Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,222   Posts: 1,532,371   Online: 1081

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
    Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    We zijn het er over eens dat er digitale gereedschappen zijn die ons analoge leven makkelijker kunnen maken. Juist over de overlap tussen de klassieke en de digitale donkere kamer is weinig informatie op het internet. Het verzamelen van informatie op 1 punt kan dus een waardevolle toevoeging zijn.

Als ik kan bijdragen aan enthousiaste gemotiveerde gebruikers van de doka, dan doe ik dat graag. Het is wel even zoeken naar de vorm die het zou moeten hebben. Ondanks dat ik in de automatisering werk, heb ik niet alle digitale kennis in pacht. Ik wil best een forum maken voor digitale ondersteuning van de klassieke doka. Maar een FAQ zou ook kunnen. Heeft iemand een voorstel?

Quote Originally Posted by roland
    Goeiemorgen,
    Ben sinds gisteren lid geworden maar ik heb vruchteloos gezocht naar iets over diafotografie en alles wat daarbij hoort. Zou het kunnen om hieromtrent een forum op te richten?
    Dank bij voorbaat en Vlaamse groeten.
    Misschien moeten we dan ook andere onderwerpen aan bod laten komen.
    Last edited by Merlin; 09-03-2004 at 05:20 AM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Tim Vriend's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    6
    Het kan aan mij liggen, maar er zijn tot nu toe op apug NL forum nog geen vragen over digitale fotografie.
    Alleen over het inscannen van de afdrukken, en om die op de juiste manier op het internet te krijgen
    Persoonlijk ben ik een groot voorstander ervan om die mensen te helpen, aangezien er op die manier meer analoge afdrukken komen op het o zo giga grootte web, en daardoor mensen eerder een keer tegen een analoge afdruk aanlopen.
    En digitale fotografie heeft trouwens maar weinig tot niets te maken met de scanner.
    Aangezien al die foto's via een heel mooi kabeltje naar de pc worden gepompt en niet via een glasplaat.

Ik vind dus dat de onderwerpen van bijvoorbeeld inscannen van analoge afdrukken of negatieven best zou moeten kunnen.

Alleen niet veel verder gaan dan dat.

Grtzz Tim
    When a memory is getting fuzzy...
    A picture can make it clear again...

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Merlin
    Misschien moeten we dan ook andere onderwerpen aan bod laten komen.
    Eh... Ik heb ooit een portfolio gezien van een kerel die fotografeerde met een draagbaar röntgenapparaat. Origineel dat wel. (en zwart wit )
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Even een knuppel in het hoenderhok. HCB heeft in zij-- eeh, verkeerde draad

Ik ben niet specifiek anti-digitaal. Mijn probleem met digitaal is dat het geld voor een goede digitale rug (Imacon, Leaf - veel beter dan welke dSLR dan ook) me niet op de rug groeit.
    En bovendien stelde iemand laatst vast dat een digitale SLR een geweldige lichtmeter is

Maarre, even terug:
    scannen jullie van het negatief of van de druk? Ik ben er nog niet in geslaagd een fatsoenlijke scan te maken van een print, maar negatieven scannen gaat prima. Heeft bij mij, zeker voor KB, de rol van contactafdrukken ingenomen, en alleen de goeien gaan nog onder de vergroter.

Hoe ik dat doe?

Hardware:
    Voor kleinbeeld gebruik ik een Nikon Coolscan IV ED, voor MF een Epson 3200. Beide zijn oude modellen, opgevolgd door respectievelijk de V ED en de 4870.
    In beide gevallen steekt daarachter Vuescan.

Ik maak een apart profiel voor elk filmtype. Ik merk dat de verschillen tussen de verschillende filmtypes overigens minder uiteenlopen dan vroeger, maar dat terzijde.

Als ik gewoon ff snel een rolletje inscan, gaat dat natuurlijk het lekkerst met de Coolscan, omdat ik die 6 beelden achter mekaar kan laten inscannen (moet je scanner software dan wel ondersteunen, en de bij de Nikon geleverde Silverfast plugin doet dat niet). Ik scan dan gewoon op ca 0.8 mp in - het gaat me er maar om dat ik ze vlot op het scherm kan hebben.

Als ik voor het inscannen van een foto eens echt goed ga zitten, maak ik meestal een scan van meerdere "passes" - de foto wordt dan 3 x gescand, en verschillen tussen de scans (ruis) worden uitgepoetst.
    Ik verscherp niet tijdens het scannen - als er al verscherpt wordt, doe ik dat in PS. Daarvoor ga ik in LAB mode, selecteer het Lightness-channel, en laat daarop de verscherping los.

Vuescan werkt wat minder intuïtief dan Silverfast, maar de extra mogelijkheden die je krijgt (met name de multiple pass scan) maken die 49 dollar ruim de moeite waard.

Ik ben bezig met het schrijven van een stukje software dat de door Vuescan ingescande 0.8 mp-beelden opvangt en in een database zet. Dat maakt een digitaal archief heel toegankelijk, en makkelijk te beheren en te doorzoeken.
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Peter,

Dit is echt niet de draad voor deze vraag vraag over digitale technieken. Hij hoort thuis in de off-topic categorie. Ik heb daar een nieuwe draad aangemaakt met jouw vraag.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Ik vind digitale technieken hier helemaal niet ongepast, zolang het niet gaat over digitaal fotograferen en PC-gewijs afdrukken.

Ieder van ons wil toch wel eens een fotootje op het www of met een mail versturen?
    Een paar tips ivm scannen en PS zijn hier dus op hun plaats.

BTW, wat hier elders beweerd wordt, dat iedere scanner zijn eigen software gebruikt is maar deels waar:
    - Stel de scan-interface zo neutraal mogelijk in;
    - werk op een gekalibreerd scherm
    - scherp je PS skills aan en poog de afdruk zo dicht mogelijk te benaderen.

Wie meer wil, vraag het ff voor een post in het off-topic gedeelte.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus

Ieder van ons wil toch wel eens een fotootje op het www of met een mail versturen?
    Een paar tips ivm scannen en PS zijn hier dus op hun plaats.
    Dat is ook geen probleem. Maar post ze dan wel onder Off topic discussies.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Mijn digitale gereedschappen bij het maken van barietprints:
    Belichtingsmeter, Palm PDA voor het ontwikkelen van films, Splitgrade apparaat voor het afdrukken, klok om de procestijden in de gaten te houden, densitometer om een en ander door te meten, negatiefscanner en vlakbedscanner om foto's op het web te kunnen laten zien. Shit, als ik het zo op een rijtje zet ben ik gewoon digitaal zonder geheugenkaartjes.

Ben

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik wil me hier niet als leermeester, en nog minder als dictator opstellen. Maar ik voel me verantwoordelijk om het analoge karakter van apug te bewaren. Ik heb menigmaal gezien hoe snel een discussie verdigitaliseert zodra dit soort onschuldige maar niet analoog gerichtte vragen de deur open zetten. (De engelse apug forums hebben hier met enige regelmaat onder te lijden.) Dat roept weer tegenreacties op, en vaak is een ruzie het eindresultaat. Dus laten we tegelijk tolerant en waakzaam zijn.

Hoe denken jullie hierover?

G.
    Nog maar kort is het geleden dat ik dit forum ontdekt heb en het prettige ervan vind ik dat je hier een groep enthousiaste "analoge" fotografen treft die de hobby fotografie met elkaar gemeen hebben. Merk nu in de fotoclub ook al dat, wanneer je 'nog' analoog werkt, je telkens moet verantwoorden waarom je niet 'digitaal' bent. Daar krijg ik zo genoeg van, zodat ik besloten heb er niet meer op te reageren en juist dat digitale pixel gepruts om een fout belichte opname of erger nog beelden die op zich helemaal nietszeggend zijn door technische PS foefjes toonbaar te maken. In mijn optiek spreken we dan over iets anders dan over fotografie. Ik noem de resultaten van deze beeldmanipulaties fotografiek. Let wel ik heb niets tegen een fantastische foto, qua kleur en compositie, wanneer die digitaal gemaakt is. Natuurlijk mag doordrukken tegenhouden en ietsje met de kleur rommelen om het beoogde meer accent te geven. Het stopt mijns inziens bij het in elkaar prutsen van allerlei bestanden. De pixeldiarree die daaruit komt kan me niet bekoren. Helaas moest ik constateren dat bij de laatste fotojurering de eerste drie prijzen door dit soort gerommel werd ingenomen. Terecht of onterecht laat ik in het midden maar er waren betere foto's, vonden ook vele anderen, die meer gevoel bevatten en derhalve buiten de pot pisten. Van de ene kant geeft mij dit nog meer motivatie om analoog nog een stapje extra te doen om het tegendeel te bewijzen dat het alleen maar digitaal is wat telt.
    Mijn betoog komt er op neer dat ik het met een aantal van jullie eens ben en ook met een aantal oneens ben. Ik ben het ermee eens dat dit forum zoveel mogelijk zijn eigen identiteit moet bewaren en dat is ANALOOG. Off Topic discussies oppakken en hiermee over de schutting kijken naar andere topics lijkt mij de juiste oplossing. Wil je je daar in verdiepen dan ga je Off Topic.
    Hou in ieder geval dit forum zo analoog mogelijk....!!!

harry
    Last edited by argentic; 12-31-2004 at 01:49 PM. Click to view previous post history.
    harry

Release, the best you can do...

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin