Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,577   Posts: 1,545,719   Online: 800

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    35mm

Ijsbloemen op negatieven

Hallo,

Heeft iemand wel eens ervaring opgedaan hoe je ijsbloemen kunt krijgen op je negatieven, ik ontwikkel zelf mijn negatieven en wil hiermee experiementeren.

groet, Baselice

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Baselice ,
    Dit kan verschillende oorzaken hebben , ik veronderstel toch dat het geen ijsbloemen zijn ten gevolge van een te lage temperatuur.
    verschillende redenen , slechte spoeling , slechte fixeer en of een te hoge temperatuur.
    probeer altijd volgens een vast schema te werken en zo veel mogelijk met verse producten en zeker goed spoelen , tussen ontwikelaar en fixeer en na de fixeer.
    Misschien eens proberen met terug te fixeren maar maak de film dan best eerst terug nat met ziuver water.
    Zit er bij jullie veel kalk in het leiding water , kan ook een reden zijn.
    Ludo.

Shooter
    35mm
    Beste Ludo,

Bedankt voor je bericht. Ik heb denk ik niet duidelijk omschreven wat de bedoeling is van mijn vraag. Ik wil juist ijsbloemen krijgen op mijn negatieven, en hoe doe je dit?

Baselice

Shooter
    Medium Format
    Baselice,

Ik heb geen idee hoe je ijsbloemen op je negatieven kunt krijgen, anders dan ze in een diepvries te leggen. Maar dan, zodra je het negatief in de vergroter stopt verdampen de ijsbloemen en heb je er niets aan. Het is natuurlijk wel mogelijk om ijsbloemen op een ruit te fotograferen en dit negatief over het andere negatief te plaatsen, maar of dit het effect geeft dat je wilt hebben weet ik niet.

Jeroen

Shooter
    35mm
    Beste Jeroen,

Dank voor je bericht. Dat had ik ook al gedacht maar dat is niet wat ik bedoel, rechtstreeks ijsbloemen op het negatief in de diepvries leggen heb ik ook al geprobeerd maar je schreef het al, het verdampt. Misschen dat het met de emulsie te maken heeft dat het niet lukt. Ik zag in een oude fotoboek dat het wel kon en de foto's zagen er indrukwekkend uit, misschen lukte het destijds wel omdat de fotorolletjes anders gemaakt zijn, ik weet het niet maar ga verder zoeken.

Baselice

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    96
    Dag Baselice,
    Is hier misschien sprake van een Babylonische spraakverwarring ? Als ik je 1e post lees denk ik dat je waarschijnlijk 'fotogram' bedoelt ?! Een varen op fotopapier en dan belichten.

vrgr
    k.hendrik

Shooter
    35mm

zwart wit Ilford papier juist leggen onder de vergroter

Kan iemand me zeggen hoe je in de doka weet of je papier juist ligt met de emulsie naar boven .Zie je dat ? Voelen gaat ook maar ik verwar teveel - vind niet echt de gladde kant ...

Bye the way Hello everybdy .Mijn naam is Tjen Dezutter en ik ben nieuw hier op de site

a stan's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Het papier even in je mond steken. Met je lippen voel je dit goed.
    Olympus Pen Ft / Canon A1 / Mamiya 645s

Shooter
    35mm
    tjen,

je kan je apart voorstellen hoor. heb je een doka lamp? als je het licht mooi ziet reflecteren in het papier is dat de bovenkant (emulsie) Vaak is het papier een beetje geplooid. Als het zoals een brugje ligt (midden hoger, zijkanten op de plank) dan ligt de emulsie bovenaan

Tom

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin