Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,498   Posts: 1,543,117   Online: 1028

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 21 to 30 of 44
    clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Had een nieuwe spoelbeurt de negatieven niet kunnen redden?
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Multi Format
    Spoelen met kraantjeswater hoeft geen temperatuurprobleem op te leveren als je over een thermostatische kraan beschikt?
    [size=2]
    [/size]

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by clogz
    Had een nieuwe spoelbeurt de negatieven niet kunnen redden?
    Ik heb in 't verleden vaak geprobeerd om negatieven met stof e.d. te redden door ze opnieuw te spoelen, maar het resultaat werd er nooit echt veel beter op, dus wanneer me dat tegenwoordig gebeurt scan ik de belangrijkste foto's, ga flink photoshoppen en in de tussentijd gaan de negatieven de prullebak in.

Gelukkig zat er ditkeer weinig bruikbaars bij :-)

Shooter
    Medium Format
    Een C41 film kun je spoelen in 3-5 minuten met stromend water, maar inderdaad dit gebeurd bij 35-38 graden C.

Een z/w film gaat in 10 minuten maar dan moet je niet onder 20 graden zakken. Moderne emulsies verdragen ook meer zodat een eindspoeling op bv. 22 graden geen enkel praktisch probleem is.

.... tenzij je natuurlijk geen warm water gemakkelijk beschikbaar hebt.

Er is overigens een groot verschil tussen gedemineraliseerd water, gedestilleerd water en milli-Q water.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik snap al die commotie over dat spoelwater niet erg. Almeer dan 30 jaar spoel ik mijn films zw/w en kleur met gewoon leidingwater uit de kraan. De laatste jaren enigszins iets boven de temperatuur van 24 C. Geen krassen, geen opslag van ander (stilstaand)water waarin zich allerlei microben kunnen nestelen en ook zonder kalkstrepen.
    Puur natuur. Het nederlandse water is het beste ter wereld daar kan zelf Spa niet tegenop (denk aan de mineralen, die we niet kunnen gebruiken). Back to basic.

harry
    harry

Release, the best you can do...

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Toch is het misschien belangrijk - naar archivering toe en dergelijke. Maar de laatste filmpjes heb ik toch steeds gespoeld met leidingwater. Het eindresultaat blijft min of meer hetzelfde en als er op foma vermeld staat GEEN gedemineraliseerd water gebruiken dan doe ik dat ook niet.

Hoeft het eigenlijk om de chemie aan te maken met gedemineraliseerd water? We hadden het er al over dat er stabilisators in de chemie zitten die hiermee juist rekening houden?
    Het is namelijk handig af en toe eens een 5liter-bus te hebben om de gebruikte fixeer in te doen, en spoelwater op temperatuur te brengen
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Bedankt voor de info, anders heb ik hier op een aantal maanden tijd tientallen lege 'bidons' van 5liter staan en dat is nu ook niet de bedoeling. Dus: ontwikkelaar en fixeer met gedistilleerd water, stop ook en dan spoelen met kraantjeswater en op het einde een wetting agent.
    Zolang je niet begrijpt dat het aanzetten van een stopbad al dan niet met kalkwater helemaal niets uit maakt, carbonaten verdwijnen immers in CO2 (kooldioxide) tijdens het aanmaken bij zo'n lage pH, en inderdaad opslag van demi-water al gauw leidt tot micro organismen en algen, kun je in 98% van de gevallen werken met gewoon leidingwater.

Nogmaals in die gevallen waar demi- of gedestilleerd water nodig is, geeft de fabrikant dat aan.
    Als je niet oplet is inderdaad het middel erger dan de kwaal.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by hka
    Ik snap al die commotie over dat spoelwater niet erg. Almeer dan 30 jaar spoel ik mijn films zw/w en kleur met gewoon leidingwater uit de kraan. De laatste jaren enigszins iets boven de temperatuur van 24 C. Geen krassen, geen opslag van ander (stilstaand)water waarin zich allerlei microben kunnen nestelen en ook zonder kalkstrepen.
    Puur natuur. Het nederlandse water is het beste ter wereld daar kan zelf Spa niet tegenop (denk aan de mineralen, die we niet kunnen gebruiken). Back to basic.

harry

Dag Harry.

Je hebt waarschijnlijk erg veel geluk met je leidingwater. Waar ik op dit moment woon wil je niet weten hoe de waterkoker er na een week uiziet wanneer hij 's een week niet ontkalkt wordt. Het water is hier erg hard. Wanneer ik als laatste spoelwater geen demi water gebruik heb ik gegarandeerd kalkvlekken op de negatieven.

Zelf chemie lost moeilijk op in het leidingwater. Wanneer ik bijvoorbeeld 10 gram soda in een halve liter leidingwater gooi en dat probeer op te lossen blijft het een troebele rotzooi. Wanneer ik dezelfde hoeveelheid in demi water gooi is het binnen no-time opgelost.

Maar ik zou graag back to basic gaan, bepaart me weer slepen met demi water, waar woon je, kom ik bij je in de buurt wonen :-)

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by PieterB
    Het is namelijk handig af en toe eens een 5liter-bus te hebben om de gebruikte fixeer in te doen, en spoelwater op temperatuur te brengen
    Voor de prijs hoef je het niet te laten, 5 liter demi water kost je 1.60 euro, dus desnoods geef je je planten 't water :-)

(Of je gooi het in 't strijkijzer, wat dat ook voor apparaat mag wezen ...)

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by juw
    Dag Harry.

Je hebt waarschijnlijk erg veel geluk met je leidingwater. Waar ik op dit moment woon wil je niet weten hoe de waterkoker er na een week uiziet wanneer hij 's een week niet ontkalkt wordt. Het water is hier erg hard. Wanneer ik als laatste spoelwater geen demi water gebruik heb ik gegarandeerd kalkvlekken op de negatieven.
    hmm, hier ook redelijk hard water en toch géén last van. Wel eens getest zonder agepon EN zonder filmafstrijktang en dan had ik ook kalkvlekken. (ook de waterkoker heeft er na een tijdje)
    Heb je ook kalkvlekken als je de afstrijktang en agepon (of andere wetting agent) gebruikt?

Zelf werk ik nu als volgt:
    Wat denk je hiervan (robert?)
    Ontwikkelaar met demi
    Stop met leiding
    Fixeer met leiding
    wassen met leiding maar 1 beurt (die met agepon) met demi?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin