Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,721   Posts: 1,514,946   Online: 1108

Results 1 to 7 of 7
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Portretfoto's / reportage hulp nodig...

Ik heb jullie hulp nodig. (ik ben namelijk géén prof maar sommigen onder jullie wel!)

Daarnet belde iemand me met de opdracht om nu vrijdag al portretfoto's te nemen. Dit zijn 2 (oudere) dochters en een zoon van 13 jaar (die graag voetbalt) die als geschenk aan hun ouders een mooi ingekaderde foto willen geven en een fotoalbum met ca 30 foto's.

Dit is wel de eerste keer dat ik zoiets doe dus ik ben redelijk 'stressie'.

Ik vraag me het volgende af:
    - welke ontwikkelaar / film beven jullie aan? of welke karakteristieken?
    - Hoe snel kan ik leren om bariet te ontwikkelen? Ik druk nu namelijk digitaal af maar daardoor gaat zoveel waarde verloren van een mooi negatiefje.
    - hoe entertain / begeleid ik deze mensen?
    - op welk moment van de dag? (ik zou buiten de foto's nemen) Ik weet ook nog niet goed welke locatie, eventueel onderwerp, composities van mensen tov elkaar.

En zoveel andere zaken.... (alles dat je kwijt wil) je doet er me een HEEL groot plezier mee.

Beginsituatie: als ontwikkelaar kan ik rodinal, perceptol en hc110 gebruiken. ID11 is onderweg van fotoimpex maar zal niet op tijd zijn, net zoals een heleboel filmpjes: tura 150, trix 400 en fomapan 200. Momenteel heb ik nog apx100 en tmax400 in huis....
    En als lens heb ik enkel een 50mm en een 28-80mm (als student spaar ik momenteel voor een goede zoom en nog wat doka materiaal...)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik heb jullie hulp nodig. (ik ben namelijk géén prof maar sommigen onder jullie wel!)
    Hier ben ik.
    Daarnet belde iemand me met de opdracht om nu vrijdag al portretfoto's te nemen. Dit zijn 2 (oudere) dochters en een zoon van 13 jaar (die graag voetbalt) die als geschenk aan hun ouders een mooi ingekaderde foto willen geven en een fotoalbum met ca 30 foto's.

Dit is wel de eerste keer dat ik zoiets doe dus ik ben redelijk 'stressie'.
    Geloof ik. Hier volgt een snelkursusfotografie.

APX100 in Perceptol, 1/0,i.e. 50

- Hoe snel kan ik leren om bariet te ontwikkelen? Ik druk nu namelijk digitaal af maar daardoor gaat zoveel waarde verloren van een mooi negatiefje.
    Bariet printen is het probleem niet, bariet drogen is het probleem. Zal niet lukken met 30 prints op korte tijd.
    Snel advies: Gebruik Ilford Multigrade Warmtone RC pearl finish, met Agfa Neutol WA

Leg precies uit wat je wilt doen. Maak het spannend. Geef ze voldoende wijn te drinken, dat helpt

- op welk moment van de dag?
    Maakt niet uit als het bewolkt is. Vermijd harde scahduwnen.

(ik zou buiten de foto's nemen)
    Ik weet ook nog niet goed welke locatie,
    Lokaal stadspark
    eventueel onderwerp, composities van mensen tov elkaar.
    Experimenteer, lees mijn motto !
    Gebruik een statief, gebruik alleen de zoom lens, 28 tot 35mm voor groepen 50-80 voor portretten met schouder. Diafragma open.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Dat is een heleboel foto's. Zeker als je ze op bariet af wilt drukken.

Ik vraag me het volgende af:
    Als je met kleinbeeld fotografeert is APX100 in Perceptol puur volgens mij de beste combinatie. Belichten als 50 ASA. Maar de lichtomstandigheden kunnen je dwingen tot 400 ASA (als 200 ASA belichten). Probeer diafragma 11 te blijven gebruiken.

Heb je al ervaring met plastic fotopapier in de doka? Nee? Dan zou ik gewoon digitaal (laten) afdrukken op echt fotopapier (dus géén inktjet). Heb je wel ervaring in de doka, dan kun je bariet eens proberen. Want de basis is hetzelfde als bij plastic papier. Maar er komt meer werk en ervaring bij kijken.

Op zich heb je wel gelijk dat de foto's een stuk beter lijken op bariet. Maar om echte topafdrukken te maken is wel wat meer ervaring vereist. En als je gehaast bent moet je niet aan bariet beginnen, want dan ga je jezelf dood ergeren. Dus ga er maar van uit dat je alles op plastic papier aflevert.

Gewoon jezelf blijven. Probeer er voor iedereen een leuke middag van te maken. Neem versnapering en/of iets te drinken mee. Dat ontspant de sfeer. Probeer de relaties tussen deze kinderen vast te leggen. Vaak zijn de eerste foto's de besten. Na een half uurtje worden mensen moe. Maar het kan ook gebeuren dat men dan pas op dreef komt. Zeker als je iets creatiefs probeert. Stel scherp op de ogen. Als je moet kiezen, de ogen van degene die het dichtste bij je staat, of die het hoofdonderwerp van je foto vormt.

- op welk moment van de dag? (ik zou buiten de foto's nemen) Ik weet ook nog niet goed welke locatie, eventueel onderwerp, composities van mensen tov elkaar.
    Ik fotografeer ook het liefst buiten. En met een grijze hemel heb je de grootste softbox ter wereld. Maar het wordt in dit jaargetijde al tamelijk nat en koud. Wil je dat ook?

Het beste is een lichtbewolkte lichte dag. In november kun je gerust vroeg in de namiddag fotograferen. Maar laag zonnig morgen of avondlicht kan ook in zwartwit heel sfeervol zijn. Om 18.00 is het al donker. Hou daar rekening mee.

Locatie is echt een kwestie van smaak. Die van jou en die van hen.

Laat ze dingen met elkaar doen. Bijv. eerst elkaar aankijken (dan komen de glimlachen al) en op jouw commando naar de camera kijken. KLIK!

En als lens heb ik enkel een 50mm en een 28-80mm (als student spaar ik momenteel voor een goede zoom en nog wat doka materiaal...)
    Theoretisch heb je een 80 - 105 mm nodig voor portretten. DAt voorkomt te bolle gezichten. Maar afhankelijk van het merk is de 50 mm waarschijnlijk optisch van veel betere kwaliteit, en lichtsterker. Bovendien heb je van bolle gezichten geen last als je wat meer afstand neemt (groepsfoto's). Dus in dit geval zou ik gaan voor de 50 mm.

Nog twee laatste adviezen:
    1) Zeker als dit je eerste keer is, moet je niet besparen op filmpjes. Gewoon miltrailleren. Dan is de kans op goede foto's groter.
    2) Toon alleen de foto's waar je zelf tevreden over bent! Gooi de mislukte foto's resoluut in de afvalbak. Mensen kiezen namelijk altijd de technisch slechtste foto's vanwegen redenen die ze zich twee weken later niet meer herinneren. Maar later is dat voor jou wel anti-reclame.

Succes.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by argentic
    Probeer diafragma 11 te blijven gebruiken.

Waarom adviseer je f11? Zit daar een bepaalde theorie aan vast??
    Voor een portret vind ik een meer open lens erg mooi. Maar dat hangt ook af van je achtergrond. zelf gebruik ik een Nikkor 85mm A f1.8 en dan heb je hele mooie onscherptes met open lens. Zijn er nog bedrijfen die deze lensen ombouwen naar Ai? Ik heb zelf een hele beschrijving om dit te doen maar ik wil mijn lens niet verprutsen door gebrek aan ervaring met dit. Het zal wel duurzijn om deze lensen te modificeeren naar Ai. Waar kan je reperatie gereedschappen kopen? Om bijvoorbeeld lensen open temaken. Zelf modificeren is natuurlijk wel leuk en dan kan ik mijn lens reinigen van binnen. Ik zie dat ik nu aan het afwijken ben van de topic. Als ik met een vraag zit dan komen er altijd weer extra vragen op in mijn hoofd.

Wie kan dit beantwoorden???

Groetjes van Daniel Bakkum uit krommenie

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Met de vaste 85mm 1.8 van Nikon is f5.6 tot f8 (afhankelijk hoe kort je op je onderwerp zit) reeds meer dan voldoende om een goede balans scherp-onscherp te creëren.

Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Waarom adviseer je f11? Zit daar een bepaalde theorie aan vast??
    Voor een portret vind ik een meer open lens erg mooi.
    Als je één persoon fotografeert kun je mooi op de ogen scherpstellen en de rest onscherp laten. Maar de oorspronkelijke vraagsteller had het over drie personen. Dan is onscherpte zelden mooi. Je kunt natuurlijk met opzet een of twee personen onscherp willen maken. Maar als het niet je bedoeling is komt het meestal ook niet mooi over. Vandaar f 11.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Idd. Want ik heb foto's genomen met f5.6 en daar was de derde persoon niet altijd scherp. (omdat je een mooie foto nu eenmaal wat van opzij neemt) (trage film)
    Voor een klein aantal foto's (snelle film of statief) heb ik wel f11 gebruikt en je ziet echt wel het verschil. Wat ik op voorhand gedaan heb: het depth-of-field programma dat op je site staat gedownload en gebruikt. Op 80mm zit al een redelijk verschil tussen 5.6 en 11....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin