestaan.

Een actief fotogroepje met slechts drie leden heeft mijn voorkeur boven een grote fotogroep die als los zand bij elkaar wordt gehouden. Daarmee geef ik geen oordeel over een los-vast samenwerkingsverband; ik wil er alleen maar aangeven dat het niet mijn manier van samenwerken is.

Voordat ik de eerste bijeenkomst uitschrijf, wil ik graag een beeld hebben waar de piketpaaltjes dienen te worden geslagen. Als ik dat beeld heb en ik heb minimaal twee of drie gelijkgestemden, dan neem ik de voortrekkersrol op me en zal ik, waarschijnlijk ergens in de herfst, de hoofdlijnen uitzetten en de uitnodigingen voor de eerste (oprichings)bijeenkomst versturen. Onbezonnen bij elkaar komen en maar zien waar het schip strandt sluit ik expliciet uit.

Vriendelijke groet, Marcel

Shooter
    Med. Format Pan
    Quote Originally Posted by MrclSchprs View Post
    Een kleine update om de stand van zaken door te geven.

Er zijn op dit moment dertien mensen die de enquete hebben ontvangen. Van deze groep hebben acht mensen de enquete inmiddels ook ingevuld. En hoewel statistiek bedrijven met slechts acht respondenten erg tricky is, zie je op sommige vragen toch al een duidelijke aftekening. Zo wil iedereen elkaar helpen om technisch beter te worden, wil iedereen elkaar ook helpen om artistiek beter te worden en wil bijna iedereen ( zeven van de acht ) dat elkaars fotowerk wordt beoordeeld. Op de vragen hoe je elkaar het beste kunt helpen (cursus, spreker, workshops, samenwerking met anderen etc.) wordt het beeld wazig. Daar is nog geen lijn in te ontdekken. Ben benieuwd naar de antwoorden van de mensen die de enquete nog moeten invullen, en wellicht dat er nog geÔnteresseerden bij komen. Heb je zelf nog ideeŽn? Ik houd me van harte aanbevolen!

Naar aanleiding van de discussie hier op APUG wil ik nog even terugkomen op het doel van de fotogroep in wording en het doel van de enquete.

Voor mij persoonlijk is het doel van de fotogroep tweeledig. Ik wil groeien als fotograaf en als dokawerker. Ik wil leren van anderen. En hoewel ik nu nog de enige beginner van de groep ben, wil ik straks ook nieuwe beginners verder helpen.

En het tweede doel is om het eerste doel te realiseren in kameraadschappelijk verband. Amicaal samenwerken met gelijken, dat zou het motto kunnen zijn.

Om een voorbeeld te geven. Als de afspraak is dat we elkaars fotowerk beoordelen dan vind ik dat je ook verplicht bent eigen fotowerk ter beoordeling mee te nemen. Kritiek (hoe waardevol ook) leveren, zonder kritiek te ontvangen is geen samenwerking als gelijken. Binnen de groep zijn beginners en (professionele) gevorderden gelijk aan elkaar. Vind je jezelf beter en wil je dat ook etaleren? Prima, maar niet bij Zilverbeeld! Klinkt misschien lullig, maar toch is dit mijn bedoeling.

Een fotogroep die geen duidelijk doel voor ogen heeft, of een bijeenkomst zonder doel, hoeft voor mij niet. Net als een fotogroep met een groot aantal passieve leden. Dank je feestelijk! Fotowerk ter beoordeling of een andere actieve bijdrage wordt zeer op prijs gesteld. De vorm van een alternatieve actieve bijdrage (voordracht, workshop etc.) komt hopelijk uit de enquete naar voren.

De enquete laat ook zien dat mogelijke leden verspreid over het hele land wonen. Sommige van ons moeten dan ver reizen om een bijeenkomst bij te wonen. Als ik ver zou moeten reizen en de kans zou groot zijn dat ik niks opsteek? Ik zou het aan me voorbij laten gaan. Mijn enthousiasme wordt getemperd. Van actief lid word ik passief lid. En omdat dit scenario ongetwijfeld voor meerdere leden op gaat, glijdt de fotogroep af en zal uiteindelijk ophouden te bestaan.

Een actief fotogroepje met slechts drie leden heeft mijn voorkeur boven een grote fotogroep die als los zand bij elkaar wordt gehouden. Daarmee geef ik geen oordeel over een los-vast samenwerkingsverband; ik wil er alleen maar aangeven dat het niet mijn manier van samenwerken is.

Voordat ik de eerste bijeenkomst uitschrijf, wil ik graag een beeld hebben waar de piketpaaltjes dienen te worden geslagen. Als ik dat beeld heb en ik heb minimaal twee of drie gelijkgestemden, dan neem ik de voortrekkersrol op me en zal ik, waarschijnlijk ergens in de herfst, de hoofdlijnen uitzetten en de uitnodigingen voor de eerste (oprichings)bijeenkomst versturen. Onbezonnen bij elkaar komen en maar zien waar het schip strandt sluit ik expliciet uit.

Hallo Marcel,

Je legt op een heldere manier uit wat voor soort fotoclub je voor ogen hebt. Ik begrijp waar je naartoe wilt.

Hoewel ik, zoals waarschijnlijk veel APUG lezers, een blijvende passie heb (vanaf ongeveer 1980) voor de analoge zwartwit fotografie en die passie graag met anderen zou willen delen, spreekt mij de idee van een strak georganiseerd samenwerkingsgverband met strikte regels en verplichtingen minder aan.

Voor wat het waard is mijn idee bij een fotoclub. Zelf voel ik mij meer op mijn plek binnen wat jij een "los-vast samenwerkingsverband" noemt waarbij de deelnemers vrij zijn om hun bijdrage te leveren op die gebieden waarop zij zich competent weten, op een manier die hen past en waarbij doelen onderling worden afgestemd. Soms haal je wat en soms breng je wat. Dat hoeft niet doel-loos te zijn en kan evengoed leiden tot waardevolle resultaten.

Groet,
    Jos.

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dag Jos,

Hartelijk dank voor je reactie.

Het soms-brengen-soms-halen mantra kan (let op: kan) tot waardeloze inbreng leiden.

Een persoonlijk voorbeeld. Ik ben al meer dan een jaar lid van een clubje in de buurt. Erg vrijblijvend. De bijeenkomsten zijn een keer per twee maanden. Ik heb in al die tijd geen bijeenkomst gemist en nog steeds zijn er leden die ik nog niet heb ontmoet. Er worden thema's besproken, maar als je niet mee doet ... geen probleem. De meesten wonen in de stad, de reistijd valt dus mee.

Analogie fotografie is niet meer te binden aan een lokale of regionale fotoclub. Daarvoor is het te marginaal geworden.

Ik bewonder het beeld en niet de camera of de lens. En om beelden te maken is discipline nodig. Fotograferen en afdrukken zijn ambachten. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe beter je wordt.

De langere reistijd en de kunst van het ambacht maken dat je actief moet zijn. Gewoon doen. Passieve leden wil ik kunnen aanspreken. Als het groepje klein begint en klein blijft ... het zij zo.

Dit alles neemt niet weg dat ik ook tegen regels om de regels ben. Het dient een doel. Maar als je ideeŽn hebt om hetzelfde doel anders te bereiken ... laat het me weten. Ik sta open voor kritiek.

Shooter
    4x5 Format
    Ik ben het met Jos volledig eens. En zal het dus niet herhalen.
    Toen ik de enquete kreeg, werd mij duidelijk dat dit een gebeuren ism de fotobond zou worden. Er zijn fotoclubs, die dit al niet doen vanwege de wedstrijden, maar er is ook een financiele binding. En hier komen we op het juridische vlak van een dergelijke fotoclub. Als een bestuur niet verantwoordelijk gesteld kan worden, gaat de juridische machine lopen. Statuten zijn vereist.

In de enige (formeel) Nederlandse fotoclub de NAFV is bij de laatste statutenwijzigingt de A van Amsterdam toegevoegd. De notaris vond dat nodig. Bovendien zijn professionelen en belanghebbenden voor bestuursfuncties uitgesloten. Bij de APUG spreken we over nederlandstalig. Voer voor juristen. Voor mij hoeft het niet.

Ik zie ook niet waarom regionale groepen niet zouden kunnen bestaan. Binnen APUG bestaan ze in Engeland en de VS bijv. In het nederlandstalige gebied is het nooit geprobeerd. Wel zijn er wat los vast initiatieven geweest. Gary heeft enkele 'excursies en fotobespreking' georganiseerd. Met als gevolg kritiek dat er teveel grootformaatcameras zouden zijn. Dit jaar nog zij er twee dokasessies georganiseerd met positieve reacties.
    Waarom zou je niet het initiatief nemen voor een los-vaste regionale APUG-bijeenkomst. IIk weet zeker, dat er voor doka-bijeenkomsten interesse is, want daar is al om gevraagd (zie thread van deze doka-sessies). En dan zien we wel wat er meer ter tafel komt. Bovendien zijn we van analoog verzekerd. Dat zou dan in een wat meer formele regional APUG groep kunnen uitmonden. In de VS zijn deze APUG groepen zelfs besloten. Dwz een lid van de ene groep kan niet zo maar op bezoek gaan bij een andere groep.

Maar, om het niet bij getheoreticeer te laten, stel ik voor om in het komende winterseizoen weer een paar doka-dagen te hebben. Ik neem aan dat er genoeg belangstelling is, want er is al om gevraagd. En gezien de afmetingen van de doka is er plaats voor maximaal 3 personen.

Jed

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dag Jed,

Dank voor de reactie. Ik respecteer uiteraard je keuze, maar wil toch even op twee punten reageren.

Het eerste punt is de samenwerking met de fotobond. Mijn idee is dat de vereniging samenwerkt met andere groepen of bonden die meerwaarde bieden. De fotobond leek me de aangewezen bond. Er is iemand geweest die in de enquete de suggestie heeft gegeven om samen te gaan werken met een kunstenbond. Vind ik ook een goed idee. Samenwerking met de fotobond is niet in steen gebeiteld. Samenwerken met een grotere, overkoepelende organisatie met meerwaarde juich ik toe.

En het tweede punt dat ik wil toelichten gaat over de statuten. Als er tien leden zijn met een jaarlijkse contributie van pakweg 60 euro, komt er per jaar 600 euro binnen. Dat vind ik te veel om op een betaalrekening van een de leden te parkeren. Een eigen betaalrekening is nodig. En die kun je zo krijgen als je een KvK inschrijving hebt. En die inschrijving is ook heel makkelijk te krijgen, maar dan moet je wel de KvK overtuigen dat je een serieuze club bent. En dat bepalen zij aan de hand van statuten. De statuten voor de KvK hoeven niet langs de notaris te gaan. De notaris is nodig om de bestuursleden te ontheffen van een hoofdelijk aansprakelijkheid. Iets dat we niet nodig zullen hebben gezien de grote van de bedragen en de reikwijdte van onze activiteiten.

Last edited by MrclSchprs; 08-29-2011 at 04:15 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Ik ben aangesloten geweest bij een fotoclub (Bilthoven), waar we bewust niet hebben gekozen de fotobond samenwerling niet aan te gaan. Dit is prima bevallen. Ik ben aangesloten geweest bij de NAFV(A), die bij de fotobond was aangesloten. Ik heb er geen meerwaarde kunnen ontdekken. In tegendeel. Je belandt steeds in wedstrijden met alle ergernis van dien. Je betaalt voor een tijdschrift, waar je niet om gevraagd hebt.

Het is niet voor niets dat er juridische wegen zijn, om de aansprakelijkheid van bestuursleden in verenigingen te regelen. Ik kan mij niet voorstellen dat de KvK hier een loophole maakt om dit te ontduiken. Zo verwacht ik dat de statuten, die je bij de KvK indient dit moeten regelen. En er is de jaarlijkse bijdrage voor de KvK. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat je bestuursleden krijgt met deze onzekerheid.

Maar om ons over al deze juridische vragen te buigen lijkt het mij beter te fotograferen

Jed

Shooter
    Large Format
    Het idee is leuk, al val ik zelf buiten de doelgroep. Weliswaar fotografeer ik analoog (4x5 camera), ik scan mijn negatieven/dia's en werk die in Lightroom en Photoshop verder af. Vervolgens laat ik ze printen. De foto's voor de jaarlijkse expositie van de club waar ik bij zit laat ik op barietpapier printen (Hahnemuhle).

Ik heb 10 jaar analoog afgedrukt maar nu heb ik geen ruimte meer voor een doka. Hoe leuk ik het ook vond en hoe magisch het ook was om telkens het beeld op het papier te zien opkomen, ik mis het niet. Niet dat ik het leuker vind om achter een computer te zitten maar de afdrukken van de scans zien er gewoon veel beter uit dan wat ik ooit in de doka kon maken. Stofjes, krasjes etc? Digitaal zo weggewerkt. Een toon geven aan het beeld? Digitaal zo gedaan en het resultaat is beter in de hand te houden. Een print op barietpapier ziet er prachtig uit, geen gedoe met krullend papier. Ik ben ooit maanden bezig geweest om een negatief af te drukken en ik kreeg het maar niet naar mijn zin. Enige jaren terug heb ik hem ingescand en binnen een kwartier had ik het beeld in Lightroom zoals ik het voor ogen had... Nee, voor mij geen natte doka meer.

Ik zit nu bij een club (CreatiVision) met in totaal 9 mensen. Er is ruimte voor 1 extra persoon maar meer dan 10 leden willen we niet. De clubavonden zijn bij de leden thuis. We zijn aangesloten bij de Fotobond en aan de meeste wedstrijden doen we mee. Waarom zou je dat niet willen doen? Bang om te verliezen, teveel druk? Met de wedstrijden kun je je werk tonen aan een groter publiek. Doe je dat niet dan kom je denk ik niet veel verder dan je eigen club.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Frank Bunnik View Post
    We zijn aangesloten bij de Fotobond en aan de meeste wedstrijden doen we mee. Waarom zou je dat niet willen doen? Bang om te verliezen, teveel druk? Met de wedstrijden kun je je werk tonen aan een groter publiek. Doe je dat niet dan kom je denk ik niet veel verder dan je eigen club.
    Ik heb zo'n 10 jaar deelgenomen aan bondswedstrijden en mij iedere keer wederom verbaasd omtrent het oordeel van de jury. Er is door iemand 2 jaar achter elkaar een foto ingestuurd. Het eerste jaar werd deze afgekraakt, en het jaar daarop de hemel in geprezen. Er heeft iemand bij de bondsjury gezeten in een ver verleden (naar zeggen) die naakt als de top beschouwde en alleen deze vorm uitmuntend beoordeelde.
    Een foto wordt door iedereen anders beoordeeld met zijn/haar levenskennis en hersenpatronen. Deze kan eigenlijk alleen technisch worden beoordeeld door een jury. Over de inhoud kan je weinig zeggen.

Als de jury meer dan 50 personen zou omvatten zou het statistisch een gemiddelde kunnen krijgen van wat de score zou kunnen zijn. Bij minder is het zoiezo schieten met hagel. Maar dat wil niet zeggen dat die ene foto die niet is gekozen 'slecht' is.

Daarnaast heb je ook nog wedstrijden waar je door stemmen mee kan winnen. Diegene die de meeste kennissen heeft, wint de eerste prijs. Da's tegenwoordig de manier van jureren en levert de meeste zooi op.

Da's waarom ik tegen wedstrijden ben...
    Naast wedstrijden heeft de bond in het verleden weinig toegevoegde waarde gehad voor mij persoonlijk. Ze stonden te ver van de club af. Let wel ik heb het over tot 5 jaar geleden wanneer ik heb besloten om samen met anderen een andere vorm van collectief op te richten.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Frank Bunnik View Post
    Het idee is leuk, al val ik zelf buiten de doelgroep. Weliswaar fotografeer ik analoog (4x5 camera), ik scan mijn negatieven/dia's en werk die in Lightroom en Photoshop verder af. Vervolgens laat ik ze printen. De foto's voor de jaarlijkse expositie van de club waar ik bij zit laat ik op barietpapier printen (Hahnemuhle).

Ik heb 10 jaar analoog afgedrukt maar nu heb ik geen ruimte meer voor een doka. Hoe leuk ik het ook vond en hoe magisch het ook was om telkens het beeld op het papier te zien opkomen, ik mis het niet. Niet dat ik het leuker vind om achter een computer te zitten maar de afdrukken van de scans zien er gewoon veel beter uit dan wat ik ooit in de doka kon maken. Stofjes, krasjes etc? Digitaal zo weggewerkt. Een toon geven aan het beeld? Digitaal zo gedaan en het resultaat is beter in de hand te houden. Een print op barietpapier ziet er prachtig uit, geen gedoe met krullend papier. Ik ben ooit maanden bezig geweest om een negatief af te drukken en ik kreeg het maar niet naar mijn zin. Enige jaren terug heb ik hem ingescand en binnen een kwartier had ik het beeld in Lightroom zoals ik het voor ogen had... Nee, voor mij geen natte doka meer.

Ik zit nu bij een club (CreatiVision) met in totaal 9 mensen. Er is ruimte voor 1 extra persoon maar meer dan 10 leden willen we niet. De clubavonden zijn bij de leden thuis. We zijn aangesloten bij de Fotobond en aan de meeste wedstrijden doen we mee. Waarom zou je dat niet willen doen? Bang om te verliezen, teveel druk? Met de wedstrijden kun je je werk tonen aan een groter publiek. Doe je dat niet dan kom je denk ik niet veel verder dan je eigen club.
    Frank,
    Hier haal je een paar interessante zaken aan:

Eerst het wedstrijdelement,dat mij niet zo bevalt. Onder de deelnemers van de wedstrijd proef ik een soort spanning, die naar mijn idee de fotografie niet ten goede komt. (zelf heb ik nooit aan zo een wedstrijd deelgenomen; dat hield niet in dat mijn fotos niet geexposeerd werden). Maar wat mij verder stoort is dat de fotografie op het wedstrijdresultaat wordt afgestemd. De fotografie wordt niet meer door jezelf gestuurd, maar door een externe kracht.

Een twee jaar geleden, zei een digitalist (met een professionele printer; een beest zo groot als een kleine piano) hetzelfde wat jij ook beweert. Het leek mij goed om dat punt te bewijzen. Ik zou een 4x5" negatief (z-w) aanleveren; hij kon dat scannen en printen en het resultaat zouden we vergelijken. Ik heb dit voorstel verscheidene malen herhaald zonder resultaat. Totdat hij afzag om de vergelijking te maken. Dus nu weten we het nog niet.

Jed

Page 3 of 10 FirstFirst 123456789 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin