Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,707   Posts: 1,548,511   Online: 892

Page 6 of 10 FirstFirst 12345678910 LastLast
Results 51 to 60 of 95
    MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Ik volg zelf ook nog een opleiding bij Pieter Brueghel onder leiding van Jeroen de Wijs op zaterdag (voor het geld hoef je het niet te laten).
    Je werkt aan een project (jaar lang) en moet dit uitwerken. Iedere keer dat je denkt dat je er bent komt er informatie gezien vanaf een andere kant naar je project waar je nog nooit aan had gedacht. Dat is heel verhelderend en geeft je informatie die je in je rugzak opslaat. Project matig werken dwingt je om na te denken. Ieder weekeind de natuur in gaan en maar zien wat of je vind is een vorm waar je nooit beter van leert fotograferen, al is het wel goed voor je conditie.
    Ik doe iets dat hierop lijkt; ik volg sinds een jaar een fotokunst opleiding in BelgiŽ. Een vijfjarige deeltijd opleiding op een kunstacademie. De eerste twee jaar bestaat uit analoog zwart wit. Techniek is gen ondergeschoven kindje, dat kan ik echt niet zeggen, maar de nadruk ligt op kunstzinnig fotograferen. Derde jaar wordt begonnen met kleur en digitale technieken. Jaar vier en vijf zijn projectjaren. Dus voorlopig kan ik vooruit. Aanstaande maandag begint voor mij het tweede jaar ... ik kijk er naar uit.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    FFotone: Als je technnische info wilt zoals bv doka truuks, dan spreek je onderling wat af. De bijeenkomsten zijn alleen gericht op het bespreken van foto's.

Vaak wijken we dan af naar andere aspecten zoals vorige week perspectieven van vroege schilders die alles in plat vlak schilderden om de aandacht op maria met kind te leggen e.d. Het gaat ons vaak om de achterliggende gedachte. Dit is iets dat je moet leren, kijk door de foto heen. Wat zie je wat is je gevoel e.d. Dus geen pruttelpraat over invoerende lijnen (fotobond gepruttel) e.d...
    Techniek kan je zelf uitvissen. Maar ga je daarboven dan wordt het moeilijker en heb je een klankbord nodig om andere meningen te horen.
    Ik zou graag een kunstacademie volgen, maar helaas ontbreekt het mij aan tijd daarvoor. Al weet ik niet of je daar ook wijzer van wordt
    Een interessante uiteenzetting, die mij aanspreekt. Het door de foto heenkijken en begrijpen waarom je ziet wat je ziet ( de achterliggende gedachte) en wat voor gevoel het opwekt. Maar, ik wil dergelijke ervaringen 'gebruiken' in toekomstige fotografie. En dat betekent, dat je je fotografische techniek moet afstemmen. En daarmee krijg je een link tussen het 'zien' en de techniek nodig om de interpretatie van het zien vast te leggen.
    In de schilderkunst heb je hiervoor manuals. Leonardo da Vinci heeft zo een manual gechreven dat vele vertalingen en bewerkingen kent. Maar ook voor fotografen is dit manual een handvat.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by MrclSchprs View Post
    Ik doe iets dat hierop lijkt; ik volg sinds een jaar een fotokunst opleiding in BelgiŽ. Een vijfjarige deeltijd opleiding op een kunstacademie. De eerste twee jaar bestaat uit analoog zwart wit. Techniek is gen ondergeschoven kindje, dat kan ik echt niet zeggen, maar de nadruk ligt op kunstzinnig fotograferen. Derde jaar wordt begonnen met kleur en digitale technieken. Jaar vier en vijf zijn projectjaren. Dus voorlopig kan ik vooruit. Aanstaande maandag begint voor mij het tweede jaar ... ik kijk er naar uit.
    Dit is de gebruikelijke benadering op een academie. Tecniek is iets dat je je in belangrijke mate zelf moet bijbrengen. En dat is begrijpelijk, want de tecniek stem je af op datgene wat je te zeggen hebt. En dat is een persoonlijke zaak.

Jed

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er is een aantal mensen die niet actief deelnemen aan de discussie, maar die de discussie wel op de voet volgen. Eentje daarvan heeft me een e-mail gestuurd. Hij had een bijlage meegestuurd. Deze bijlage was het finale antwoord van de secretaris van de fotobond die reageerde op de vraag wat de status van analogie fotografie binnen de bond was. Om een lang verhaal kort te maken: analogie fotografie stond in 2009, de datum van de bijlage, gelijk aan "klassieke techniek" die beoefend wordt door "een uitstervende groep historische fotografen".

Da's klare taal!

Hieronder volgt het antwoord dat ik als reactie heb gestuurd.

> Dag ....,
    >
    > Toen ik de enquete opstelde leek samenwerken met de fotobond niet meer
    > dan normaal. Ik heb me vergist! De kritiek op de fotobond is hevig, de
    > indeling die de bond erop nahoudt is sterk op regio's gebaseerd (is
    > voor ons niet handig: uit de enquete blijkt dat alle windstreken zijn
    > vertegenwoordigd) en, zoals je al zegt, alles moet digitaal zijn.
    > Kortom, erg onhandig.
    >
    > De status van de bond in de fotowereld binnen de kunstwereld is me
    > onbekend. Omdat ik ook nog lid ben van een andere fotoclub, valt bij
    > mij het bondsblaadje op de mat. Ik ben er niet van onder de indruk. Ik
    > zeg niet dat ik het beter kan. Begrijp me niet verkeerd, maar
    > desalniettemin vind ik dat de foto's in het blad een hoog
    > snapshot-gehalte hebben.
    >
    > Ik verwacht binnenkort, binnen nu en een paar weken, met een manifest
    > te komen. Hooguit een A4-tje met daarop wat we gaan doen en hoe we dat
    > gaan doen. Je moet je er niet te veel van voorstellen, het is bedoeld
    > om een goede aftrap te doen en om niet te verzanden in oeverloos
    > gezwam. Bespreken van fotowerk zal centraal staan.
    >
    > Ik houd je op de hoogte.

Groet, Marcel

Shooter
    Multi Format
    Heb je wat meer info over deze opleiding. Klinkt namelijk erg goed.

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by michiel fokkema View Post
    Heb je wat meer info over deze opleiding. Klinkt namelijk erg goed.
    IKO Hoogstraten

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Leren van elkaar blijft het uitgangspunt.

Overigens, en dat is zeker geen persoonlijke aanval in tegendeel, vraag ik me af of mensen zoals Jed, Willie en Wilbert baat hebben bij een dergelijk collectief. Het van elkaar leren komt in het gedrang. Zeer ervaren fotografen/dokawerkers hebben zeker meerwaarde. Maar de informatiestroom is dan eenrichtingsverkeer en dat lijkt mij geen gezonde situatie.
    Ik fotografeer sinds 26 jaar, en ik leer nog elke dag. Ook van amateurs die nog geen 5 % van mijn kennis hebben. Van analoge en digitale fotografen, van artiesten en technici, van oud en van jong.

Leren van elkaar is geen kwestie van kennis of ervaring, maar van mentaliteit. Ik heb niet de wijsheid in pacht, en ik hoef niet het laatste woord te hebben. Alleen is voor de mij afstand een klein probleempje . . .
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Ik fotografeer sinds 26 jaar, en ik leer nog elke dag. Ook van amateurs die nog geen 5 % van mijn kennis hebben. Van analoge en digitale fotografen, van artiesten en technici, van oud en van jong.

Leren van elkaar is geen kwestie van kennis of ervaring, maar van mentaliteit. Ik heb niet de wijsheid in pacht, en ik hoef niet het laatste woord te hebben. Alleen is voor de mij afstand een klein probleempje . . .
    Ik snap wat je wil zeggen en ik wil je ook niet uitsluiten. Maar als ervaren fotograaf loop je het risico minder voldaan naar huis te rijden.

Shooter
    4x5 Format
    Ik snap wat je wil zeggen en ik wil je ook niet uitsluiten. Maar als ervaren fotograaf loop je het risico minder voldaan naar huis te rijden.
    En je zit nogal een tijd als je naar huis aan het rijden bent, zo naar het centraal masief.

Last edited by gary mulder; 09-05-2011 at 03:04 AM. Click to view previous post history.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Wij hebben gisteravond nog een discussie gehad omtrent het analoog/digitaal gebeuren.
    Wij willen naar een groep van zo'n 15 personen. Nu zijn we aan het bekijken of we nu wel of niet digitale fotografen moeten toelaten.
    In wezen gaat het ons om de inhoud van de foto. Als je iets wil laten zien, moet je een print meenemen. een usb stick of laptop c.q. beamer wordt direkt in de kliko gemikt.
    Dus als we naar een print kijken en de inhoud daarvan, dan is er iets voor te zeggen dat het medium waarmee het is gemaakt er niet toe doet.
    Uiteraart zijn we niet op zoek naar mensen die vakantiefoto's willen tonen, maar naar serieuze personen die tijd steken in hun hobby.

Als we het hebben over een expo, dan wordt het kwaliteitsverhaal belangrijk, maar da's iets anders dan werk bespreken.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin