Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,911   Posts: 1,521,598   Online: 871

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    35mm

toch maar weer eens zelf ontwikkelen?

ik ben al een tijdje aan het spelen met een lubitel toestel en een analoge slr camera, en laat mijn films steeds bij de fotograaf ontwikkelen, maar omdat zwart-wit erg lang duurt en ik het vroeger op school geleerd heb wil ik het eigenlijk weer eens zelf gaan proberen.

ik wil eens uitgebreid gaan spelen met fomapan film en die daarna zelf ontwikkelen. mijn filmtankje en wisselzak heb ik gevonden..
    nu de rest nog.. iemand nog tips om in het midden van het land aan chemie te komen?
    en belangrijker nog misschien wel: welke combinatie zouden jullie mij adviseren om weer zelf mee te gaan ontwikkelen?

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Ha lichtschilder,
    Nieuw hier?
    Dan in elk geval welkom.
    Je kunt je spullen het best via internet bestellen.
    http://www.fotofilmfabriek.nl/
    fotohuis ROVO.
    Foto impex in Berlijn.
    Er zijn nog wel een paar internetwinkels.
    Even zoeken op doka.

groet,
    Johan

Shooter
    35mm
    dank,

ben nieuw hier al even op internet en hier in het forum gezocht maar er zijn zoveel opties en verschillende chemie opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
    daar om ook de vraag: wat zijn goede startpunten voor het weer eens ontwikkelen van bw film na een tiental jaren geleden het regelmatig gedaan te hebben?

vraag 2:
    is het verstandig met 120 film te beginnen of zouden jullie juist eerst met wat "standaard" 135 films bezig gaan?
    ik heb op youtube wat fims gevonden over hoe je een 120 film moet ontdoen van de backing voor je het inspoelt, denk dat ik daar maar een film voor ga opofferen om het eerst te proberen...

Shooter
    35mm
    Hallo,

ik heb iets meer dan een jaar geleden mijn allereerste negatieven ooit ontwikkeld, dus dat maakt denk ik toch nog een verschil uit want ik veronderstel dat er bij jou, eens je bezig bent, toch veel kennis van vroeger weer terug naar boven zal komen.

Ik heb er in het begin bewust voor gekozen om de handleiding van Ilford te volgen. Andere zeer nuttige info vond ik ook op de ilford-website.
    Daarnaast heb ik ook op youtube gezocht om wat "visuele" hulp te hebben (omdat ik ook een absolute beginner was).

Voordeel van die Ilford methode was dat alle chemicaliën en Ilford-films in de meeste analoge fotohandels vlot te verkrijgen zijn, dus ik kon me strikt aan de procedure houden, kwestie dat ik als beginner bij mislukking de fout bij mezelf moest gaan zoeken, niet bij de methode of de chemicaliën.
    Daarna ben ik wel wat gaan uitproberen met een ander merk, zowel negatieven als chemie, en beschouw ik het als een persoonlijke zoektocht, want wat voor een ander een goeie combinatie is, is dat daarom niet automatisch voor mij. Maar de bovenstaande ilford-methode met die combinatie van ilford-film en ilford-chemie gebruik ik ook nog steeds, hoor.

Bestellen doe ik meestal bij Grobet in Antwerpen, maar de bovengenoemde websites horen ook bij de welbekende zaken als het over analoge fotografie gaat.

Als je van plan bent vooral met 120 film te fotograferen, zou ik daar ook bij blijven. De meeste handelingen zijn toch hetzelfde, en als je de techniek van de backing eraf doen doorhebt, vind ik zelfs het opspoelen van een 120 film veel gemakkelijker dan een 135.
    Je moet wel het materiaal hebben voor 120mm film...past die op je spiraal, heb je een scanner of vergroter die 6x6 aankan. Als dat zo is en met wat ik nu intussen weet, zou ik persoonlijk meteen met 120 mm beginnen (destijds zou ik ook nooit als eerste met 120 zijn begonnen, maar dat was eerder uit onwetendheid...en je moet natuurlijk ook het materiaal hebben, een 35mm camera had ik hier liggen, een MF-camera...daar moest ik toch eerst voor sparen).

Bij 135 films heb ik destijds vervallen films gebruikt om het opspoelen in daglicht uit te proberen. Omdat ik die bij een 120 film niet had, heb ik dan ook maar meteen eerst wat foto's gemaakt van mijn spelende kinderen en heb ik het ineens in het donker geprobeerd...met de redenering, lukt het dan kan ik meteen ontwikkelen en heb ik meteen al wat leuke foto's van de kinderen, mislukt het, dan kan ik daarna nog in licht gaan oefenen met dat rolletje (al is dat met die backing wel iets anders dan een 135 film). Het ligt er ook aan wat voor wisselzak je hebt, een "pop-up" geeft je wat meer ruimte/vrijheid om wat te proberen. Ik heb voorlopig nog een slappe wisselzak en dat voelt wat vervelender als je wil uitproberen, probeer er dan eventueel iets in te zetten dat de zak omhoog houdt zodat je ruimte krijgt.
    Last edited by Tink; 05-10-2012 at 03:05 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    dankjewel, ga zeker eens even oefenen, ben er nog niet helemaal over uit: ik wil het liefst in een echte winkel wat zaken kopen, maar geloof dat ik toch de aan de internetwinkels moet geloven, de chemie is eng voor de fotowinkels geloof ik..
    fotohuis heeft even mijn voorkeur geloof ik

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hoi,

Een handleiding volgen van bijvoorbeeld Ilford is gewoon het handigst om er in te komen. Later kun je variëren.
    Zorg er in elk geval voor dat je tussendoor een stopbad gebruikt en lang genoeg fixeert en spoelt. Dat is best belangrijk.

Als je een Paterson tank hebt, dan kun je de spiraal verstellen naar 135 film (kleinbeeld) of 120 film.
    Je kunt dan een vervallen kleinbeeld film eens proberen in te spoelen bij daglicht.
    Overigens kun je dat natuurlijk ook doen met een 120 film. Het kost je dan éénmalig € 3,50 of zo. maar je kunt dezelfde film een paar keer gebruiken om te oefenen.
    Voordeel is dat je een keer ziet hoe zo'n film in elkaar zit. In het donker heb je dan een beter "gevoel" wat je aan het doen bent.

Johan

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Nog even een reactie,
    Als je een keer echt in een winkel wilt kijken dan kun je ook terecht bij foto den boer in Amsterdam.
    Ik ben er nog nooit geweest, maar het schijnt dat ze daar spullen op voorraad hebben.
    Johan

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by WITZ View Post
    Als je een keer echt in een winkel wilt kijken dan kun je ook terecht bij foto den boer in Amsterdam.
    Ik ben er nog nooit geweest, maar het schijnt dat ze daar spullen op voorraad hebben.
    Klopt! Papier, film, chemie- alles op voorraad, net als in de goeie ouwe tijd . Absoluut een bezoekje waard als je eens in de buurt bent. De mensen zijn er trouwens super-vriendelijk en mega-behulpzaam. Wat wil je nog meer? Een mooiere website misschien?

http://www.fotodenboer.nl/cms/index.php

Sander

Shooter
    35mm
    Aha, den Boer heeft een webshop. Een half jaar geleden nog niet, maar toen kon je via mail ook altijd wel laten opsturen, zeiden ze. Maar een webshop is toch altijd overzichtelijker.

Den Boer is idd heel vriendelijk en op zijn relatief kleine ruimte tot de nok toe volgestapeld. Maar die klantvriendelijkheid heb je nogal snel bij de meeste analoge fotografen, merk ik toch.
    Moest ik hier in de buurt zo'n winkel hebben, ik zou ook liever persoonlijk binnenstappen, maar vanwaar ik woon moet ik er al bijna een daguitstap van maken om zo'n winkel te bereiken. In Nederland liggen de zaken toch wel anders, dacht ik...hoop ik toch voor jullie.

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Quote Originally Posted by Tink View Post
    ik zou ook liever persoonlijk binnenstappen, maar vanwaar ik woon moet ik er al bijna een daguitstap van maken om zo'n winkel te bereiken. In Nederland liggen de zaken toch wel anders, dacht ik...hoop ik toch voor jullie.
    Tink,

Als antwerpen in de buurt is kan je ook naar Grobet toe.
    En de prijzen zijn wat schappelijker dan den boer.
    --Mike

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin