Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,771   Posts: 1,516,527   Online: 786

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

APUG en digitaal

Quote Originally Posted by fred
    Inderdaad Gilbert, positivieve sfeer hier.
    Een minimum aan digitale kennis zal wel nodig blijven.
    bvb: hoe scan ik mijn z/w prints zodanig dat wat ik geprint heb ook op het scherm te zien is?
    Misschien een onderwerp voor een handleiding/werkwijze?

mvrgr
    Fred
    Je vraag over de mogelijkheid van ZW scannen is al door anderen beantwoord. Maar ik gebruik je vraag even als voorbeeld om de kwestie van digitale vragen op apug aan de orde te stellen.

Volgens mij hoort deze vraag eigenlijk niet op apug thuis. Apug is bedoeld om te discussieren over analoge fotografie. Voor digitale vragen zijn elders meer dan genoeg gelegenheden (bijv. nl.foto).

Natuurlijk bestaat er een grijs gebied tussen analoog en digitaal. Zeker als het gaat om digitale technieken ten dienste van analoge fotografie, zoals digitale negatieven voor contactafdrukken, films scannen, software om te archiveren of densiteiten te meten etc. Daarom is er zojuist in de engelse forums (fora) een subgroep gestart over hybride technieken. Technieken dus waar analoog en digitaal door elkaar lopen.

Zover zijn we in het nederlandse forum nog niet. Dus moet een sporadische digitale vraag mogelijk zijn. Maar ik stel voor dat we ons dan eerst even afvragen of hij echt op apug thuis hoort (misschien is juist hier de noodzakelijke kennis over het onderwerp aanwezig). Of kan hij misschien even goed of beter elders gesteld worden?

Ik wil me hier niet als leermeester, en nog minder als dictator opstellen. Maar ik voel me verantwoordelijk om het analoge karakter van apug te bewaren. Ik heb menigmaal gezien hoe snel een discussie verdigitaliseert zodra dit soort onschuldige maar niet analoog gerichtte vragen de deur open zetten. (De engelse apug forums hebben hier met enige regelmaat onder te lijden.) Dat roept weer tegenreacties op, en vaak is een ruzie het eindresultaat. Dus laten we tegelijk tolerant en waakzaam zijn.

Hoe denken jullie hierover?

G.
    Last edited by argentic; 12-29-2004 at 01:54 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Gilbert,

Alhoewel ik compleet anti-digitaal ben (voor wat betreft fotografie), vind ik toch dat bepaalde digi-vragen, ten behoeve van analoge fotografie moeten kunnen. We hebben toch de scanner en de computer nodig om onze foto's hier te kunnen laten zien, en als iemand problemen heeft met scannen, dan vind ik dat die hier opgelost moeten kunnen worden.

Anne Marieke

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik ben het eens met Gilbert. Een duidelijke afbakening van het forum is fijn voor de vele gebruikers. Hierdoor vindt weinig 'vervuiling' plaats door andere onderwerpen aan te snijden. Zo blijft dit forum bespaard van vragen als "ik wil een nieuwe digitale XYZ kopen, welke moet ik aanschaffen", zoals je dat zoveel op [font=Courier New]nl.foto[/font] ziet. Er zijn genoeg andere fora die je digitale vragen waarschijnlijk beter kunnen beantwoorden.

Maar niet alles is zo zwart-wit , mocht je vragen willen stellen over scanners kan je natuurlijk altijd een persoonlijk bericht sturen (aan de moderator, of aan mij - ik doe ook veel digitaal).

Het blijft natuurlijk als een paal boven water staan dat gebruikers van alle niveau's hier vragen moeten kunnen stellen. Zoals je weet bestaan domme vragen niet, alleen domme antwoorden.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Zolang het niet gaat over digitale registratie (camera's) en digitale reproductie (printen), denk ik dat er ruimte moet zijn in het Off Topic forum.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Het enige probleem waar wij als analoge "dinosaurussen" mee worstelen is het inscannen van foto's om ze op deze webstek te publiceren. Wellicht is het goed als iemand die hier ervaring mee heeft een paar duidelijke hints en richtlijnen kan geven.
    Groeten
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by clogz
    Het enige probleem waar wij als analoge "dinosaurussen" mee worstelen is het inscannen van foto's om ze op deze webstek te publiceren.
    Groeten
    Hans
    Jij en ik misschien. Maar er zijn massa's alt-fotografen die digitaal hun negatieven vergroten en uitprinten om ze vervolgens in contact af te drukken. En een programma om densiteiten te verwerken moet hier besproken kunnen worden.

Maar ik stel voor om Jaap te volgen en digitaal-analoge onderwerpen in off-topic plaatsen (zoals Fred ook al gedaan had).

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Dus moet een sporadische digitale vraag mogelijk zijn.
    Gilbert,
    Wat is een "sporadische digitale vraag"?

Hoe je je bariet-zwartwitprints moet scannen? Wat de beste software daarvoor is? Wat de beste scanner daarvoor is? Welke printer de meest natuurgetrouwe afdrukken levert? Welke papier- en inktcombinaties het beste zijn? En welke het goedkoopste niet te vergeten? Hoe je het eenvoudigst een site in elkaar sleutelt om je scans van digitale z/w-prints te laten zien? Welke ISP de beste performance en services levert om dezelfde scans van je z/w-prints te laten zien, tegen de laagst mogelijke prijs? Hoe zwartwit CIS-systemen in de praktijk werken? Hoe je de kanaalmixer van Photoshop et al moet gebruiken om zwartwitfilters te simuleren? Of welke labs barietafdrukken kunnen maken van digitale bestanden (er zijn er twee in Parijs, op Agfa mcc111 doen ze dat - kost wel wat)?

Mij dunkt dat digitale vragen over zwartwit op de diverse leesvoerpunten al uitgebreid aan bod zijn gekomen, respectievlijk komen. Dus waarom dan nog een geheime subgroep op Apug introduceren? Dit vergezeld van de ontboezeming dat ik ook digitaal fotografeer, vooral op momenten als dat handig is (als het snel moet bv., zoals vandaag het geval was). Maw.: ik ben zeker niet tegen digitaal, maar waardeer juist het puur analoge karakter van Apug. Als een soort laatste analoge rots in de digitale - en nogal heftige - branding...

Als Nederlandstalige Apug'ers behoefte hebben aan een digitale handleiding voor het een en ander aan zwartwit, dan schrijven we dat eenmalig toch gewoon even op? Al dan niet op een geheime plek op Apug-NL! :-)

Groet, Paul.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Ja, een eenmalige duidelijke handleiding hoe je het beste kunt scannen. Meer hoeft van mij niet.
    Groeten
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Mijn grootvader zei vroeger altijd "Schoenmaker blijf bij je leest". Zo meteen zie je door de digitale bomen het analoge bos niet meer. Dit IS de laatste analoge rots in de digitale branding. Ik zie niet in waarom JUIST HIER gediscussieerd moet worden over digitaal. Daarvoor zijn zo ongelofelijk veel fora.

Hoe hou je het kaf van het koren? Hoe kan je het niveau hoog houden? De vragen die je stelt zijn al zo divers van niveau. Heel simpel (té simpel) vind ik:
    Quote Originally Posted by paulmat
    Wat de beste software daarvoor is? Wat de beste scanner daarvoor is? En welke het goedkoopste niet te vergeten?
    Hoe je het eenvoudigst een site in elkaar sleutelt om je scans van digitale z/w-prints te laten zien? Welke ISP de beste performance en services levert om dezelfde scans van je z/w-prints te laten zien, tegen de laagst mogelijke prijs?
    Gaaaaaaap! Honderden keren eerder gelezen... Maar dan stel je vragen als:
    Welke printer de meest natuurgetrouwe afdrukken levert? Welke papier- en inktcombinaties het beste zijn? Hoe zwartwit CIS-systemen in de praktijk werken? Hoe je de kanaalmixer van Photoshop et al moet gebruiken om zwartwitfilters te simuleren? Of welke labs barietafdrukken kunnen maken van digitale bestanden (er zijn er twee in Parijs, op Agfa mcc111 doen ze dat - kost wel wat)?
    Reuze interessant. Misschien dat je toch een punt hebt. Iets om heel goed over na te denken, Gilbert.

Dus waarom dan nog een geheime subgroep op Apug introduceren?
    Helemaal mee eens, Off-Topic (= digitaal) wordt dan vele malen groter dan de rest.

Als Nederlandstalige Apug'ers behoefte hebben aan een digitale handleiding voor het een en ander aan zwartwit, dan schrijven we dat eenmalig toch gewoon even op?
    Goede oplossing! Gilbert heeft vast nog wel wat ruimte op zijn site...?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin

Quote:
    Originally Posted by paulmat
    Als Nederlandstalige Apug'ers behoefte hebben aan een digitale handleiding voor het een en ander aan zwartwit, dan schrijven we dat eenmalig toch gewoon even op?

Goede oplossing! Gilbert heeft vast nog wel wat ruimte op zijn site...?
    Voel je je geroepen Jaap?

G.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin