Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,847   Posts: 1,582,806   Online: 865
      
Results 1 to 5 of 5

Thread: Fixeren.

  1. #1
    elbuveli2ETHPY's Avatar
    Join Date
    Aug 2007
    Location
    Oegstgeest
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    217

    Fixeren.

    Enkele van mijn films hebben een soort sluier,de negatieven bedoel ik dan,geen volledige transparantie.
    Ligt dit aan het tekort fixeren?
    Ik heb mij laten vertellen,als je te lang ontwikkeld,uitgevreten negatieven krijgt.
    Hoelang fixeren jullie.
    Afhankelijk van het merk fixeer misschien.

    Groet,Ruud.

  2. #2
    Marco B's Avatar
    Join Date
    Jan 2005
    Location
    The Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    2,983
    Images
    169
    Ik neem aan dat je "te lang fixeren" bedoelde, ipv "te lang ontwikkeld". Dat laatste leidt immers tot verhoogd contrast, en heeft niets met fixeren van doen.

    "Uitgevreten"... in principe is fixeer alleen in staat om een reactie aan te gaan met de niet ontwikkelde zilverhalogeniden in je film (AgCl, AgBr, AgI), en niet met het ontwikkelde zilver, en deze op te lossen zodat je ze uit de gelatinelaag van de film kunt spoelen. Ik heb echter meerdere malen op APUG gelezen dat heel lang fixeren de zilverkorrels ook een heel klein beetje kan aantasten. Dit effect is volgens mij echter minimaal, en in de praktijk volgens mij niet iets om je druk over te maken.

    Die sluier: ik dacht in het begin ook altijd dat film geheel blank / transparant uit de fixeer moest komen, maar dat is niet waar. Tijdens de opslag van nog niet ontwikkelde film (of die nu belicht is of niet), vindt altijd een kleine, maar langzame, mate van "printing out" plaats, waarbij een heel klein deel van de zilverhalogeniden zonder aanwezigheid van ontwikkelaar, toch naar minuscule zilverkorrels wordt omgezet. Dit proces is niet tegen te houden, hooguit te vertragen door je film in de koelkast of vriezer te bewaren.

    Volgens mij zie je die "printing out" als je sluier terug. Hoe verser de film, hoe minder last je er van hebt. Toen ik begon met zelf ontwikkelen, dacht ik ook dat ik slecht fixeerde, maar gebruik van kakelverse fixeer en langer fixeren hielp niet. Ergo, het moest iets anders zijn.
    Last edited by Marco B; 03-10-2012 at 05:34 AM. Click to view previous post history.
    My website

    "The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

    "I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

    "Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

  3. #3

    Join Date
    Dec 2007
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    167
    De juiste fixeertijd is afhankelijk van type fixeer, de verdunning en de film die je gebruikt. Tri-X vraagt bijvoorbeeld meer tijd dan HP5+. Het is echter eenvoudig zelf te bepalen. Knip een stukje van de aanloopstrook van je film. Het is geen probleem als het stukje reeds belicht is. Dompel dit in de gebruiksoplossing fixeer. Je meet vervolgens de tijd dat het duurt tot het stukje film transparant is. Deze tijd verdubbel je en dat is de goede fixeer tijd. En je mag afronden: maak van 4 minuten en 23 seconden gewoon 5 minuten. Enig over fixeren is geen enkel probleem, maar overdrijf niet. Goed is goed genoeg.
    Verder heeft fixeer een bepaalde capaciteit, dat wil zeggen de maximale hoeveelheid film die je in een liter concentraat gefixeerd krijgt. Dat staat doorgaans op de verpakking of op de website van de fabrikant. Je kunt dan uitrekenen hoeveel films je maximaal in de gebruiksoplossing kunt fixeren, maar blijf daar ruim onder om zeker te zijn dat je films goed gefixeerd zijn.
    Tenslotte: (bijna) alle films hebben een sluier, sommige meer dan andere. Bij het afdrukken is dat geen probleem, omdat het gaat om het verschil tussen de lichtste en donkere partijen dat het contrast in je afdruk bepaalt. Waar je voor moet uitkijken is een paarsige sluier op films als Delta 100, 400, 3200, de TMax films en Tri-X. Doorgaans is dat een teken dat er onvoldoende gefixeerd is. Opnieuw fixeren is dan de oplossing. Op het Engelse talige deel van Apug is er een schat aan info over te vinden.

  4. #4

    Join Date
    May 2006
    Location
    Zichem Belgium
    Shooter
    35mm
    Posts
    236
    Hebben sommige films ook geen anti-halo laag die je soms verwijderd door eerst je film een aantal minuten te spoelen (gewoon met water?) had rollei niet zo'n paar films?

    Tom

    Voor films neem ik altijd verse, meer geconcentreerde fix en die gebruik ik dan daarna voor het papier. (iets meer verdund dan.)
    Ik fixeer films standaard 10 minuten.

    Net opmerking gekregen van Jed, blijkbaar zou je best fixeer voor films en voor papier gescheiden houden. Ga ik vanaf nu dus ook doen.
    Bedankt Jed.
    Last edited by TomStr; 03-13-2012 at 08:49 AM. Click to view previous post history.

  5. #5
    WITZ's Avatar
    Join Date
    May 2006
    Location
    Ermelo, Netherlands
    Shooter
    Medium Format
    Posts
    109
    Quote Originally Posted by TomStr View Post
    Hebben sommige films ook geen anti-halo laag die je soms verwijderd door eerst je film een aantal minuten te spoelen (gewoon met water?) had rollei niet zo'n paar films?

    Tom
    Inderdaad kun je bij sommige films nog andere dingen terugvinden. Ik heb het sterk gemerkt bij ADOX films. je moet voldoende voorspoelen om dat weg te krijgen. Bij ADOX vind je een paarse gloed terug.

    Die sluier: ik dacht in het begin ook altijd dat film geheel blank / transparant uit de fixeer moest komen, maar dat is niet waar. Tijdens de opslag van nog niet ontwikkelde film (of die nu belicht is of niet), vindt altijd een kleine, maar langzame, mate van "printing out" plaats, waarbij een heel klein deel van de zilverhalogeniden zonder aanwezigheid van ontwikkelaar, toch naar minuscule zilverkorrels wordt omgezet. Dit proces is niet tegen te houden, hooguit te vertragen door je film in de koelkast of vriezer te bewaren.
    Ook dat zie je bij het ene merk meer terug dan bij het andere merk film. ADOX is veel helderder dan bijv Kodak.

    Overigens kan het ook liggen aan de helderheid van de drager.
    Wat dat betreft ben ik helemaal verslingerd aan ADOX; de drager is zo helder, dat ik veel meer contrast aan kan dan met Ilford of Kodak.
    Johan



 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin