Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 75,729   Posts: 1,670,231   Online: 936

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12

Thread: Apug service

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Apug service

Beste allen,

Voorstel:
    Om dit forum nog aantrekkelijker te maken zouden we de gebruikers ervan een aantal services kunnen aanbieden.

Een ervan zou bvb kunnen zijn: de densiteiten meten van de film calibraties
    van de apuggers.

Ik vermoed dat er een aantal mensen zijn die zelf kunnen densiteiten meten.

We zouden kunnen voor de fotografen die hun N-calibratie van hun film-ontwikkelaar combo willen uitvoeren, de metingen doen en deze uitzetten in excel. Met handleiding en al. Zoals Huib de apug bijeenkomst zou ik dit hier kunnen centraliseren. Tenzij er andere kandidaten zich aanbieden.

Men stuurt zijn testfim op en krijgt nadien de resultaten toegestuurd.

Hoe denken jullie hierover?

Fred

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by fred
    Voorstel: [...] de densiteiten meten van de film calibraties
    van de apuggers. [...] Men stuurt zijn testfim op en krijgt nadien de resultaten toegestuurd. Hoe denken jullie hierover? Fred
    Ha Fred,

Altijd leuk als iemand het initiatief neemt om iets nieuws van de grond te krijgen, maar mijn eerste en vast weinig foto-erudiete reactie was: wat schiet ik daar zelf mee op? Ik ben geen zonesysteemfreak en denk ook niet dat ik dat wil worden, hoewel je in het leven natuurlijk wel op alles voorbereid moet blijven, zeker tegenwoordig.
    Ik weet, meten is weten. Maar ik ben er niet zeker van of het doormeten van negatieven op densiteit en calibratie nu per se betere foto's gaat opleveren. Ik ben geneigd te denken: maar je hebt je eigen ogen toch?
    Enige verlichting in deze is welkom.

Groet, Paul (vanuit een ijzig zuid-Frankrijk).

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ha Fred,

Altijd leuk als iemand het initiatief neemt om iets nieuws van de grond te krijgen, maar mijn eerste en vast weinig foto-erudiete reactie was: wat schiet ik daar zelf mee op? Ik ben geen zonesysteemfreak en denk ook niet dat ik dat wil worden, hoewel je in het leven natuurlijk wel op alles voorbereid moet blijven, zeker tegenwoordig.
    Ik weet, meten is weten. Maar ik ben er niet zeker van of het doormeten van negatieven op densiteit en calibratie nu per se betere foto's gaat opleveren. Ik ben geneigd te denken: maar je hebt je eigen ogen toch?

Paul, het is hier ook ijzig

Ik sta ook open voor nieuwe initiatieven maar ik moet zeggen: ik heb het idee
    om het zone-systeem aan te leren en te gebruiken, opzij geschoven. (alhoewel ik nog veel andere zaken die hiermee te maken hebben wil aanleren)
    Gewoonweg omdat het al in eerste instantie niet doenbaar is voor mij (blijft tenslotte een hobby voorlopig op kleinbeeld....)
    Wel interessant, dat wel Maar er spelen te veel factoren mee in het zonesysteem....

APUG is op zich al een service. Ik heb in ieder geval al veel bijgeleerd en advies gekregen van jullie en dat is iets wat je niet overal gratis krijgt!
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat zou je denken van het meten van de densiteit van afdrukken. Ik denk aan afdrukken met een step-wedge zoals van Stouffer. Je kunt, als je met verschillende gradaties afdrukt, de precieze gradatie bepalen van je kleurenkop, door een grafiek te maken van de relatieve log belichting tegen de (transmissie-) densiteit. Je weet dan dat je bij een stand van X cyaan en Y magenta een gradatie hebt van Z.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ha Fred,

Ha Paul,

N-calibratie is maar eendeeltje van het zone-systeem.
    En eengoede richtlijn.
    En voor KB en MF weinig werk.

Doel is: een goed belicht (KB of MF) negatief te maken in functie van je soort vergroter (diffusor of condensor).

Doel is ook de reproduceerbaarheid van je ontwikkelmethode te controleren.
    (Kan je die N-calibratie eenaantal keren met succes herhalen, zit je goed in je ontwikkelproces.)

Een N-calibratie kan dan nooit kwaad en is relatief zeer weinig werk.
    De ervaring die ik had op de academie is: 40 leerlingen met dezelfde film en ontwikkelaar (maar met andere camera, vergroter, termometer, kiepmethode)...
    Daar zat wel wat verschil op in aanbevolen EI en ontwikkeltijd.

En het maximum plaatsen op je negatief....
    Goed begonnen is half gewonnen.

mvrgr
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Merlin
    Wat zou je denken van het meten van de densiteit van afdrukken. Ik denk aan afdrukken met een step-wedge zoals van Stouffer. Je kunt, als je met verschillende gradaties afdrukt, de precieze gradatie bepalen van je kleurenkop, door een grafiek te maken van de relatieve log belichting tegen de (transmissie-) densiteit. Je weet dan dat je bij een stand van X cyaan en Y magenta een gradatie hebt van Z.
    Dat lijkt me ook interessant.
    Hier wel condensor vergroter.
    en stouffer negatieven.
    Ik hoor graag het detail van je werkwijze.

mvrgr

Fred

Shooter
    Multi Format
    De details van Gilberts werkwijze kan je nalezen op de site van Paul Butzi en op die van RhDesigns en een aanverwante site.

Ik ben dat zelf van plan met mijn Meopta kleurenkop, maar zou daarvoor zelf een densitometer moeten hebben. Als iemand een goeie voor een goeie prijs weet staan...

Als iemand natuurlijk zou aanbieden om ze even door te meten, dan graag!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by stevence
    De details van Gilberts werkwijze kan je nalezen op de site van Paul Butzi en op die van RhDesigns en een aanverwante site.

Ik ben dat zelf van plan met mijn Meopta kleurenkop, maar zou daarvoor zelf een densitometer moeten hebben. Als iemand een goeie voor een goeie prijs weet staan...

Als iemand natuurlijk zou aanbieden om ze even door te meten, dan graag!
    Stuur maar op Stevence!
    We zullen er een symbolische eurowaarde opplakken als sponsoring voor de apug organisatie (?) :-)

Hoe meer er gewerkt wordt hoe meer kennis!

mvrgr
    Fred

Trouwens Gilbert, als we een bijdrage willen storten door 'overschrijving', niet dmv visa , hoe kan dat?

Fred

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by stevence
    Vrij technisch artikel is te vinden op
    http://www.butzi.net/articles/vcce.htm

Duidelijker zijn de hoofdstukken 'Measuring Paper Contrast' en 'Contrast Control with Color Enlargers' in Way Beyond Monochrome van Ralph Lambrecht. Dit laatste hoofdstuk is te downloaden op http://perso.wanadoo.fr/apple2/Cntrs...rEnlargers.pdf.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Multi Format
    whoeps, sorry dat ik dacht dat je Gilbert was, Jaap.

Volgende artikels voor mensen met een RH Analyzer:

http://www.users.zetnet.co.uk/ktphot...df/pluscal.pdf

http://www.users.zetnet.co.uk/ktphotonics/pdf/RHcal.pdf

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin