Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,659   Online: 865

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    35mm

Temperatuur ontwikkelen

Beste fotografen,

Mijn profielwerkstuk doe ik over het ontwikkelen van film, o.a. over welke invloed temperatuur hierop heeft.
    Ik weet dat de temperatuur het ontwikkel proces versnelt, maar heeft het meer invloed hierop? En heeft het behalve op de ontwikkelaar ook invloed op het stopbad en het fixeerbad?

Verder vroeg ik mij af of iemand mij op scheikundige manier kan vertellen waardoor het ontwikkelproces temperatuur gevoelig is.

Met vriendelijke groet,

Renée, 6 gymnasium

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Renee School View Post

Verder vroeg ik mij af of iemand mij op scheikundige manier kan vertellen waardoor het ontwikkelproces temperatuur gevoelig is.
    Renee ik fotgrafeer met veel plezier analoog (je zou het eens moeten proberen zwart/wit fotografie bij voorbeeld)
    Maar daar gaat het niet om. Ik weet niet waar om de fotochemie doet wat hij moet doen maar van uit mijn HTS tijd herriner ik me nog het volgende algemeen verschijnsel over tempratuur en reactie op chemie.

Door de hogere temperatuur hebben deeltjes volgens mij een grotere snelheid.
    Hierdoor zullen ze elkaar vaker tegenkomen en de botsingen neemen ook toe.
    Maar omdat de snelheid groter is zullen de botsingen ook meer effect hebben. Dit gaat exstra snel (dubbel of kwatratisch welcht)(zou ik even checken als ik jou was).
    Dus bij een hogere tempratuur neemt niet alleen het aantal botsingen toe, maar ook de effectieve botsingen.

Een tip op het annaloge fotografie forum zitten veel oude knarren met een chemische foto achter grond die kunnen je wellicht nog verder helpen.
    http://www.analoogfotoforum.nl/index.php

Hier zou je het ook even kunnen proberen in het engelse gedeelte daar is de kennis mischien net wat breder.

Succes met je opdracht.

Gr Wietse de Jong

Ps vergeef me mijn spelfouten maar even heb even geen zin om te checken.

Oja er zijn tabbellen voor ontwikkeltijden in relatie tot tempratuur
    je zou de curve even in excel kunnen zetten je weet dan hou de reactie tijd zich verhoud tot tempratuur.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Temperatuur is een van de vele variabelen.
    Zelfs het kiepen van de tank met de film tijdens het ontwikkelproces heeft invloed op het resultaat.
    Kiep je 1x, of 2x per 30sec, of 1x per 3 minuten.
    (Zelfs de muziekkeuze tijdens het proces heeft invloed).

iedereen heeft zijn eigen manier en er is geen vaste methode die voor iedereen gelijk is. De water kwaliteit is bv ook belangrijk.

Misschien dat je bij fabrikanten zoals ilford een gedegen/onderbouwde reaktie krijgt op je vraag krijgt.

Succes!

Shooter
    35mm
    Hee Renee,
    Ik doe mijn pws ook over analoge fotografie en het ontwikkelen, heb jij mischien wat informatie enzo voor mij?

Shooter
    Medium Format
    Hallo.
    betr.temp

1.probeer het boek handboek zwart-wit op internet te vinden,van gerard de jong bmk
    nog steeds zeer actueel en alles staat erin
    2. niet alle ontw. zijn temp gevoelig ( metol ) maar hydrochinon heel sterk
    verder van invloed op het ontwikkeltijd en negatiefcontrast

meer informatie in dit boek ik kijk er nog regelmatig in !!

Ruud

Shooter
    35mm
    Bedankt allemaal! Met de foto en film encyclopedie van Elsevier ben ik ondertussen al een stuk verder gekomen! Ik heb al zwart-wit ontwikkeld en de fotograaf die zijn doka uitleende heeft ook al veel verteld over welke factoren meespelen.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Renee,

de encyclopedien van Elsevier (alle 3 uitgaven) zijn het best dat jij op het gebied van photo-encyclopedien kunt vinden.

Zoals door anderen al aangehaald, alle chemische processen worden beinvloed door temperatuur. Verder heeft de temperatuur ook invloed op het gedrag van physicalische processen zoals het gedrag van de gelatine en zelfs de forming van de zilver-"korrels" in het foto.

(En zodoende heb ik als oosterbuur ook geleerd dat er zoiets als een profielwerkstuk bestaat; je leert iedere dag erbij op Apug. Maar hoe ik vlug een trema op mijn duits toetsenboord krijg, weet ik nog altijd niet...)

mug
    mug is offline

Shooter
    Sub 35mm
    Zou je ook je een korte conclusie profielwerkstuk willen publiceren ? Dat bij hogere temperaturen het ontwikkelproces sneller verloopt, is bekend, dat staat in iedere handleiding bij een ontwikkelaar. En dat kun je dan weer compenseren met kortere ontwikkel tijd. Maar zou mij benieuwen of contrast ook wijzigt bij andere temperaturen (bijpassende gecorrigeerde tijd)

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    De temperatuurafhankelijk van een ontwikkelaar (beter: ontwikkelaar/emulsie combinatie) is geen absolute grootheid maar is verschillend nagelang de graad van expositie. De lichten ondervinden minder invloed dan de shaduwen. Dus heb jij een gradatiewijziging.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin