Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,765   Posts: 1,516,347   Online: 1011

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 25

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Daarnaast nog de ultra speed T, welke de verhogende gevoeligheid heeft als de SLD met een nog iets fijnere korrel. Deze ontwikkelaar is wel wat duurder en minder lang houdbaar en dus in glas verpakt.
    Het aanzetten van een poeder ontwikkelaar is voor mij geen probleem.
    Waar ik specifiek naar op zoek ben is een ontwikkelaar ala microphen die HP5 ontwikkeld met een goede doortekening wanneer die als 800 asa is belicht.
    Hoe gek het ook klinkt, maar korrel is geen issue, de korrel die ik met microphen krijg is voor mij fijn genoeg.

...Desgewenst sturen wij tegen portokosten wat samples (SLD) op als hier belangstelling voor is...

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl
    Dat vind ik erg aardig en maak ik dan ook graag gebruik van als SLD het alternatief is voor microphen.
    Naar welke email kan ik m'n adres gegevens sturen?

Shooter
    Medium Format
    Uiteraard staan deze gegevens op onze website.

Bij deze nogmaals: info@FotohuisRoVo.nl

of: R.Vonk@FotohuisRoVo.nl

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Waar ik specifiek naar op zoek ben is een ontwikkelaar ala microphen die HP5 ontwikkeld met een goede doortekening wanneer die als 800 asa is belicht.
    Zelf stop ik hp5+ op 800 iso wel eens in de PMK-Pyro van Bergger (vloeibaar geleverd in twee flesjes). Naar mijn idee geeft dat precies wat je vraagt, een goede doortekening van de schaduwen plus goede controle over de hoge lichten (da's het pyro-effect) en een zeer aanvaardbare korrel, die ook op een 24x30-print (van een 35mm-neg.) beslist niet overduidelijk zichtbaar is.

Hoe dit beeld zich verhoudt tot Microphen weet ik niet, daarvoor is het al te lang geleden dat ik deze laatste ontwikkelaar gebruikt heb.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik begreep dat er pas in december een bericht zou komen van Ilford over de toekomstige aktiviteiten. Een optie is om met de chemie te stoppen en alleen door te gaan met de film en papier, maar dat is nog niet officieel meegedeeld.
    PS is er een alternatief voor HP5 800 asa ontwikkeld in Microphen?
    Ik weet dat ID11 en D76 onderling uitwisselbaar zijn, maar zo'n alternatief voor Microphen ken ik niet.

Jeroen
    Hoi Jeroen,

Als het je alleen gaat om de gevoeligheidsverhoging zijn er een aantal verschillende ontwikkelaars beschikbaar. Een echte gevoeligheidsverhoging van 2/3 stop is zo'n beetje het maximum wat er bereikbaar is met op phenidon gebaseerde ontwikkelaars. Microphen is daar geen uitzondering op. Laat je niks wijs maken over wonderontwikkelaars. En niet alle films laten zich goed pushen.

Het is vaak wel mogelijk om onderbelichtte film zodanig te ontwikkelen dat er nog een acceptabele afdruk van te maken valt. Je offert dan de diepere schaduwen op. Maar die zijn, afhankelijk van het onderwerp, vaak niet zo belangrijk.

Voor HP5 is de beste manier om te pushen gewone ID11 / D76. Die moet je dan dubbel verdunnen, en 75 % langer ontwikkelen. De exacte tijd is wat afhankelijk van de film die je gebruikt. Ik heb deze methode van Anchell afgekeken, en er betere resultaten mee behaald dan met Microphen. Probeer het maar eens.

Dus als je normaal ID11 1+1 gebruikt bij 8 minuten, maak je er nu 1+3 van bij 14 minuten. Zorg wel dat je genoeg ontwikkelaar per film hebt. Dus als je voor een 35 mm film 150ml ID11 met 150ml water gebruikt, moet je nu 150ml ID11 met 450ml water gebruiken voor die ene film.

Voor moderne Tmax en Delta films schijnen Xtol of Paterson FX39 de beste push ontwikkelaars te zijn. Maar hoewel ik zowel delta films als Xtol en FX39 gebruik, heb ik er nooit mee gepushed. Dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik vind het tegenwoordig gemakkelijker om gewoon een statief te gebruiken.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Een echte gevoeligheidsverhoging van 2/3 stop is zo'n beetje het maximum wat er bereikbaar is met op phenidon gebaseerde ontwikkelaars. Microphen is daar geen uitzondering op.
    Hoewel ik geen directe informatie heb m.b.t. SLD vermoed ik dat het gaat om een receptuur op Phenidon basis.

De effectieve gevoeligheid die SPUR opgeeft voor een HP5+ ligt ook op iso 640.
    Inderdaad wonderontwikkelaars bestaan niet, maar wel uitgekiende recepturen om bepaalde eigenschappen goed te kunnen benutten.
    Daar Ilford hun pakket aan chemie aan het inkrimpen is biedt dat voor anderen weer extra mogelijkheden op de markt.
    Zowel SLD als HRX is m.n. op de Duitse gebruikersgroepen als zeer positief ervaren. Ik heb zelf met zowel perceptol als microphen gewerkt en vind de SPUR produkten hiervoor zelfs een beter eindresultaat geven. Verder is de data die SPUR afgeeft in de persoon van Heribert Schain, bijzonder betrouwbaar te noemen. Ook voor gebruikers die wat minder handig zijn in het aanzetten van chemie bieden deze ontwikkelaars een gemakkelijkere (letterlijke) oplossing.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by argentic
    ...Het is vaak wel mogelijk om onderbelichtte film zodanig te ontwikkelen dat er nog een acceptabele afdruk van te maken valt. Je offert dan de diepere schaduwen op. Maar die zijn, afhankelijk van het onderwerp, vaak niet zo belangrijk...
    Dit begrijp ik, dat is ook met microphen het geval.

Voor HP5 is de beste manier om te pushen gewone ID11 / D76. Die moet je dan dubbel verdunnen, en 75 % langer ontwikkelen. De exacte tijd is wat afhankelijk van de film die je gebruikt. Ik heb deze methode van Anchell afgekeken, en er betere resultaten mee behaald dan met Microphen. Probeer het maar eens.
    Jij hebt dit uitgeprobeerd en ene Anchell blijkbaar ook. Toch begrijp ik dit niet zie hieronder:

Dus als je normaal ID11 1+1 gebruikt bij 8 minuten, maak je er nu 1+3 van bij 14 minuten. Zorg wel dat je genoeg ontwikkelaar per film hebt. Dus als je voor een 35 mm film 150ml ID11 met 150ml water gebruikt, moet je nu 150ml ID11 met 450ml water gebruiken voor die ene film.
    Je gebruikt minder aktieve stof omdat je meer verdund. Het doel is om een minder belichte film te pushen en dat zou volgens dit recept dus beter gaan met minder ontwikkelstof? Ook lijkt me de tijd krap.
    Maar goed, Ik ga dit uitproberen want ID11 (D76) gebruik ik toch al en dat is een goedkope ontwikkelaar.

Hartstikke bedankt in iedergeval voor je advies, en je hoort nog wel!

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Uiteraard staan deze gegevens op onze website.
    Lazy me!
    Bedankt voor het aanbod, ik ga eerst de truc met D76 proberen. Als dat niet goed gaat dan meld ik me wel voor een sample.

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    I.v.m. de productiestop bij Ilford van Perceptol:

Ilford stellt die Produktion von Perceptol ein.
    Ein genial einfacher, einfach genialer Entwickler wird vom Markt verschwinden.
    Viele Anwender werden das bedauern, ich auch. Statt eines besinnlichen Nachrufs und um das Heulen und Zähneknirschen der Analoggemeinde zu dämpfen, biete ich ab sofort einen "Nachbau" an.
    Eine erneute Filmkalibrierung ist unnötig, die für Perceptol bekannten Entwicklungszeiten können übernommen werden

Deze tekst staat vandaag officieël op de website van Wolfgang Moersch. Omdat ons Fotohuis de Moersch producten importeert voor Nederland kunnen we de fervente Perceptol aanhangers geruststellen.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Ik heb eens bij de product informatie van HP5 plus gekeken en daar staat onder het kopje:

Choosing the best Ilford developer for the job

Best overall image quality at meter setting EI 800 ID11 stock.
    Microphen wordt pas aanbevolen bij EI 1600 en EI 3200

Ik had dus nooit Microphen hoeven te gebruiken

De maximale scherpte haal je blijkbaar bij ID11 1+3 verdund.

Nu komt het verrassende:

Bij ontwikkeltijden in dezelfde produktinfo staat:

ID11 400 800 1600
    stock 7.5 10.5 14
    1+1 13 16.5 -
    1+3 20 - -

De stock oplossing kun je voor alle drie de EI's gebruiken, 1+1 voor maximaal 1 stop onderbelichting en 1+3 alleen bij nominale belichting. Dit komt ook meer overeen met mijn redenering in de vorig posting.
    Maar ik zal de 1+1 verdunning zeker proberen

Verderop in de tabel staan ook nog ontwikkeltijden gemeld voor andere ontwikkelaars.
    Daar staat bij D76

D76 400 800 1600
    stock 7.5 9.5 12,5
    1+1 11 13 -
    1+3 22 - -

Dus in het algemeen wat kortere tijden, behalve bij 1+3 verdunning.

En ik maar denken dat het hetzelfde goedje was!

De massive devchart op de digitaltruth website geeft wel identieke tijden aan. Heeft iemand al eens beide ontwikkelaars met gelijke film vergeleken, en zo ja is er verschil in ontwikkeltijden etc?

Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    En ik maar denken dat het hetzelfde goedje was!
    Dat kan nog steeds hoor, dat D76 en ID-11 precies hetzelfde werken. Alleen geven fabrikanten niet altijd dezelfde ontwikkeltijden door, omdat dat afhangt van formaat (35mm, 120 etc), ingestelde filmgevoeligheid, soort vergroter en nog zo het een en ander. Die tijden zijn altijd richtlijnen.

De massive devchart op de digitaltruth website geeft wel identieke tijden aan.
    Sorry Jeroen, maar ook dat zegt niets. Let maar eens op hoe vaak je dezelfde ontwikkeltijden voor zowel 35mm, 120 als 4x5 ziet staan. Volgens mij wordt dat gewoon overgetypt uit de productsheets van de fabrikanten.

Groet, Paul.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin