Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,564   Posts: 1,545,307   Online: 822

Page 4 of 10 FirstFirst 12345678910 LastLast
Results 31 to 40 of 95
    MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Heren, mag ik jullie vragen niet te ver van het oorspronkelijk onderwerp af te dwalen?

Ik wil beter leren fotograferen en ik wil een betere dokawerker worden. Daarom loop ik met idee rond om een eigen clubje te beginnen; een clubje enthousiastelingen die hetzelfde doel nastreven. Leren van elkaar.

Zoals ik al heb aangegeven wil ik graag het kaf van het koren scheiden; geen enkele samenwerking is gebaat bij passiviteit. Zeker gezien de ambachtelijkheid van de verwerking.

De weinige voors en de vele tegens van de fotobond ... het is inmiddels allemaal ter sprake gekomen.

Jed en Jos hebben inmiddels te kennen gegeven niet verder te willen met dit idee. Dat is hun goed recht. Daarom wil ik ook graag terugkeren naar het oorspronkelijke onderwerp.

Wie wil meedenken of meedoen met een clubje voor analogie of alternatieve niet-digitale fotografie?

Groet, Marcel
    Last edited by MrclSchprs; 08-29-2011 at 07:58 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format

Beoordeling fotos

Omstreeks 1990 hield ik mij bezig met uitlichting en portretfotografie. De directeur van een Hogeschool voor de Kunsten had mij gevraagd of studenten bij mij stage zouden kunnen lopen, waarin ik toestemde.

In die tijd werd ik ook gevraagd om aan Foto Nationaal deel te nemen, hetgeen ik ook wel heb gedaan. De inzendingen worden anoniem ingezonden en geselecteerd door een jury. Dezelfde directeur van de Hogeschool voor de Kunsten, die men werk zo waardeerde dat de stagiaires bij mij kwamen, zat op gegeven moment in de jury voor Foto Nationaal. Hier heeft de directeur het werk afgewezen.
    De beoordeling door een en dezelfde persoon van hetzelfde werk hangt van de anonimiteit van de fotograaf af. En die persoon is een opleider in het vak.
    De studenten krijgen een degelijke begeleiding.

Jed

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Omstreeks 1990 hield ik mij bezig met uitlichting en portretfotografie. De directeur van een Hogeschool voor de Kunsten had mij gevraagd of studenten bij mij stage zouden kunnen lopen, waarin ik toestemde.

In die tijd werd ik ook gevraagd om aan Foto Nationaal deel te nemen, hetgeen ik ook wel heb gedaan. De inzendingen worden anoniem ingezonden en geselecteerd door een jury. Dezelfde directeur van de Hogeschool voor de Kunsten, die men werk zo waardeerde dat de stagiaires bij mij kwamen, zat op gegeven moment in de jury voor Foto Nationaal. Hier heeft de directeur het werk afgewezen.
    De beoordeling door een en dezelfde persoon van hetzelfde werk hangt van de anonimiteit van de fotograaf af. En die persoon is een opleider in het vak.
    De studenten krijgen een degelijke begeleiding.

Jed
    Jed, mag ik je vragen om terug te keren naar het oorspronkelijk onderwerp zoals al eerder gevraagd?

Groet, Marcel

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by MrclSchprs;1229472.
    Daarom loop ik met idee rond om een eigen clubje te beginnen; een clubje enthousiastelingen die hetzelfde doel nastreven. Leren van elkaar.

Groet, Marcel
    Je moet niet rondlopen met een idee. Je moet gewoon met wat beginnen en dan zien we wel waar het heen gaat.
    Ik heb al heel wat van die groepjes door de tijden meegemaakt. Heel leuk, maar na een paar jaar gaan ze vaak ter ziele. En als het om een reis gaat, duurt het mogelijk maar een week.

Ik heb al een doka sessie aangekondigd voor het 'donkere jaargetij'. Helemaal geen speciaal onderwerp op dit moment. Maar daar kom ik in oktober op terug, tenzij iemand nu al wat voorstellen heeft. De afgelopen doka sessie ging over contrastbeheersing.

Jed
    Last edited by argentic; 08-29-2011 at 09:04 AM. Click to view previous post history. Reason: Quote gerepareerd

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by MrclSchprs View Post

Wie wil meedenken of meedoen met een clubje voor analogie of alternatieve niet-digitale fotografie?

Groet, Marcel
    Volgens mij praat je over een fotoclub terwijl je eigenlijk een besloten collectief wenst.

Een fotoclub impliceert openheid naar mensen van verschillende niveaux en verschillende mate van betrokkenheid.

Als je alleen heel actief betrokken leden wilt, is een besloten collectief meer op zijn plaats. Je kunt dan hogere eisen stellen aan kandidaat leden. En je omzeilt overigens ook het hele KvK verhaal.
    Last edited by argentic; 08-29-2011 at 09:01 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dag Jed,

We verschillen te veel over de te volgen aanpak. Ik wil niet in een zaaltje of thuis aan de eettafel zitten en de vraag stellen: "Wat gaan we doen?'.

Ik ben begonnen.

Ik ben nu bezig om mensen te enthousiasmeren, om te vragen deel te nemen aan een fotoclubje, om te vragen wat ze graag willen doen in zo'n clubje en hoe ze dat graag willen invullen. Ik heb het buskruit niet uitgevonden. Ik weet voor een deel hoe ik het wil invullen. Hoe anderen daar over denken ... werkelijk geen idee. Dat is ook de reden voor de enquete en de reden dat ik niet te veel wildgroei in deze discussie wil hebben. Ik weet het ook niet.

En ik heb maar twee strikte voorwaarden: geen digitale verwerking in welke vorm dan ook en geen lidmaatschap voor passieve leden. En in welke vorm de samenwerking wordt gegoten weet ik nog niet. Dat zie ik wel. Ik heb geen haast. Ik verwacht zo rond de herfst een A4-tje te hebben met daarop geschreven wat we gaan doen en hoe we dat gaan doen. En iedereen die ervoor wil gaan (zoals eerder genoemd commitment wordt gevraagd) die is van harte welkom. En dan zie ik wel of we thuis aan de eettafel zitten (daar is plek voor zes man/vrouw) of dat ik op zoek moet gaan naar een zaaltje.

De uitgangspunten blijven ongewijzigd: analoge verwerking, elkaar helpen, amicaal, ongedwongen maar wel met een zekere vastberadenheid en inzet. That's all!

Groet, Marcel

PS. Het doet me deugd te zien dat we de randonderwerpen achter ons hebben gelaten en als je nog verlegen zit om een onderwerp voor het donkere jaargetij dan kan ik er zo drie noemen.

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Volgens mij praat je over een fotoclub terwijl je eigenlijk een besloten collectief wenst.

Een fotoclub impliceert openheid naar mensen van verschillende niveaux en verschillende mate van betrokkenheid.

Als je alleen heel actief betrokken leden wilt, is een besloten collectief meer op zijn plaats. Je kunt dan hogere eisen stellen aan kandidaat leden. En je omzeilt overigens ook het hele KvK verhaal.
    Dan spreek ik vanaf nu enkel nog over een collectief. Een collectief waarin naar mijn idee plaats is voor alle mogelijke niveaus, maar waar toewijding en inzet worden gevraagd.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post

Wilbert,
    Organisatorisch gezien vat je het op deze manier goed samen. Hoe je tot een dergelijk collectief komt, is een tweede. Mijn ervaring is dat iemand een initiatief neemt en dan anderen zoekt die in dat initiatief willen deelnemen. En het proces waarbij dit initiatief genomen wordt, ontstaat meestal bij een werkelijk contact; een bijeenkomst. Een contact, waar meer wordt overgedragen dan kennis. Enthousiasme.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 08-29-2011 at 09:58 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format

volgens wiki
    Een club is een besloten vereniging die zich richt op niet-economische doelen. Doordat nieuwe leden slechts na ballotage worden toegelaten, is een club exclusiever dan andere verenigingen.

Het lijkt me juist heel wenselijk om voordat je bij elkaar komt een aantal duidelijke afspraken op een rij te hebben.
    Vrijheid blijheid werkt voor mij niet.
    Voor mij zou gelden;
    -Begin en eindtijd- dat wil zeggen niet later komen of eerder weg.
    -Van te voren aangeven of je komt.
    -Serieus recent werk meenemen. Of op een andere wijze duidelijk maken dat je actief met het maken van analoog fotowerk bezig bent.
    -Niet omdat, je vind dat jou werk belangrijker of beter is dan dat van een ander, je meer te zeggen hebt.

Aansluiting bij de fotobond lijkt me nogal problematisch daar de "bond" vind dat werk wat binnen de bond aandacht wil krijgen digitaal aangeleverd dient te worden.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    What's in a name ? Een engelse club =/= een nederlandse fotoclub. En clubsoda heeft noch met clubs noch met soda te maken.
    Last edited by argentic; 08-30-2011 at 05:20 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin