Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,970   Posts: 1,523,496   Online: 861

Results 1 to 5 of 5
    jelke's Avatar

moersch meritol ontwikkelaar

hallo, is iemand bekend of gebruiker van meritol papierontwikkelaar??
    het is een langzame ontwikkelaar waarmee je neutrale tot warmbruine foto's krijgt, je kunt zelfs doorontwikkelen tot 4 minuten waarbij de foto een meer koelere toon krijgt

het papier wat ik gebruik is fomatone mg bariet, mijn ontwikkelaar is calbe n113,
    echter na het lezen van enige informatie over deze ontwikkelaar op internet o.a. op http://www.fotolaborforum.de/ is mijn nieuwsgierigheid gewekt en is elke informatie welkom

Shooter
    Medium Format
    Ik heb zelf geen ervaring met de SE30 Meritol van Moersch.

Informatie met voorbeelden vind je op de website van Wolfgang Moersch:

www.moersch-photochemie.de

Groetjes,

Fotohuis RoVo

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Jelke,

Ik heb vorig jaar eens een fles gekocht, yep bruine kleurtoon (Forte Polywarmtone). Flink belichten en korter ontwikkelen levert een nog bruinere toon op, hierbij wel niet het papier laten uit-ontwikkelen maar op het goede moment uit de ontwikkelaar halen en in het stopbad slingeren. Ontwikkelaar lijkt ook wat 'zachter' te werken. De ontwikkelaar heeft een typische geur en volgens mijn observatie minder lang houdbaar dan 'normale' ontwikkelaars. Verder is er niet veel speciaals over te melden.

Of het mooi is? een kwestie van smaak en als je het wilt weten: het is niet mijn smaak :-)

De Polychrome set van Moersch is veel leuker om mee te spelen :-)

Groet,

Huib

jelke's Avatar
    huib, bedankt voor je tip van de polychrome set van moersch, ik ben er niet op uit om echt bruine foto's te krijgen.............de voorbeeldfoto van albert renger-patzsch

http://www.fotoimpex.de/Technik/Moersch/moersch.html

vind ik erg mooi, de polychrome set van moersch geeft je echter nog meer mogelijkheden, ook robert nog bedankt (je hoort nog van me), groet jelke

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Jelke,

voor de polychrome moet je wel al een beetje lith print ervaring hebben: het is een twee-bads procede: eerst de schaduwen in een krachtige lith ontwikkelaar ontwikkelen en dan over naar de Sienna ontwikkelaar om de lichte delen te ontwikkelen. In het eerste bad ontstaat een krachtig, contrastrijk beeld (beperkt tot de schduwen) en in het tweede bad ontwikkel je de lichte delen in een lager contrast.

Door met de verdunning van het eerste bad en de additieven te spelen kun je varieren in contrast een kleur van de afdruk, alles natuurlijk weer afhenkelijk van het gebruikte papier.

HUib

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin