Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,560   Posts: 1,545,262   Online: 823

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Gratis content . . .

Quote Originally Posted by Merlin View Post
    De wijze les is dat niemand hoeft te betalen voor content, de mensen die het maken houden er mee op omdat het niet zo'n goed idee was, of houden ermee op omdat ze rijke stinkerds zijn.
    Oprichters/webmasters/eigenaars van blogs, forums, interactieve websites etc. hoeven niet te betalen voor content, maar ze plukken er wel de (financiele) vruchten van. Dit is een reŽel discussiepunt wat niet zozeer met analoge fotografie te maken heeft, maar wel met Apug. Wie heeft daar een mening over? Jaap?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Tja als je hierover (content) begint dan kun je ook over Facebook of Twitter enz. beginnen. Draait ook allemaal rond content op een of andere manier. Er zijn er die effectief met NIKS doen stinkend rijk zijn zoals den dezen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stefan_Quandt

-m-
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het auteursrecht van de content behoort bij de individuele schrijver. Daar mogen anderen niet aan verdienen, zonder vooraf toestemming te vragen aan de schrijver van het stuk. Zolang mijn toestemming niet wordt gevraagd, mag deze tekst niet vermenigvuldigd worden of tegen betaling worden aangeboden. Ook als er wordt besloten Apug af te schermen van niet betalende lezers (en van Google en consorten), dan blijven de rechten van dit stuk bij mij belegd.

Als de eigenaar van een website geld wil, is de geŽigende weg om reclame te maken. Dat is te vergelijken met gedrukte magazines, waar de auteursrechten nog steeds bij de schrijver van de stukken ligt en tussen de stukken staat reclame. Niets vreemds, alleen worden auteurs meestal betaald voor het werk dat ze verzetten.

Ik klop deze tekst totaal belangeloos in. Maar ik hoef me dan ook niet te abonneren op een tijdschrift. Het is naar mijn mening zo, dat wanneer ik voor Apug moet gaan betalen, de verhouding zoek is. Ik mag belangeloos en gratis content aanleveren, maar ik moet er wel voor betalen. En de hele wereld kan meegenieten van wat ik doe, want iedereen kan meekijken of laten zoeken door Google. Dus gratis bijdragen aan een gratis forum, waar door de eigenaar aan wordt verdiend, toch?

Je plukt als eigenaar van het forum er de financiŽle vruchten van. Dan wordt je dus rijk van de content van anderen. Dat kan volgens mij alleen als de content ůf is betaald, ůf gratis is aangeleverd maar dat de auteur op een andere manier is gecompenseerd, bijv. door er gratis gebruik van te maken. Het maken van de inhoud en het bekijken van de inhoud moet gratis zijn. Er zijn diverse kranten die gratis zijn, op papier en op het web. Hoeveel mensen zouden er op abonneren als ze ervoor mochten betalen?

Het is een andere zaak als het magazine op het punt stond om failliet te gaan. Je vindt het jammer als het ter ziele gaat. In dat geval kan je betalen om het overeind te houden. Maar als er ineens erg veel reclame tussen de artikelen komt, weet je dat er geen financiŽel probleem is. Dan dient zich een andere situatie aan: dan wil je je geld terug.

Zo, ik denk voldoende stof voor deze discussie.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format

Cultuur bijdrage

APUG mag een forum zijn waar kennis en ervaring uitgewisseld wordt. Maar met die uitwisseling wissel je ook culturele waarden (of de voorwaarden daarvoor) uit. Het lijkt mij een wereld waar je wel over kunt discussieren, maar je moet op een ander niveau dan een commerciel niveau discussieren.

Zo kun je moeilijk de commerciele waarde van onze musea, scholen (van lagere school tot en met universitair) in een commerciele jas steken.

Je kunt je afvragen waar de APUG voor jezelf goed voor is. Je kunt je ook afvragen wat anderen hebben aan ideeen van jouzelf. Of, je kunt je afvragen wat de fotografie in het algemeen heeft aan jouw bijdragen. Kennis en culturele waarden kennen een wederkerigheid.

Jed

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    Als je op enig forum een bijdrage levert doe je dat volkomen vrijwillig, omdat je jouw kennis en ervaring met anderen wilt delen. Of omdat je vindt dat jouw reactie op een of andere opmerking van een ander er toe doet. Voor mij maakt het dan ook in theorie geen verschil of ik op een forum communiceer met velen of per telefoon met ťťn of in een kroeg aan de bar met een groep gelijkgestemde vrienden of vrienden met dezelfde interesse. Die betalen mij toch ook niet voor de informatie die ik verschaf (misschien trakteren ze een rondje). En als ik dan geÔnterresseerd ben om op dat forum mee te discussiŽren, ben ik toch blij dat zo'n forum er is en dat het in stand wordt gehouden. Bovendien weet ik mij ervan verzekerd dat ik op zo'n forum gelijkgezinden tref, kom ik in een kroeg moet ik wel afwachten of er iemand belangstelling heeft voor analoge fotografie, of dat het alleen maar mensen zijn die geÔnterresseerd zijn in voetbal.

Adri

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Apug is een bar

Quote Originally Posted by Adri van Loenhout View Post
    ...Voor mij maakt het dan ook in theorie geen verschil of ik op een forum communiceer met velen of per telefoon met ťťn of in een kroeg aan de bar met een groep gelijkgestemde vrienden of vrienden met dezelfde interesse.
    Door de telefoon mag je kletsen, omdat je voor de verbinding betaald hebt (net als voor je internet). Het zou toch raar zijn als je dan wťťr geld gevraagd wordt om als subscriber in discussie te kunnen gaan over de telefoon? Stel je voor dat je aan de bar zit met je groep gelijk gestemde vrienden of vrienden met dezelfde interesse en de barman vraagt je geld om te mogen praten in zijn bar, terwijl je ook nog overal betaalde uitingen van reclame zie hangen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hallo Jed, het is inderdaad een andere discussie en zou een aardig onderwerp kunnen zijn voor een ander draadje. De vraagstelling gaat echter over het wel of niet betalen en de commercie van zo'n website, misschien zelfs of content wel gratis moet zijn (titel).
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Zo kun je moeilijk de commerciele waarde van onze musea, scholen (van lagere school tot en met universitair) in een commerciele jas steken.
    Er zijn musea die gratis te bezoeken zijn. Dan komt het geld van sponsors, net als de sponsors met reclamebalken die Apug steunen. Het staat los van de commerciŽle waarde van museum of van Apug.

Ik heb schoolgaande kinderen. Aan mijn vrouw en mij wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd door school, naast het schoolgeld wat betaald wordt. Ik ben tegen een vrijwillige bijdrage (die ik wel afdraag). Voor de school betaal ik al, via mijn belastingen. Voor apug wordt al betaald door de bedrijven waar ik zaken van af neem. Dus ook mijn geld. Of ze willen graag mijn geld, en maken dus reclame voor zaken, waardoor ze van mij verdienen. (Ik schrijf het ongenuanceerd, maar dat maakt het punt duidelijk.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Content krijgt pas waarde als het verzameld en toegankelijk gemaakt wordt. Er zijn dus twee zaken nodig content en publicist aan de andere kant. Volgens mij ontstaat er zo een bijna symbiotische relatie waarbij de een niet zonder de ander kan. In een open markt economie komt het er op neer dat er een evenwicht moet zijn. Zonder dit evenwicht zal de relatie geen lang leven beschoren zijn. Maar het staat beide partijen vrij om te "onderhandelen" over de prijs. In dit onderhandelings proces worden ook argumenten gebruikt die refereren aan het idealistisch doel en gebruiken die verschillend per cultuur kunnen zijn. Om het laatste te verduidelijken in de amerikaanse samenleving is het veel gebruikelijker dat er een tip / fooi gegeven wordt voor bewezen diensen als een vorm van solidariteit. In het nederlandse / europese is het gelukkig nog usance om deze solidariteit een meer gestructureerde vorm te geven. Wij regelen het via de belastingen, hebben een collectieve ziektekosten regeling en laten de beloning van de bediening op de rekening zetten. In dit meer gestructureerde stelsel is het echter nodig een veel strenger onderscheid te maken tussen ideŽle en commerciŽle doelen te maken. Iedereen kan snappen dat anders de basis onder het solidariteit beginsel verdwijnt.

Nu is het aan een ieder om te beoordelen of hij of zij te maken heeft met een commerciŽle dan wel ideŽle organisatie, en daarna te handelen en zijn content al dan niet ter beschikking te stellen en of financieel te ondersteunen.

Nu is het moeilijke dat apug zich op 2 scheidingen bevind. Tussen commercieel en ideŽel, amerikaans en nederlands.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Content krijgt pas waarde als het verzameld en toegankelijk gemaakt wordt. Er zijn dus twee zaken nodig content en publicist aan de andere kant. Volgens mij ontstaat er zo een bijna symbiotische relatie waarbij de een niet zonder de ander kan. In een open markt economie komt het er op neer dat er een evenwicht moet zijn. Zonder dit evenwicht zal de relatie geen lang leven beschoren zijn. Maar het staat beide partijen vrij om te "onderhandelen" over de prijs. In dit onderhandelings proces worden ook argumenten gebruikt die refereren aan het idealistisch doel en gebruiken die verschillend per cultuur kunnen zijn. Om het laatste te verduidelijken in de amerikaanse samenleving is het veel gebruikelijker dat er een tip / fooi gegeven wordt voor bewezen diensen als een vorm van solidariteit. In het nederlandse / europese is het gelukkig nog usance om deze solidariteit een meer gestructureerde vorm te geven. Wij regelen het via de belastingen, hebben een collectieve ziektekosten regeling en laten de beloning van de bediening op de rekening zetten. In dit meer gestructureerde stelsel is het echter nodig een veel strenger onderscheid te maken tussen ideŽle en commerciŽle doelen te maken. Iedereen kan snappen dat anders de basis onder het solidariteit beginsel verdwijnt.

Nu is het aan een ieder om te beoordelen of hij of zij te maken heeft met een commerciŽle dan wel ideŽle organisatie, en daarna te handelen en zijn content al dan niet ter beschikking te stellen en of financieel te ondersteunen.

Nu is het moeilijke dat apug zich op 2 scheidingen bevind. Tussen commercieel en ideŽel, amerikaans en nederlands.
    Ik denk dat Gary de kern gaat raken. Ik formuleer het misschien alleen maar anders.
    Ik zie APUG als een spil in een proces waarbij content wordt uitgewiusseld, Met als uiteindelijk resultaat een promotion van de fotografie en een culturele bijdrage.
    En laat ik het woord subscriber nu eens vervangen door sponsor, dan wordt het in Nederland ook begrepen in het licht van een voetbalclub.

De financiele ondersteuning van culturele activiteiten wisselt sterk van land tot land. In de V.S zijn het sponsors. In Frankrijk is het de overheid en in Nederland is er een hoop gekakel over de verdeling van een relatief klein bedrag aan subsidies. De verbouwing van een museum in Nederland, lijkt de belangrijkste museale activiteit.

Al deze verschillende benaderingen zal allicht tot een kaleidoscoop aan opvattingen leiden.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Stel dat "S" de site aan een geÔnteresseerde partij kan verkopen.
    Meestal heb je het dan over een miljoenen opbrengst.
    Delen de "subscribers" dan mee in dit voordeeltje???
    Of....zijn we dan ineens geen partij meer???

©hka (hiermee claim ik dat geen van mijn bijdragen zonder vooraf gaande schriftelijke toestemming voor commerciŽle doeleinden gebruikt mogen worden of anderszins aan derden te koop aangeboden mogen worden)
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin