Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,283   Posts: 1,535,017   Online: 1060

Page 7 of 10 FirstFirst 12345678910 LastLast
Results 61 to 70 of 95
    Robbedoes's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    @Marcel,

Stuur mij a.j.b. de enquête toe.

Groet,
    Rob

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ... Wij willen naar een groep van zo'n 15 personen. ...
    Spreek je over Ffotone, of is het een andere groep?

Even tussendoor: ik heb de gallerie van Ffotone nu al een paar keer aandachtig bekeken. Erg mooi werk. De afdrukken zullen er spectaculair uitzien! Een niveau om naar toe te werken.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Inderdaad FFotone.
    De galerie staat al weer een tijd en moet eigenlijk een keer geupdated worden. Maar ja tijd he!

Hoe denken jullie over de leden van een dergelijk collectief?
    Hoe zou je een groep moeten samenstellen zonder te eindigen met een 'fotoclub vakantiefoto' groep?

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    ... Hoe denken jullie over de leden van een dergelijk collectief? ...
    Een mix van analoog en digitaal heeft niet mijn voorkeur, daarom ook het initiatief voor Zilverbeeld. De analogen spreken met elkaar over hun techniek, de digitalen spreken met elkaar over Photoshop, de plugins die ze gebruiken en de instellingen.

Nadat de foto genomen is, is er te weinig overlap om de weg naar het eindresultaat te bespreken. Voor een artistieke bespreking van het eindresultaat (de print) is het niet van belang hoe het werk gemaakt is.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    wij willen perse geen techniek bespreking op zo'n avond. Anders verzand het in een technische club waar iedereen zijn ontwikkelaar promoot...
    Dat leidt dan weer tot afname van kwaliteit, want ze zijn drukker met techniek dan met andere zaken.

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Een kleine update om de stand van zaken weer te geven.

Er zijn 22 mensen geweest die de enquete hebben aangevraagd. Van deze 22 hebben 17 mensen de moeite genomen om de enquete ook daadwerkelijk in te vullen.

Als het een vervolg krijgt, dan lijkt het er sterk op dat er tweemaandelijkse bijeenkomsten zijn waar o.a. fotowerk besproken wordt met als doel om elkaar technisch als artistiek verder te helpen. Alle andere mogelijke activiteiten (m.u.v. clubwebsite) laten een verdeeld beeld zien. Waar de bijeenkomsten worden gehouden is nog onduidelijk; men komt van heinde en verre. Midden in het land heeft dan misschien de voorkeur?

Meer dan de helft van de respondenten doet aan kunstzinnige fotografie of aan portretfotografie. Er is een aantal mensen dat zich heeft opgeworpen als bestuurs- of commissielid, maar het overgrote deel heeft toch aangegeven actief lid te willen zijn zonder extra taken t.b.v. het collectief. Ongeveer de helft is jonger dan 45 jaar, maar ouder dan 25 jaar. En een verrassend grote groep (ongeveer de helft van de mensen die ook de niet-verplichte vragen heeft ingevuld) fotografeert met grootbeeld. Kleinbeeld en middenformaat overheersen. Niet onverwacht.

Voor zover je dat nog niet gedaan hebt, mag ik aan je vragen om de enquete alsnog in te vullen? Ik zal een dezer dagen de samenvatting van de resultaten online zetten aangevuld met een manifest dat als leidraad zal dienen voor de eerste bijeenkomst.

Groet, Marcel

Shooter
    4x5 Format
    Uiteindelijk komt het er op aan, hoeveel mensen werkelijk komen. De afstand tot de plaats van samenkomst kan een rol spelen. Overigens moet het aantal ook niet te groot worden. Als er meer dan 10 mensen zijn, wordt het bekijken van fotos wat moeilijk.
    Ik zou gewoon iets organiseren en dan zie je wel hoe het uitpakt. December is altijd een moeilijke maand. Dus ik zou op november mikken. Dan kun je eventueel in januari inplannen voor een herhaling. Als je het in een cafe/restaurant planned, zouden we de kroegmeeting weer oppakken.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Januari is vaak een dooie boel. November/December zijn veel mensen vaak druk op werk en prive.
    Een kroegmeeting vind ik wel interessant.

hadeer's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    16
    Binnen deze discussie past misschien ook een berichtje over een initiatief van de Fotobond voor het in stand houden van de analoge fotografie. (Al is, maar misschien juist daarom, de kritiek op de bond hevig, en m.i. niet altijd gefundeerd.)

Tweeëneenhalf jaar geleden is op initiatief van de bond een groep gestart (de Gespreksgroep Klassieke Fototechnieken) die nu bestaat uit twintig leden met als hoofdthema het tot stand brengen van een analoog eindresultaat. In het gebruikte proces kunnen daarbij wel digitale schakels zitten; wil je bv een contact-afdruk maken op groot formaat dan is de benodigde film daarvoor nauwelijks meer te krijgen en is het voor de hand liggend om een negatief te printen op een transparant).
    De nadruk ligt tijdens vier bijeenkomsten per jaar sterk op het artistieke niveau van werk dat wordt gepresenteerd aan de groep. Het werk, met een maximum van drie beelden, wordt per toerbeurt besproken door een ander lid dan de maker zelf. Het aantal van vier bijeenkomsten lijkt klein, maar dit geeft wel de gelegenheid om nieuw kwaliteitswerk te produceren tussen de bijeenkomsten. Uiteraard is er tijdens deze bijeenkomsten (van een hele dag) ook nog tijd voor het uitwisselen van technische aspecten.

De gebruikte formaten variëren van 35 mm tot 8 bij 10 inch, de afdruktechnieken van PE-papier tot natte collodiumplaten. Naast de bijeenkomsten zijn er nog ad hoc activiteiten zoals excursies en exposities. Voor het lidmaatschap geldt een ballotage. Opvallend is dat er gestaag belangstelling is van een jongere generatie die niet met analoge techniek is opgegroeid.

Een dergelijk model bevat misschien elementen die ook voor een nieuwe groep gebruikt kunnen worden, of misschien zijn er belangstellenden die op de site van de bond eens willen bekijken welke verdere informatie er over deze groep is, of die werk willen bekijken op de online gallery.

Veel succes met het initiatief en eventueel welkom voor een nadere kennismaking.

De coördinator, Hans de Ru.
    Last edited by hadeer; 10-20-2011 at 01:39 AM. Click to view previous post history.
    Have you seen the light..?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Website fotobond:"Lid worden van de landelijke gespreksgroep klassieke fototechnieken kan uitsluitend door 8 afdrukken voor te leggen aan een jury bestaande uit leden van de groep. Uitgangspunt is daarbij dat de toegepaste techniek herkenbaar is en een toegevoegde waarde heeft voor de samenstelling van het beeld.
    De groep kent geen kandidaat-leden"

Hier beginnen mijn tenen reeds te krommen. (mijn mening)
    Wie kan bepalen wie wel en niet goed bezig is? Dus, je wordt direkt in een hoekje geduwd. Is jou werk afwijkend, dan wordt je niet toegelaten.
    het zou mij niet verbazen als een jury van gepensioneerden bepaald wie er bij het selecte clubje mag komen.
    In de galerie valt mij het werk van gerrit korn direkt op door de artistieke inhoud. De overige beelden is vaak (vakantie) reportage werk zoals ik in het verleden jarenlang gezien heb bij de rondreiscollectie van de bond.

Discussiepunt:
    Ik kan overigens uit de galerie niet opmaken dat het hier om klassieke technieken gaat. Zet ze tussen digitaal werk en ze vallen niet op.
    Dus wat is de meerwaarde ervan? Waarom niet digitaal gemaakt? Binnen onze groep wordt hierover gediscussieerd.
    Onder klassiek verstaan wij minimaal bariet. PE ziet er al te veel uit als een digitale druk. De struktuur van papier is wat de foto beter tot zijn recht kan laten komen.
    Keuze van techniek, keuze papier, keuze ontwikkelaar etc....

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin