Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,712   Posts: 1,482,981   Online: 840

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 25 of 25
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Je gebruikt minder aktieve stof omdat je meer verdund. Het doel is om een minder belichte film te pushen en dat zou volgens dit recept dus beter gaan met minder ontwikkelstof? Ook lijkt me de tijd krap.
    Integendeel. Ik gebruik evenveel ontwikkelstof, maar verdun hem meer. Je doet een enkel filmpje dus in 600 ml ontwikkelaar i.p.v. de gewone 300 ml. Omdat de ontwikkelaar verder verdund is reageert hij langzamer, maar omdat er evenveel ontwikkelstoffen in zitten loop je niet het gevaar dat die halverwegen op raakt.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Sorry Jeroen, maar ook dat zegt niets. Let maar eens op hoe vaak je dezelfde ontwikkeltijden voor zowel 35mm, 120 als 4x5 ziet staan. Volgens mij wordt dat gewoon overgetypt uit de productsheets van de fabrikanten.

Groet, Paul.
    Inderdaad de tijden van digitaltruth zijn gewoon de tijden die op de filmverpakking staan. In mijn bescheiden ervaring zijn die bijna altijd te lang. Dat komt omdat ze in laboratoria onderzocht zijn, waarbij ze gewoon een grijstrap rechtstreeks op de film belichten. Er wordt dus geen rekening gehouden met opname of afdrukapparatuur. Als streefwaarde wordt meestal gamma 0.65 gebruikt. Maar dat is in mijn ervaring tamelijk hoog, zelfs voor diffusievergroters. En al helemaal als je een condenservergroter gebruikt.

Bovendien wordt meestal van de officiele gevoeligheid uit gegaan. Dan moet je wel langer ontwikkelen om genoeg doortekening te krijgen. Maar als je zwartwit film (bijna) een stop lager waardeert voor goede schaduw doortekening leveren die tijden te hoge lichten op. M.a.w. het is beter om als uitgangspunt te nemen: 1/2 filmgevoeligheid + 20 % korter ontwikkelen als aangegeven.

En je hebt gelijk over die filmformaten. In mijn ervaring leveren veel films voor 35 mm 120 en 4x5 inderdaad verschillende ontwikkeltijden op met dezelfde papiergradatie.

(We zijn wel afgedwaald van de oorspronkelijke vraag over pushen )
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Inderdaad de tijden van digitaltruth zijn gewoon de tijden die op de filmverpakking staan. In mijn bescheiden ervaring zijn die bijna altijd te lang. Dat komt omdat ze in laboratoria onderzocht zijn, waarbij ze gewoon een grijstrap rechtstreeks op de film belichten. Er wordt dus geen rekening gehouden met opname of afdrukapparatuur. Als streefwaarde wordt meestal gamma 0.65 gebruikt. Maar dat is in mijn ervaring tamelijk hoog, zelfs voor diffusievergroters. En al helemaal als je een condenservergroter gebruikt.
    Mee eens, die tijden vind ik bijna ook altijd te lang.

Paul.

Shooter
    Medium Format
    Paul,

Het is natuurlijk zo als de engelsen het zeggen: the proof of the pudding is in the eating. Ik moet het dus gewoon zelf uitproberen om de voor mijn situatie juiste ontwikkel manier te vinden. Ach ja, da's deel van de lol toch?

Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Het is natuurlijk zo als de engelsen het zeggen: the proof of the pudding is in the eating. Ik moet het dus gewoon zelf uitproberen om de voor mijn situatie juiste ontwikkel manier te vinden. Ach ja, da's deel van de lol toch?
    Jeroen, jazeker is het een grote lol om dat zelf uit te proberen, ik weet er alles van! Nog leuker is als je je kunt baseren op ontwikkeltijden die geen dichtgelopen hoge lichten opleveren en dat betekent dat ik - zelf uitgevlooid, ja leuk! - mijn tijden korter neem dan "officieel" aangeduid. Een officiële tijd van 9 minuten betekent voor mij iets van 7,5 tot 8 min. (met condensorvergroters). Drukt veel prettiger.

Groet, Paul.

Page 3 of 3 FirstFirst 123

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin