Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,916   Posts: 1,521,786   Online: 1051

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

vloeibare emulsie

heeft er al iemandt ondervinding met een vloeibare emulsie , en is er onderschijt in de verschillende oppervlakken , moet je de emulsie eerst laten drogen en hoe verwerken....
    Ludo.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    en is er onderschijt
    De laatste keer dat me dat overkwam is alweer een aantal jaar geleden. Vloeibaar was het zeker, geen twijfel mogelijk.

Maar serieus, ik heb nog nooit een vloeibare emulsie gebruikt. Heb me wel vaak afgevraagd of je er gemakkelijk mee werken kunt. Het lijkt me niet iets wat je zo in ene onder de knie hebt.

Laat je niet afschrikken door mijn gezeur, ik ben gewoon sjachrijnig omdat jullie de Rode Duivels hebben en wij het met Oranje moeten doen.

Succes ermee,
    Sander

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    eerst verhitten zodat het vloeibaar wordt (au bain marie).
    ik verwarm het aquarelpapier eerst voor met een oude bariet pers zodat de emulsie niet direct uithard.
    daarna met kwast opbrengen, horizontaal en verticaal bewegen.
    vervolgens laten drogen (doe ik in oude fotopapier dozen met deksel erop).
    als deze droog is kan je hem verwerken zoals normaal papier.

Volgens mij maakt het oppervlak niet uit, zolang het maar vasthecht. Met aluminium kreeg ik het effect dat tijdens spoelen (altijd met koud water!) de emulsie van de plaat liep.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    eerst verhitten zodat het vloeibaar wordt (au bain marie).
    ik verwarm het aquarelpapier eerst voor met een oude bariet pers zodat de emulsie niet direct uithard.
    daarna met kwast opbrengen, horizontaal en verticaal bewegen.
    vervolgens laten drogen (doe ik in oude fotopapier dozen met deksel erop).
    als deze droog is kan je hem verwerken zoals normaal papier.

Volgens mij maakt het oppervlak niet uit, zolang het maar vasthecht. Met aluminium kreeg ik het effect dat tijdens spoelen (altijd met koud water!) de emulsie van de plaat liep.
    Goede tips, heb zelf geen bariet pers om papier voor te verwarmen, maar in mijn ervaring blijft het lang genoeg vloeibaar om ook zonder papier voorverwarmen werkbaar te zijn.

Aanvullingen:

- Ik heb zelf papier voor acrylverf gebruikt ipv aquarel. Die keer dat ik aquarel had, vond ik het wat minder stevig in de "wet processing" fase, maar ik heb het te weinig gedaan om echt harde aanbevelingen over papiertypen te doen. Het acrylverft papier is echter wel lekker stevig.
    - Hou rekening met uitval! De eerste prints zullen slecht gecoat zijn. Het vergt wat oefening om "de slag" te krijgen.
    - Ik doe vaak 2 of 3 dunne lagen. 1 coat geeft bij mij een te slecht resultaat. Wat ik nog niet heb geprobeerd, en weet dus niet of dat beter is, is eerst een strook uitgieten op papier en daarna uitkwasten. Ik doop tot nu toe de kwast altijd in het bakje waarin ik verwarm, en daarna coaten. Simpel, maar geeft soms wat onregelmatig resultaat (wat natuurlijk ook juist de charme is!)
    - Bedenk eerst hoe je gaat drogen voor je begint! Tenzij je een lichtsluis hebt (ik heb een gewone deur) kun je niet zomaar de deur open trekken om naar buiten te stappen. Bij mij was drogen in oude papier dozen geen succes, het gecoate papier krulde zoveel op (zeker met grotere formaten), dat het aan het deksel vastplakte. Het karton van de doos kan ook nog eens krom trekken door het vocht. Ik heb zelf een improvisorische "droogdoos" gemaakt op basis van een kunststof ontwikkelschaal, die redelijk werkt, hier beschreven:

http://www.boeringa.demon.nl/menu_te...rdryingbox.htm
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Goed bezig marco!

ik ben op dit moment mijn doka grondig aan het verbouwen om e.e.a. te optimaliseren.
    zijn alle analoge jongens zo handig?

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    zijn alle analoge jongens zo handig?
    yep, jammer genoeg uit noodzaak... (je vind gewoon niet meer wat je moet hebben, of je moet een nier verkopen om het te kunnen betalen...)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin