Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,517   Posts: 1,572,155   Online: 988

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 11 to 20 of 44
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Sorry, toch jammer als niemand antwoord.
    Hier mijn €0.02 als antwoord

Stromend water lost VEEL minder chemie op dan stilstaand water. Schoon water lost veel meer chemie op dan vuil water. De methode van kiepen is gebaseerd op het feit dat je water de tijd geeft om de chemie op te nemen. Hoe minder chemie er opgelost hoeft te worden, hoe vaker je moet kiepen om het toch op te lossen. De methode werkt goed en is een enorme water bespaarder. Temperatuur heeft een enorme invloed op de oplosbaarheid van chemie en wanneer je continu stromend water gebruikt dan is de spoel temperatuur vaak maar een graad of 12 in de winter! Met de kiep methode is het eenvoudiger om water van 20 graden te gebruiken.
    Analisten op een laboratorium spoelen meestal 5 maal met een verse oplossing om de gewenste kwaliteit te krijgen, dat zou bij films dus ook voldoende zijn.
    Verder is er geen noodzaak tot het gebruik van gedestilleerd water wanneer je een wetting agent gebruikt, dat kan met gewoon water gecombineerd worden.
    Het nadeel van de vullen /kiepen methode is dat je erbij moet blijven. :o
    de kraan laten lopen is natuurlijk gemakkelijker. Maar of het beter is?
    Ik heb helaas geen apparatuur om de restanten thiosulfaat te meten, maar de kiep methode werkt bij mij heel goed.

Nog een puntje over het zwellen van de gelatine:
    Gedestilleerd water doet gelatine meer opzwellen, dat is waar. Dit geld echter voornamelijk om de oudere volledig dierlijke gelatines die niet goed gehard waren. Tegenwoordig valt het zwellen wel mee. Nogmaals, in combinatie met een wetting agent is het gebruik van gedestilleerd water niet noodzakelijk.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Jeroen
    Bedankt voor de info, anders heb ik hier op een aantal maanden tijd tientallen lege 'bidons' van 5liter staan en dat is nu ook niet de bedoeling. Dus: ontwikkelaar en fixeer met gedistilleerd water, stop ook en dan spoelen met kraantjeswater en op het einde een wetting agent.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Beste Pieter,
    Gedestilleerd water lijkt me alleen nodig wanneer er sprake is van hard water. Neem even contact op met je waterleidingbedrijf om de hardheidsgraad te weten te komen.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by clogz
    Beste Pieter,
    Gedestilleerd water lijkt me alleen nodig wanneer er sprake is van hard water. Neem even contact op met je waterleidingbedrijf om de hardheidsgraad te weten te komen.
    Gegroet
    Hans
    Hard... superhard zeg maar... (komt van het Albertkanaal denk ik)
    Daarom vul ik ook mijn aquarium met 40% leidingwater en 60% regenwater.
    Je glazen worden er zelf 'vuil' van op lange termijn in de vaatwas...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    ...Je glazen worden er zelf 'vuil' van op lange termijn in de vaatwas...
    Bedoel je met vaatwas de vaatwas machine? Dan ligt het niet aan het water, maar aan de agressieve zeep in combinatie met de hoge temperatuur waardoor je glazen mattig worden.

Jeroen

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ah, ok ik dacht dat dit door het kalk kwam. Maar ja, de vaat trek ik me niet aan (zolang ik nog thuis woon)

Shooter
    Medium Format
    In de meeste situatie's heb je geen demi water nodig om fotochemie aan te zetten. De fabrikanten houden rekening met een aanwezigheid van carbonaten en metaalionen. Dit wordt b.v. afgevangen door een EDTA complex.

Is je water erg hard (D.H. >16) dan kun je in geval van kalkvlekken het laatste bad met wettig agent aanzetten met gedemineraliseerd water. Een teveel aan dosering van wetting agent levert overigens ook strepen op.

Dit laatste geldt ook voor ontwikkelaars met een zeer hoge verdunning (> 1:50). De fabrikant geeft hierbij aan of demi water gewenst is.

Aanwijzigen voor gebruik van demi water staan altijd in de handleidingen vermeld.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Goed artikel over het spoelen van films.
    http://www.geocities.com/ResearchTri.../photogra.html
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    bedankt voor dit artikel, ik kende het niet en zal het eens rustig doorlezen.

Jeroen

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Ik weet het niet, is dit iets anders dan agepon? lijkt me in iedergeval duurder.
    Vergeet niet dat er in C41 negatieven geen zilver meer zit en dat de werking dus wel heel anders kan zijn dan alleen maar snel drogen. Ik denk aan het stabiliseren van de kleurstoffen. Dat kan best wel eens slechter uitpakken op een zwartwit film. Ik zou nu het risico niet nemen, tenzij je weet wat die stabilisator echt doet, maar dan zou je de vraag niet stellen, dus?...

Wanneer het water een beetje zoutig smaakt dan betekent dat dat er iets wordt toegevoegd om de kalk in oplossing te houden, een zg complexvormer. Ik weet niet wat voor invloed die heeft op de film. Wanneer deze juist in de gelatine gaat zitten zou het wel een negatief effect kunnen hebben, daar heb ik echter geen ervaring mee.

Jeroen
    Meestal zit er in de stabilisator voor C41 een 3% formaline oplossing of iets dat als vervanger van formaline doorgaat. Formaline is bekend om z'n conserverende eigenschappen en heeft volgens mij niets van doen met beter uitspoelen van de films. Als je formaline gebruikt doe dat dan in een heel goed geventileerde ruimte, zoals je misschien niet weet is het geen fris spulletje. Werd destijds ook bij het Cibachromeproces gebruikt. Gebuik zelf altijd een Jobo Filmcascade snelspoelslang die plaats je op de hals van de ontwikkeltank en vervolgens zijn mijn films in 5 min. met zacht stromend, ca. 24 graden C., water volledig uitgespoelt. Negatieven van eind jaren 60 vertonen geen enkel spoor van schimmel of andere ongerechtigdheden. Laatste spoelwater met een wetting agent H10 of Agepon o.i.d. thats it.

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Waarschuwing.

(De les van gisteravond :-| )

Gedemineraliseerd water hoeft absoluut niet stofvrij te zijn.

Sinds een jaar gebruik ik gedemineraliseerd water voor 't aanmaken van de chemie en als laatste spoelwater, dat gaat goed. Tot vandaag. Ik haalde de negatieven door de scanner heen om te kijken wat de moeite waard is om af te drukken an zag tot mijn verbasing dat alles onder het stof zat.

Na wat puzzelen heb ik de pas aangebroken 5 liter jerrican maar's goed bekeken, Na wat water in een glas geschonken te hebben kwam ik er achter dat het water stijf staat van het stof.

Natuurlijk gelijk de rest van de jerrican's gechecked, en dat lijken stofvrij te zijn :-)

Negatieven en jerrican zijn gelijk in de vuilnisbak verdwenen.

Dus, de wijze les van gisteren, check het laatste spoelwater visueel voordat je 't gaat gebruiken.

groeten.

Page 2 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin