Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,920   Posts: 1,556,559   Online: 1294

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

raadgevingen: Zone systeem

Hallo,

Graag luister ik naar jullie raadgevingen bij het uitspitten van het zone-systeem met de film combinatie FP4/ID-11 1+1 op midden formaat.

o.a.
    Welk boek?
    Valkuilen?
    enz, enz

Met dank
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by fred
    Hallo,

Graag luister ik naar jullie raadgevingen bij het uitspitten van het zone-systeem met de film combinatie FP4/ID-11 1+1 op midden formaat.

o.a.
    Welk boek?
    Valkuilen?
    enz, enz

Met dank
    Fred
    Niemand die reageert....
    dan doen we het zelf maar... :-)

Deze week beslist om in het zone systeem te stappen.
    Met de combinatie ID-11 en FP4+, voor middenformaat (6/6)

Wie doet mee?

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    (aller)beste Fred,

Begin je niet van aan het verkeerde einde met het ZS? Zou je niet moeten beginnen met previsualisatie? Ga eens het veld in, stel je camera op, maak een schets van de situatie en ga hetgeen je ziet in grijswaarden/zones vertalen en zet dat in je schets (niet foetelen door elk punt met je spotmeter te meten ) vergelijk dat achteraf eens met je afdruk. Was dat groen nu helderder of donkerder dan dat blauw? en een sterke compressie van het contrast bij n-2 ontwikkeling geeft nog wel genoeg contrast in de schaduwpartijen? M.a.w. ga eens de real-life situatie vertalen naar een afdruk in je hoofd.

Huib

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Niemand die reageert....
    dan doen we het zelf maar... :-)

Deze week beslist om in het zone systeem te stappen.
    Met de combinatie ID-11 en FP4+, voor middenformaat (6/6)

Wie doet mee?
    Ik kan je een aantal adviezen geven, hoewel ik zelf die combinatie zelden gebruik. Maar het allerbeste advies wat ik je kan geven is: koop Way Beyond Monochrome ISBN 0-86343-354-5. Dat is simpelweg het beste boek wat er sinds tijden is verschenen over dit onderwerp. Als je de methoden in dit boek eenmaal hebt begrepen en toegepast wordt je je eigen raadgever.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik kan je een aantal adviezen geven, hoewel ik zelf die combinatie zelden gebruik. Maar het allerbeste advies wat ik je kan geven is: koop Way Beyond Monochrome ISBN 0-86343-354-5. Dat is simpelweg het beste boek wat er sinds tijden is verschenen over dit onderwerp. Als je de methoden in dit boek eenmaal hebt begrepen en toegepast wordt je je eigen raadgever.

G.
    Met dank Gilbert.
    Het boek ligt hier naast me, we zullen het deze maand een grondige beurt geven. :-)
    Ook je bespreking van "Beyond the zone system" gelezen.
    Misschien een onderwerp "al dan niet ZS?" voor een volgende Apug bijeenkomst?

Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Huib
    (aller)beste Fred,

Begin je niet van aan het verkeerde einde met het ZS? Zou je niet moeten beginnen met previsualisatie? Ga eens het veld in, stel je camera op, maak een schets van de situatie en ga hetgeen je ziet in grijswaarden/zones vertalen en zet dat in je schets (niet foetelen door elk punt met je spotmeter te meten ) vergelijk dat achteraf eens met je afdruk. Was dat groen nu helderder of donkerder dan dat blauw? en een sterke compressie van het contrast bij n-2 ontwikkeling geeft nog wel genoeg contrast in de schaduwpartijen? M.a.w. ga eens de real-life situatie vertalen naar een afdruk in je hoofd.

Huib
    Ik vermoed dat het ene het andere beïnvloedt Huib.
    Kruisbestuiving zeg maar.

Bespreking bij volgende Apug bijeenkomst?

Fred

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Hallo,
    Welk boek?
    Ik zou zeker The Negative van Ansel Adams niet vergeten. Hét standaard werk.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Ik zou zeker The Negative van Ansel Adams niet vergeten. Hét standaard werk.
    Dat klopt. Hét standaardwerk. Maar inmiddels wel een beetje verouderd.

Een aantal meer of minder zinnige variaties en versimpelingen van Adams' ZS hebben sindsdien het licht gezien. En enkele auteurs als Phil Davis, Henk Roelfsema en Lambrecht&Woodhouse hebben serieuze zwakheden van Adams' ZS aangetoond en verbeterd. Ik ben ooit eens begonnen aan een serie artikelen over de verschillende versies van het ZS. Moet ik misschien toch nog eens uit de kast halen voor www.photocrack.com. Maar eerst een test van 150 mm vergrotingslenzen. Die is bijna klaar.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Kunnen we doen!

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Waar kan ik dat boek vinden/aanschaffen? (Way Beyond Monochrome)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin