Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,963   Posts: 1,523,223   Online: 810

Results 1 to 7 of 7
    jelke's Avatar

tanol ontwikkelaar

sinds kort ben ik aan het experimenteren met moersch tanol ontwikkelaar, http://www.moersch-photochemie.de/co...badacd19474b0b
    het is een zogenaamde 'staining developer' je krijgt prachtig ontwikkelde negatieven met een mooie doortekening in de hoge lichten, ik zit nu echter met een veel langere afdruktijd, gemiddeld zit ik ongeveer op 20 seconden bij een vergroting van 23x23 en nu ongeveer op anderhalve minuut.., komt dit door de stain op de negatieven? de negatieven hebben een geel bruine kleur, (film is trix 120 en papier is adox bariet)

Shooter
    4x5 Format
    De voordelen van een pyro of pyrocatechin ontwikkelaar wegen niet op tegen de nadelen.

Zoals in het film developing cookbook staat,
    THE MOOST TOXIC CHEMICALS IN THE DARKROOM

met alle milieu en gezondheid risico's van dien.
    En het fijt dat de stain niet chemisch stabiel is. En het dus kan zijn dat, na maar een paar jaar, je negatieven naar de knoppen zijn. Lees het engelse deel van apug hier maar op na

En er zullen wel meningen zijn die deze bezwaren weg wuiven. Maar bedenk dat nog maar een decennium geleden ze dit ook deden met de bezwaren die er waren tegen roken en asbest.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    De voordelen van een pyro of pyrocatechin ontwikkelaar wegen niet op tegen de nadelen.

Zoals in het film developing cookbook staat,
    THE MOOST TOXIC CHEMICALS IN THE DARKROOM
    ik had begrepen dat de tanol ontwikkelaar wel de eigenschappen heeft van een pyro ontwikkelaar maar dat deze niet giftig is omdat de ontwikkelaar anders samengesteld is, van pyro is bekend dat deze erg giftig is, een fotograaf als brett weston is zelfs overgestapt op rodinal en hc110 ontwikkelaar, blijf ik nog steeds zitten met de vraag van de langere afdruktijd

Shooter
    4x5 Format
    Tanol bevat volgens opgave van Moersch Brenzkatechin
    Het klinkt misschien in het duits wat leuker maar zoek maar eens op wat het is.
    Hint ; Pyro betekend branden

Last edited by gary mulder; 01-07-2012 at 05:38 AM. Click to view previous post history.

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Tanol bevat volgens opgave van Moersch Brenzkatechin
    Het klinkt misschien in het duits wat leuker maar zoek maar eens op wat het is.
    Hint ; Pyro betekend branden
    dus toch giftig.. en ook nog een langere afdruktijd

Philippe-Georges's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Hebben jullie het nu over Pyrocatechol of Pyrogallol?
    En als de houdbaarheid van in deze stoffen ontwikkelde negatieven zo slecht is dan zijn de vernieuwende experimenten van Hutchings en Wimberly uit de jaren 1980 al 'vergaan', om maar te zwijgen over het schitterende werk van Edward Weston, wiens negatieven overigens nu nog worden afgedrukt...
    Pyrocatechol eens opgelost in een vloeistof is heel wat minder 'giftig'.
    "...If you can not stand the rustle of the leafs, then do not go in to the woods..."
    (freely translated quote by Guido Gezelle)

PS: English is only my third language, please do forgive me my sloppy grammar...

Shooter
    4x5 Format
    Het roken van light sigaretten zou ook veel minder schadelijk zijn.
    Of deze; Nee meneer dit is witte asbest dat is niet zo schadelijk. Het blauwe asbest ! Daar moet je voor uitkijken.

Het is niet mijn idee dat er een houdbaarheid probleem is maar van een wat mij betreft betrouwbare bron.
    http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=1267486

In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin