Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,708   Posts: 1,548,566   Online: 1105

Page 5 of 10 FirstFirst 12345678910 LastLast
Results 41 to 50 of 95
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    club sandwich?

club nicole (oeps, da's weer wat anders...)

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er is een aantal mensen die wel de enquete gevraagd hebben, maar deze nog niet hebben ingevuld. Mag ik heel voorzichtig vragen dit nog te doen?

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Ik heb 'm gisteren ingevuld, is-ie aangekomen?

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    toen gesteld werd dat de fotobond een must is, ben ik afgehaakt. Daar wil ik op dit moment niets mee te maken hebben eerlijk gezegd...

Shooter
    4x5 Format
    Het is mijnu niet meer duidelijk. In post # 37 heft Marcel in antwoord op de post van Wilbert gekozen voor een collectief vorm. De enquete is hier niet op afgestemd. Waar gaat het nu om?

Jed

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    De enquete is gemaakt voordat de lawine van kritiek op de fotobond losbarstte. Inmiddels heb ik besloten om als collectief verder te gaan met de kanttekening dat het geen los-vast verband is (een vorm van samenwerking zoals ffotone dat bijvoorbeeld doet), maar dat van leden commitment wordt gevraagd.

Leren van elkaar blijft het uitgangspunt.

Overigens, en dat is zeker geen persoonlijke aanval in tegendeel, vraag ik me af of mensen zoals Jed, Willie en Wilbert baat hebben bij een dergelijk collectief. Het van elkaar leren komt in het gedrang. Zeer ervaren fotografen/dokawerkers hebben zeker meerwaarde. Maar de informatiestroom is dan eenrichtingsverkeer en dat lijkt mij geen gezonde situatie.

Mijn idee is om een manifest van een A4-tje te maken. Om een beeld te krijgen wat we gaan doen, en hoe we dat gaan organiseren. Iedereen die zich daarin kan vinden en mee wil doen schuift aan als we voor de eerste keer bij elkaar komen. Dat zal bij mij thuis zijn aan de keukentafel als er zes of minder enthousiastelingen zijn of in een zaaltje als de groep groter wordt. Klein beginnen heeft mijn voorkeur.

Nogmaals, en dat wil ik met grote klem benadrukken, het is niet persoonlijk bedoeld, maar het idee van samen beter worden door samen te werken is voor zeer ervaren amateurs of semi-professionele mensen wellicht niet de meeste voor de hand liggende vorm van samenwerking. Neemt niet weg dat ik wil kijken hoe we dat kunnen inpassen.

Groet, Marcel

Shooter
    4x5 Format
    Marcel, jij verwacht commitment. Dan moet je niet bij een club zijn. Een bestuur stelt een program samen, en dan moet je maar zien wie er komen. In een collectief worden afspraken gemaakt en dat leidt veel eerder tot iets dat een commitment genoemd zou kunnen worden.

Jij denkt dat het 'leerproces' tussen een ervaren persoon en een beginneling een eenrichtingsproces zou zijn. Dit is beslist niet zo. Dat wil zeggen: als de kennisoverdracht geen sleur is, dan zal de 'docent' zich in de materie moeten verdiepen en deze verdieping is op zich zelf deel van een leerproces. En de manier waarop de kennisoverdracht verloopt is een ander deel van het leerproces. Wie weet, leert de docent meer dan de student.

Een beginneling weet veelal niet wat hij niet weet. Hij is aangewezen op sturing van een gevorderde. Pas na een zekere tijd realiseert hij zich wat het belang van de studie was.

Overigens geldt dit voor de meeste kennisoverdracht; het is niet specifiek voor fotografie.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by MrclSchprs View Post
    Overigens, en dat is zeker geen persoonlijke aanval in tegendeel, vraag ik me af of mensen zoals Jed, Willie en Wilbert baat hebben bij een dergelijk collectief. Het van elkaar leren komt in het gedrang. Zeer ervaren fotografen/dokawerkers hebben zeker meerwaarde. Maar de informatiestroom is dan eenrichtingsverkeer en dat lijkt mij geen gezonde situatie.
    FFotone: Als je technnische info wilt zoals bv doka truuks, dan spreek je onderling wat af. De bijeenkomsten zijn alleen gericht op het bespreken van foto's.

Vaak wijken we dan af naar andere aspecten zoals vorige week perspectieven van vroege schilders die alles in plat vlak schilderden om de aandacht op maria met kind te leggen e.d. Het gaat ons vaak om de achterliggende gedachte. Dit is iets dat je moet leren, kijk door de foto heen. Wat zie je wat is je gevoel e.d. Dus geen pruttelpraat over invoerende lijnen (fotobond gepruttel) e.d...
    Techniek kan je zelf uitvissen. Maar ga je daarboven dan wordt het moeilijker en heb je een klankbord nodig om andere meningen te horen.
    Ik zou graag een kunstacademie volgen, maar helaas ontbreekt het mij aan tijd daarvoor. Al weet ik niet of je daar ook wijzer van wordt

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik volg zelf ook nog een opleiding bij Pieter Brueghel onder leiding van Jeroen de Wijs op zaterdag (voor het geld hoef je het niet te laten).
    Je werkt aan een project (jaar lang) en moet dit uitwerken. Iedere keer dat je denkt dat je er bent komt er informatie gezien vanaf een andere kant naar je project waar je nog nooit aan had gedacht. Dat is heel verhelderend en geeft je informatie die je in je rugzak opslaat. Project matig werken dwingt je om na te denken. Ieder weekeind de natuur in gaan en maar zien wat of je vind is een vorm waar je nooit beter van leert fotograferen, al is het wel goed voor je conditie.

Shooter
    Multi Format
    Ik heb verder geen reactie op mijn PM meer gehad. Maar dit hoeft ook niet meer want als e.e.a. via de Fotobond gaat valt het ook voor mij af.

Maar in ieder geval succes verder met je initiatief.

het is niet persoonlijk bedoeld, maar het idee van samen beter worden door samen te werken is voor zeer ervaren amateurs of semi-professionele mensen wellicht niet de meeste voor de hand liggende vorm van samenwerking.
    en een reden te meer om het maar niet te doen.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin