Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,878   Posts: 1,520,324   Online: 1209

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    127 Format

Rodinal vs Ilfosol 3 voor Efke R100 - Waar kopen in BelgiŽ

Goeiemiddag,

Sinds ik op een rommelmarkt een Bencini Comet S kocht, ben ik gebeten door het fotograferen met oude camera's. Voor mijn Bencini kocht ik via Fotofilmfabriek wat Efke R100 film en bij Grobet in Antwerpen Ilfosol 3, een kleine Paterson tank en Rapid Fixer. De resultaten varieren afhankelijk van de ontwikkeltijd (momenteel lijkt tussen 4 en 5.5 minuten wat ideaal te zijn). In een Flickr groep raden ze me voor de Efke film Rodinal aan (of wat tegenwoordig de nieuwe naam is). Heeft er iemand suggesties waar je die in BelgiŽ kan vinden (liefst regio Kortrijk)? Bij Grobet lijken ze die niet in de webshop te hebben. Ondertussen heb ik een 3 tal filmpjes ontwikkeld waarvan de meeste wel OK zijn maar vaak wat donker, wazig of zelfs te onderontwikkeld. Bij elke van de 3 filmpjes heb ik pre-wash gedaan en vermoedelijk moet ik nog wat werken aan mijn agitatiemethode. Qua algemene stappen volg ik wat er te lezen staat op http://chromogenic.net/develop maar ik vermoed dat er wel wat kan geschaafd worden. Voor een Rolleiflex Old Standard camera heb ik 120 film besteld. Heeft iemand enige suggesties voor het ontwikkelen van Adox CHS 25 ART met Ilfosol of Rodinal-achtige ontwikkelaar? Kan ik dezelfde Rapid Fixer gebruiken bij Ilfosol als bij Rodinal?

mhulsman's Avatar
    Shooter
    8x10 Format
    Je kan bij fotofilmfabriek Rodinal bestellen, is wel in nederland maar je kan online bestellen.
    De oude formule Rodinal heet Adox APH09
    De Rodinal extra heet Adox Adonal
    --Mike

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Adonal kan je vinden in Fotoshop Gent in de Steendam

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Henk ,
    Ik haal al mijn producten in Diest , misschien niet in de buurt bij uzelf , maar Foto Guy Meurs , heeft misschien niet de grootste stock , maar ik bestel het meeste bij maco-direct , op deze prijzen die daar gegeven worden geeft hij nog extra 5% korting. Ik laat meestal een grotere bestelling afkomen.
    Verzendings kosten moet ik dan niet betalen.
    Dit is tweemaal besparend als ik zo werk.
    Rapid -fix kan je natuurlijk gebruiken voor deze twee ontwikkelaars. Een goed raad misschien hou je in het begin bij een ontwikkelaar en fix en werk later met andere producten ,dit om je ontwikeling op punt te zetten , als je zo werkt kan je alles noteren en daarvan verder werken en verschillende tijden en temperaturen , veel kantelen of niet en zo verder. In het begin ben ik met kleine filmen begonnen om zo vlugger een film te ontwikkelen.

Shooter
    127 Format
    Bedankt voor de tip! Gent lijkt met dicht genoeg! Chemie bestellen bij Fotofilmfabriek lijkt me wat riskant, filmpjes zijn wat makkelijker in te pakken

MrclSchprs's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hendrikvb View Post
    ... Chemie bestellen bij Fotofilmfabriek lijkt me wat riskant, filmpjes zijn wat makkelijker in te pakken ...
    Daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik heb dat verschillende malen gedaan zonder enig probleem.

Shooter
    127 Format
    't Gaat met niet over Fotofilmfabriek per se maar gewoon het feit de plastiek containers kwetsbaarder zijn. Ik ben best wel tevreden met hun service. Ik zoek even uit wat het voordeligst uitkomt: de verzendingskosten vanuit Nederland of de dieselkost tot in Gent en de verkoopsprijs natuurlijk.

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Als ik me niet vergis, maar ik steek mijn hand hiervoor niet in het vuur, heb ik 13 euro betaald voor een 500 ml fles Adonal. Ik heb ze nog niet gebruikt want ik ben nog aan mijn laatste échte Agfa Rodinal bezig. Dat spul gaat gewoon niet kapot. En met een verdunning 1+ 50 kom je heel ver.

Ik gebruik dit al jaren voor kleinbeeldfilm (Plus-x 125 & TX 400)
    Ik doe nu meer en meer 4x5 (TXP 320) maar die ontwikkel ik in HC 110 (Ook een ontwikkelaar die zeer lang meegaat, altijd handig voor een weekend amateur als ik).

Als je nog Adonal wil uit Gent, opgepast ik denk dat ze binnenkort met verlof zijn
    website : www.fotoshopgent.be

Tegenwoordig koop ik het overgrote deel van mijn materiaal bij FotoGuy in Brussel. Iets verder
    maar zeker de moeite waard !
    website : www.fotoguy.be

Shooter
    Multi Format
    Ik heb 1,5 jaar geleden van bij fotoguy een flesje 'R09 - one shot' van 500ml laten meebrengen , dat zou hetzelfde zijn als Rodinal , dat flesje begint nu stillekesaan leeg te geraken dus ik denk dat ik binnen een dikke maand als ik zo blijf verder doen zonder ga vallen . Ik heb nog wel een gesloten flesje originele Rodinal staan van 250ml nog mooi in een kartonnen doosje maar ik heb geen idee hoe oud dat is , ik heb dat eens bij het overkopen van een doka in mijn bezit gekregen , heeft iemand een idee hoelang Rodinal goed blijft ?

Shooter
    127 Format
    Ik ga alvast proberen om dit weekend eens bij Fotoshop Gent binnen te springen, al was het maar om eens rond te kijken. Is ontwikkelen met "Rodinal" dan zoveel beter of heeft het eerder te maken met verdunningen en zo voort?

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin