Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,699   Posts: 1,482,594   Online: 814

Results 1 to 9 of 9
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Filmpjes bewaren: in diepvries en ogenblikkelijk klaar voor gebruik?

Mijn ma wil ongeveer 20 films zo vlug mogelijk uit de koelkast omdat deze veel te veel plaats innemen (naar haar zin). Steek ik ze in de diepvries of gewoon in een schoendoos in een niet te warme ruimte? (= buiten in de schuur)

Of heeft dit eigenlijk totaal geen belang (vervaldatum 2007)

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Twintig filmpjes? daar ben je zˇ doorheen! ik zou me geen zorgen maken en gewoon op een redelijk koele plek neerleggen. in eenfotowinkel worden ZW films ook gewoon op kamertemperatuur bewaard. In de schuur kan ook maar dan wel verpakt in een plastic doos i.v.m.beestjes.
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik niet - maar ik heb er naast die 20 nog zo'n 15 liggen hoor maar die mogen nog in de koelkast ;-)

Shooter
    Medium Format
    Films in de diepvries is een manier om deze langdurig te kunnen opslaan zonder qualiteitsverlies. Je kunt ze alleen niet meteen gebruiken maar moeten enkele uren acclimatiseren. Pas op met condensvorming, alles dus dichtlaten totdat het vocht verdampt is.

Groetjes,

Robert

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De diepvries is de beste oplossing. Ik doe ze altijd in ziplock plastic zakjes (die met een ritssluiting). Voor gebruik een uurtje laten ontdooien.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm

probleem????

Zie het probleem niet....2007????? en 20 rolletjes!
    Denk dat de gemiddelde hobby-freak er al snel ,minimaal een rolletje of 3/4 per maand door heen jaagt.
    Dus 20 rolletje is ergens medio 2005 op en daraom niet belangrijk om in de koelkast te bewaren.
    End of story: Go for it & show us your resaults!

Honsik.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Je hebt volledig gelijk hoor maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar allerlei effecten van temperatuur, vochtigheid en dergelijke op film. Ik ben eigenlijk voor alles ivm fotografie ge´nteresseerd
    Bvb nu weet ik dat film ontdooien belangrijk is...

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Pieter,
    Bij mijn weten is het alleen belangrijk om kleurenfilm/diafilm in de koelkast te bewaren. Zwartwit kan gewoon op een koele plek in huis worden bewaard.

Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Sterker nog, professionele (kleuren) negatief en diafilm moet bij lagere temperatuur (<12 graden) bewaard worden.

Het effect is inderdaad het grootste bij kleuren films maar ook bij z/w films stopt bijna het verouderingsproces bij lage temperaturen (<-12 graden C.) waardoor de achtergrondsluier in de tijd bijna niet meer toeneemt.

Misschien een idee voor de vlakfilm fanaten, mocht dit product binnen afzienbare tijd in Europa uitgevlakt worden (en 220 rolfilm gebruikers waarschijnlijk ook )

Voor een gemiddelde gebruiker van z/w film allemaal wat minder interessant, 2 jaar liggen bij een gemiddelde kamertemperatuur zal nauwelijks een te meten toename geven van de densiteit.

Groetjes,

Robert

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin