Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,856   Posts: 1,582,979   Online: 1043

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 25
    Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12

Fijnkorrelontwikkelaar

Ik ben op zoek naar een fijnkorrel ontwikkelaar in siroop vorm (als rodinal bv)
    Zijn er nog commerciele ontwikkelaars in die vorm, of bestaan er recepten om zelf te maken ?
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Als ik kijk binnen ons reguliere leveringspakket:

SPUR HRX (2).
    Je levert dan wel vaak 0,5f tot 1f aan gevoeligheid in.

De eigenschappen zitten dicht tegen de Perceptol van Ilford aan, maar deze moet je uit poeder aanzetten en de SPUR HRX is een vloeibaar concentraat.

Als je kiest voor een staining ontwikkelaar:
    Moersch Tanol, zeer fijne korrel, hoge scherpte. Werkt ook met een hoge verdunning 1+1+100 (voor 1 film: 5ml A + 5ml B + 500 ml water). Voor een maximaal staining effect verdient het de aanbeveling een neutraal of alkalische fixeer te gebruiken.
    Vanwege de hoge verdunning gaat ook de waterkwaliteit een rol spelen: In geval van twijfel, gedemineraliseerd water gebruiken.

Er zijn op de markt nog wel een aantal andere mogelijkheden, veelal doch in poedervorm.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Marc, ik heb een tijdje DD-X van Ilford gebruikt (in combinatie met FP4), maar gezien de huidige situatie bij Ilford (wel papier en film, geen chemie) weet ik niet of dat nog te krijgen is.

Anne Marieke

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    ...maar gezien de huidige situatie bij Ilford (wel papier en film, geen chemie) weet ik niet of dat nog te krijgen is...
    Ho, ik heb wat gemist geloof ik. Kun je geen Ilford chemie meer krijgen?
    Dan koop ik toch maar even de winkel leeg om wat tijd te hebben wat anders te zoeken.

Jeroen

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Ho, ik heb wat gemist geloof ik.
    Kun je wel zeggen ja! Ilford is in financiŽle problemen en hoopt na een downsize-operatie met een afgeslankt productportfolio weer verder te kunnen. Ah, en je hebt nog meer gemist. Want op hetzelfde moment dat bekend werd dat Ilford in de problemen zat, heeft Agfa de analoge tak verkocht aan het nieuwe bedrijf AgfaPhoto (via een management buy-out). Of de complete productlijn ook in de toekomst nog verkrijgbaar zal zijn, kan alleen diezelfde toekomst uitwijzen. En da's nog niet alles, want vlak nadat bekend werd dat Ilford en Agfa problemen hadden, bleek ook het Hongaarse Forte, producent voor meerdere kleinere Europese fotomerken zoals Bergger, eveneens financiŽle problemen te hebben.

Ondanks al deze donkere wolken ziet het er op dit moment niet naar uit dat we binnenkort met zwartwit moeten stoppen. De markt maakt 'slechts' een reorganisatiefase door.

Groet, Paul.

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Quote Originally Posted by hasselbladuser
    Ho, ik heb wat gemist geloof ik. Kun je geen Ilford chemie meer krijgen?
    Dan koop ik toch maar even de winkel leeg om wat tijd te hebben wat anders te zoeken.
    Jeroen
    Jeroen,
    Als ik de laatste berichten hier op APUG mag geloven, maakt Ilford alleen nog maar film en papier, geen chemie. Ik had in september een order in Engeland uitstaan voor DD-X, maar die heb ik maar geannuleerd, want men kon niet leveren.

Maar een zekere Robert Vonk alhier schijnt er meer vanaf te weten, volgens een Engels lid van APUG. ;o)

Anne Marieke

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Ik had in september een order in Engeland uitstaan voor DD-X, maar die heb ik maar geannuleerd, want men kon niet leveren.
    Vreemd.
    De duitse website www.ilford.de is geopend NA het faillissement en toont alle producten, ook chemie.
    Op www.phototec.de zijn alle producten te koop.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Ik begreep dat er pas in december een bericht zou komen van Ilford over de toekomstige aktiviteiten. Een optie is om met de chemie te stoppen en alleen door te gaan met de film en papier, maar dat is nog niet officieel meegedeeld.
    PS is er een alternatief voor HP5 800 asa ontwikkeld in Microphen?
    Ik weet dat ID11 en D76 onderling uitwisselbaar zijn, maar zo'n alternatief voor Microphen ken ik niet.

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Zowel voor de Microphen als Perceptol van Ilford hebben wij 2 hele goede alternatieven en wel in vloeibaar concentraat van SPUR:

SLD (gevoeligheidsverhogend)
    HRX ,zeer fijne korrel en hoge scherpte, kost echter wat gevoeligheid van de film.

Daarnaast nog de ultra speed T, welke de verhogende gevoeligheid heeft als de SLD met een nog iets fijnere korrel. Deze ontwikkelaar is wel wat duurder en minder lang houdbaar en dus in glas verpakt.

Desgewenst sturen wij tegen portokosten wat samples (SLD) op als hier belangstelling voor is.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    Medium Format
    Perceptol, Bromophen en Ilfofix II worden door Ilford niet meer geproduceerd. Overigens maakt het engelse Champion het verdere Ilford chemie programma.

Iedereen dus voortaan maar aan de SPUR HRX-2 i.p.v. de Perceptol.

Robert

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin