Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,277   Posts: 1,534,843   Online: 776

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 23 of 23
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    @ WITZ

Ik heb/had een fotowinkel in een Frans provinciestadje. Winkels in Nederlands kunnen het wat langer uitzingen doordat Nederlandse steden groter zijn, en de meeste concurrenten verdwenen zijn. Maar je mag blij zijn als er van die drie winkels over enkele jaren nog één over is. En laat je niet misleiden door de decoratie van de winkel. Veel apparatuur in de etalage betekent nog niet veel winst. De beste graadmeter is het aantal (fulltime) personeelsleden. Vermindert het personeel, dan gaat het slecht met de zaak. Als fotograferend fotograaf (veel fotowinkels zijn slechts dozenschuivers) kun je niet werken zonder iemand aan de toonbank. Verdwijnt dat die, dan is dat het begin van het einde.

@ K. Hendrik

Nee hoor, ik ben helemaal niet troosteloos. Ik heb heel veel geleerd van de fotowinkel (o.a. over rentabiliteit). Ik heb mijn werk met veel plezier gedaan, en had uitstekende relaties met mijn klanten. (Hoewel het tot 50x70 cm opblazen van facebook- en telefoonfoto's me de strot uit kwam. Er zit nu eenmaal een grens aan het aantal miserabele foto's wat een mens kan verkroppen.) Afgelopen week (de laatste) hebben verschillende klanten me spontaan twee dozen chocolaatjes en een doos koekjes gegeven omdat ze het zo jammer vonden dat ik stopte. Hartverwarmend, maar het betaalt niet de huur.

Nu ga ik eerst vakantie vieren en klussen in huis. Na 3 weken vakantie in 3 jaar heb ik dat volgens mij wel verdiend. Als ik over enkele maanden geen werk gevonden heb ga ik met een stand op de lokale markten staan met de restauratie van oude foto's. Vééél minder kosten en een groter klantenbereik. We zien wel. Gelukkig heeft mijn vrouw een salaris in de gezondheidszorg.

@ Willie Jan en Clogz

Onderschat de belastingen en sociale lasten niet. De doorsnee klant heeft er geen flauw idee van wat een winkelier verdient op de verkoopprijs. Het overgrote deel van de verkoopprijs is voor BTW, sociale lasten, en allerlei belastingen voor lokale en regionale overheden. In Frankrijk zijn dat 64 cent van elke Euro. In Nederland ligt dat wat lager, maar het blijft een enorm deel van de prijs. Vervolgens heeft elk bedrijf bedrijfskosten zoals huur, gas, water, licht, verwarming, computer- en fotoapparatuur, benzine, bureauspullen, telefoon, reclamekosten, etc. om maar niet te spreken over personeel. En natuurlijk moet je apparatuur of materialen eerst betalen voordat je ze kunt verkopen, terwijl je elk jaar met onverkochte spullen blijft zitten.

Van elke ontvangen euro eindigt hier slechts 17 cent in de zak van de gemiddelde professionele fotograaf. Bij mij was dat zelfs minder. In andere sectoren liggen die procenten soms anders, maar het grote verhaal blijft hetzelfde. Kortom, de BTW verdiende al bijna het dubbele op mijn werk dan ikzelf. En als je stopt met een bedrijf heb je géén recht op werkeloosheidsuitkering! Als klap op de vuurpijl mag je na een jaar over die 17 cent ook nog eens inkomstenbelasting betalen. Ik ben altijd links geweest, maar met een eigen zaak wordt je vanzelf rechts. Een economische crisis, of 2 % meer BTW of sociale lasten maken op 100% niet veel uit. Maar op 17 % (of minder) is dat voor kleine bedrijven de nekslag. De enige keus die je hebt is de klantenprijs verhogen. Maar daarmee prijs je jezelf uit de markt t.o.v. grootwinkelbedrijven en internet die door de grote aantallen met minder kosten en kleinere winstmarges kunnen werken. Schaak, Mat.

Ik ben helemaal geen Amerika fan (integendeel) maar ze hebben daar wél begrepen dat belasting en sociale lasten bedrijven verstikken. In het nieuws hoor je alleen praten over de grote jongens. Maar het overgrote deel van de werkgelegenheid komt van kleine bedrijfjes. En zonder bedrijven is er ook geen werk in de gezondheidszorg of de ambtenarij. Want als we allemaal ambtenaar worden, wie betaalt dan de salarissen? Toch is ons hele industriële systeem is erop gebouwd om de staat (over) te financieren en kleine bedrijven te verstikken ten gunste van de grote. "The third wave" van Alvin Toffler (toch bepaald geen "rechtse rakker") legt dat allemaal haarfijn uit. Crisis of geen crisis, digitaal of analoog, de economische toekomst van de onafhankelijke fotograaf ziet er erg somber uit.

Misschien verheldert dit een beetje waarom een filmpje in Amerika 3 $ kost en in Europa 5 €.
    Last edited by argentic; 12-26-2012 at 01:43 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Bedankt voor dit openhartig bericht!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    We zijn wel afgedwaald van het onderwerp. Zou het mogelijk zijn om te zien wie er hier nog af en toe binnenkomt? Ik zal er een nieuwe draad voor starten.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin