Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,513   Posts: 1,543,588   Online: 1124

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 36
    Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49

Bezoeken van (amateur) Exposities

Jarenlang bezoeken wij met een groepje van onze fotoclub exposities van andere fotoclubs in de regio.

Wat ons meer en meer opvalt is dat de kwaliteit van de druk steeds harder achteruitloopt. Vorige week naar goirle geweest bij een club, die in het verleden een 'echte' z/w groep was. Nu hingen er rgb zwart/wit prints die naar het blauw neigde (ooit gehoord van channelmixer monochrome setting?).
    In de pupil van het oog kon je de pixels tellen (reaktie: ja maar als ik de jpg setting op low zet, kan ik meer foto's kwijt op het kaartje).
    Bij een andere expo waren de prints met een inkjet afgedrukt waarbij de kleuren naast elkaar stonden als je goed keek. er zat zelfs no shag achter het glas (sigaret rollen tijdens inramen?).

Maar goed,
    ben ik nu zo'n criticus geworden sinds afgelopen jaren of is de rest aan het verloederen. Mijn plezier om naar mede fotogroepen te gaan voor expo's is in ieder geval over.... Ik ga denk ik alleen nog naar prof. museau in de toekomst.

Er zijn mensen zoals ik er enkelen ken (fotografen) die wel een goede digitale print kunnen maken, maar onder de amateurs heb ik er tot nu toe nog niet veel gezien....

Wie kent er nog een aantal leuke foto musea?

-antwerpen
    -huis marseille
    -gallerie 37 www.spaarnestadphoto.nl

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Fotomuseum Rotterdam, opening 18 april a.s. als de verbouwing naar wens verloopt.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Willie Jan, ik ben het met je eens. Het lijkt wel of men minder kritisch is. De kwaliteit van de gemiddelde amateur digitale print is echt onder de maat. Men kent de meest basale zaken niet meer zoals kleurzweem, scherpte, scherptediepte, doordrukken , etc. Het ergste zijn de beamer presentatie, wat meestal op beeldendiarree neer komt. De twee fotovrienden maken goede zwart wit prints digitaal. Canon 5d met de epson 2400 en QTR printtechniek.

ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Jarenlang bezoeken wij met een groepje van onze fotoclub exposities van andere fotoclubs in de regio.

Wat ons meer en meer opvalt is dat de kwaliteit van de druk steeds harder achteruitloopt. Vorige week naar goirle geweest bij een club, die in het verleden een 'echte' z/w groep was. Nu hingen er rgb zwart/wit prints die naar het blauw neigde (ooit gehoord van channelmixer monochrome setting?).
    In de pupil van het oog kon je de pixels tellen (reaktie: ja maar als ik de jpg setting op low zet, kan ik meer foto's kwijt op het kaartje).
    Bij een andere expo waren de prints met een inkjet afgedrukt waarbij de kleuren naast elkaar stonden als je goed keek. er zat zelfs no shag achter het glas (sigaret rollen tijdens inramen?).

Maar goed,
    ben ik nu zo'n criticus geworden sinds afgelopen jaren of is de rest aan het verloederen. Mijn plezier om naar mede fotogroepen te gaan voor expo's is in ieder geval over.... Ik ga denk ik alleen nog naar prof. museau in de toekomst.

Er zijn mensen zoals ik er enkelen ken (fotografen) die wel een goede digitale print kunnen maken, maar onder de amateurs heb ik er tot nu toe nog niet veel gezien....

Wie kent er nog een aantal leuke foto musea?

-antwerpen
    -huis marseille
    -gallerie 37 www.spaarnestadphoto.nl

Nu ik dit lees heb ik net een reactie op de engelse APUG site geschreven over dit onderwerp Daar moet iemand een voordracht geven waarom digitale prints minder zijn dan analoge prints ( thead: The math.....). Het kan gewoon niet anders (om technische redenen) dat er verschil is. Alleen bij kleinbeeld is het verschil niet zo groot en het hangt ook van het onderwerp af. Zo vallen onderwerpen met detail het eerste door de mand.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Grappig is dat want op de fotoclubs ijveren leden en fotobond-bonzen zich ermee om vooral aan te geven waarom digitaal zoveel beter is dan traditioneel. Met allerlei oneigenlijke feiten wordt dat dan gestaafd. Zoals je hoeft geen films meer te kopen en te ontwikkelen. Kijk eens hoeveel je dat op jaarbasis bespaart. (Even vergeten dat je een laptop met veel geheugen, programmatuur, geheugencards, CD of DVD moet aanschaffen voor bewerking en opslag.) Afgezien nog de hoge kosten van papier en inktcartridges. Het goedkoopte argument slaat dus nergens op. Kwalitatief gezien is het (voorlopig) ook nog geen vooruitgang. Het enige steekhoudende argument is nog dat het snel gaat. Dat bedoel ik in twee opzichten nl., je ziet direct wat je gemaakt hebt en je weet zeker dat je camera morgen weer verouderd is.
    Reparatie van dat ding ho maar.
    Laat mij maar lekker onthaasten achter (of liever onder) de 4x5. Gelukkig zijn er ook nog grammofoonplaten...
    harry

Release, the best you can do...

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Jan Willie,

Charleroi, niet bij de deur, niet te versmaden!
    www.museephoto.be

Telkens een verademing.

mvrgr
    Fred

Shooter
    Medium Format
    Ik heb onlangs mijn werk geexposeerd in galerie de Verdieping te Moergestel, met de zwart/wit groep van het rayon Brabant West van de fotobond.
    Tussen hoofdzakelijk digitale prints.
    Een van de bezoekers kwam eens nader bekijken of de beelden goed verscherpt waren.
    Ik was benieuwd naar zijn oordeel over mijn foto's.
    Hij had gelukkig geen opmerkingen over mijn 6 X6 prints op bariet.
    Zelf van dichtbij herkende hij een analoge afdruk niet,
    Is dit nu tekenend voor het beschouwen van een foto?
    Het gaat er niet meer op wat er op de foto,(print),staat maar hoe het geprint is.
    Zolang we proberen een gevoel of emotie kunnen overdragen.
    Ik denk dat we dit analoog nog het beste kunnen, daar mijn gevoel bij een deel van de digitale zwart/wit prints een gevoel van afschuw is.
    Gelukkig zijn er uitzonderingen.(niet veel)
    Deze mensen hebben wel een doka achtergrond.
    Dus zullen we op zoek moeten naar echte met licht geschreven beelden.
    We zullen meer exposities moeten gaan bezoeken, om kwaliteit te vinden.

Zo dat moest ik even kwijt.

Harry v. Loon, lid FA Rijen

P.S.
    Ik denk dat ik ook maar ga verscherpen, van 6X6 naar 4 X 5''

Shooter
    4x5 Format
    Ik denk dat ik ook maar ga verscherpen, van 6X6 naar 4 X 5''
    De overstap is bijna zeker de moeite waard. Niet zozeer voor de scherpte maar voor beeld kwaliteit. Je moet dan denken aan scherp / onscherp verloop en toonwaarde verloop.

Shooter
    Medium Format
    http://www.fotomuseumdenhaag.nl
    steeds mooie collecties.

verder Keulen http://www.sk-kultur.de/photographie/phosa.htm

hier ga ik binnenkort naar toe , dus geen ervaring

Shooter
    Medium Format
    We zullen meer exposities moeten gaan bezoeken, om kwaliteit te vinden.
    Of zelf meer gaan exposeren.

Tijdens het werk van een zeer bekende fotograaf (nationaal bekend) en wonend in Ravenstein ben ik gevraagd of ik zijn prints wilde gaan afdrukken, daar hij zelf NIET tevreden was met de door het lab geleverde (z/w-digitale inktjet) kwaliteit.
    Voor mij toch een hele belasting om voor derden bariet prints met de split grade te gaan afdrukken op een beetje formaat. Maar goed, toch een beetje tekenend voor de gekozen weg.

De prints waren niet slecht maar allemaal met een lichte kleurzweem en goed in het licht bekeken met de bekende "banen" van de printkop. Niet echt fraai dus.....

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin