Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,283   Posts: 1,535,041   Online: 1029

Results 1 to 3 of 3

Thread: Hergebruik.

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9

Hergebruik.

hallo,

Als ik mijn film ontwikkel (hp5+), dat heb ik nu gedaan in d-76 en dan Amaloco stop s10 en dan Amaloco extra fixer X-89. ik heb gehoord dat je na het film ontwikkelen het stop en fix bad ,ook weer voor het papier kan gebruiken . ik gebruik voor het papier en film dezelfde stop- en fixeer bad. Maar kan ik het dan ook nog een keer voor film ontwikkeling gebruiken?
    (ontwikkelbad gebruik je maar 1 keer dat lijkt me logisch) gebruikt er iemand zijn stop en fix bad vaker dan 1 keer voor film?

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Filmbaden en papierbaden liefst gescheiden houden. De verdunning is vaak anders. Zeker geen papierbaden gebruiken voor film omdat de eerste heel kleine papiervezeltjes kan bevatten.
    Bhalve typische éénmalige filmontw. kunnen alle baden verscheidene keren gebruikt worden. Als signaalstopbad blauwig wordt...weg ermee. Fixeer is d.m.v. fixeercontrolemiddelen te testen op werkzaamheid. Er zijn teststrips van Tetenal of fixeercontrolevloeistof van Amaloco.
    Groeten
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Wij gebruiken altijd 1-maal ontwikkelaar i.v.m. de reproduceerbaarheid. Sommige ontwikkelaars kun je maar 1X gebruiken (b.v. Rodinal), veel ontwikkelaars gebruik je dan in hogere verdunning.

Inderdaad stop en fix voor film en papier apart houden.
    De capaciteit van een stopbad S-10 kun je eenvoudig controleren naar de kleur, er zit een indicator in (kleurt inderdaad van geel naar blauw).
    Voor fixeer heb je de aangegeven testmogelijkheden.

Afhankelijk van de gebruikte verdunning, kun je voor filmfixeer eenvoudig het aantal gefixeerde films afturven. Wel rekening houden met de krstaltechnologie films, want daardoor neemt de capaciteit sneller af.
    Voor X89 staat het een en ander duidelijk aangegeven in de Amaloco dokakrant.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin