Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,921   Posts: 1,522,074   Online: 789

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1

Film voor (weih)nacht fotografie.

Ik ben binnenkort van plan om wat kerstsfeer (buiten, in de avonduurtjes) op Z/W vast te leggen. Na wat rondgebrowsed / gelezen te hebben ben ik van plan de volgende films te gaan gebruiken:

Kodak Tmax 3200 @ 1000 in Spur SLD en Ilford XP2 @ 1600.

Ik heb zelf erg weinig ervaring met high speed films, en verwacht de eerste keer dan ook geen erg goede resultaten. Heeft iemand ervaring me deze combinaties of andere combinaties die de moeite waard zijn ? (of misschien een paar tips voor het fotograferen onder bovengenoemde omstandigheden op 35 mm ?)

Alle tips zijn welkom.

Groeten.

Johan.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Enkel ervaring met tmax 400 @ 3200 (1600) in HC-110. Ik vond dat toen wel meevallen maar nu liggen mijn eisen al iets hoger
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik heb vrij veel TMAX3200@1000 gebruikt met XTOL 1:1. Mooie tonaliteit, maar korrelig. XP2 zou beter moeten zijn. Beste is bij valavond te fotograferen: alle lichtjes zijn dan al aan maar er is nog voldoende omgevingslicht.
    M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    ..alle lichtjes zijn dan al aan maar er is nog voldoende omgevingslicht...
    Ik ben het met Marc eens dat je aan het einde van de middag, of valavond zoals hij dat zo mooi noemt, erg sfeervolle opnames kunt maken. Welke film maakt in eerste instantie niet zoveel uit, je zult het toch moeten uitproberen. 1 tip: versieringslichtjes zijn leuk in een foto, maar probeer een felle verlichtingslamp buiten beeld te houden.
    Gebruik een statief en dan kun je bij zeg 1/8 seconde erg sfeervolle opnames maken.

Jeroen

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Bedankt voor de tips.

Niemand rade me de combinaties van films echt af (op wat korrel na, maar dat kun je verwachten), dus ik ga de gok wagen met deze combinatie.

Groeten.

Johan.

Shooter
    Medium Format
    Ilford geeft in de specs voor de XP2 super aan een gebruik van iso 50 - iso 800. Push ontwikkeling wordt expliciet afgeraden. Ik denk niet dat je met een standaard C41 ontwikkeling veel overhoud bij iso 1600.

De Kodak Tmax 3200 zal met de SLD bij iso 1000 weinig problemen hebben. De tegenhanger van Ilford (Delta 3200), zal met de SLD zelfs nog iets hoger in gevoeligheid belicht kunnen worden. Deze film is er ook in 120 rolfilm. Alleen de verkrijgbaarheid zou op dit moment nog een probleem kunnen zijn.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Shooter
    35mm Pan

z/w film voor nachtfotografie

een "ziekelijke" combinatie die werkt :
    Ilford HP5+, op 100asa en ontwikkeld in Ilford Perceptol "stock".
    Ja moet dan wel op statief werken, maar je krijgt een prachtige detaillering en zeer mooie zachte witten. Ontwikkeltijd is ergens rond de 11 min voor kleinbeeld.
    Haalde dit ooit uit een frans artikel met de titel "ontneem jezelf de pret niet te kunnen mislukken ...."
    Ilford is gestopt met perceptol, maar Moersch komt weldra uit met een "re-make".
    Robert

Shooter
    35mm Pan
    Quote Originally Posted by vanbrustum
    Ja moet dan wel op statief werken, maar je krijgt een prachtige detaillering en zeer mooie zachte witten. Ontwikkeltijd is ergens rond de 11 min voor kleinbeeld.
    Haalde dit ooit uit een frans artikel met de titel "ontneem jezelf de pret niet te kunnen mislukken ...."
    Ilford is gestopt met perceptol, maar Moersch komt weldra uit met een "re-make".
    Robert
    robert@vanbrustum.be
    http://www.vanbrustum.be

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Ilford geeft in de specs voor de XP2 super aan een gebruik van iso 50 - iso 800. Push ontwikkeling wordt expliciet afgeraden. Ik denk niet dat je met een standaard C41 ontwikkeling veel overhoud bij iso 1600.

De Kodak Tmax 3200 zal met de SLD bij iso 1000 weinig problemen hebben. De tegenhanger van Ilford (Delta 3200), zal met de SLD zelfs nog iets hoger in gevoeligheid belicht kunnen worden. Deze film is er ook in 120 rolfilm. Alleen de verkrijgbaarheid zou op dit moment nog een probleem kunnen zijn.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl
    Bedankt voor de tip.

Door 't erg slechte weer ben ik er niet aan toegekomen om XP2 te gebruiken, dus de schade is nog te overzien :-)

Toch vreemd dat deze film toch wordt aangeprezen om twee stoppen over te belichten terwijl de specs van Ilford anders beweren. Ik zal de spec's nog eens doorlezen (om eerlijk te zijn heb ik er nog geen blik op geworpen.)

Wanneer ik naar de spec's van SPUR SLD kijk, zie ik het tegenovergestelde van wat jij zegt. Kodak Tmax 3200 zou volgens de tabel een gevoeligheid hebben van 1000, terwijl Ilford Delta 3200 een gevoeligheid zou hebben van 800 (wanneer ontwikkeld volgens de tabel.) Maar ik kan natuurlijk naar een oude tabel zitten te kijken. Waar heb jij de info over Ilford Delta 3200 vandaan ?

enneeehh, 't gebruik van 120 rolfilm zal d'r, ben ik bang, helaas nooooit inzitten ;-)

Groeten.

juw
    juw is offline

Shooter
    35mm
    Images
    1
    Quote Originally Posted by vanbrustum
    Robert

Bedankt.

Hij zal in mij lijst met tips terecht komen, maar de vraag is of ik 't zal gebruiken. (Ik probeer me te beperken tot een beperkte set films / ontwikkelaars i.v.m houdbaarheid.)

Groeten,

Johan.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin