Switch to English Language Passer en langue franšaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,472   Posts: 1,570,968   Online: 802

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Medium Format

Roteren versus kiep, mbt. z/w K.B. en rolfilm

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. bovenstaande methodes voor z/w film?
    Ik had dit topic ook kunnen openen met: Jobo CPE versus Heiland TAS filmprocessors.

Wie maakt er gebruik van rotatieontwikkeling en waarom, of juist waarom niet.

Groetjes,

Robert

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. bovenstaande methodes voor z/w film?
    Ik had dit topic ook kunnen openen met: Jobo CPE versus Heiland TAS filmprocessors.

Wie maakt er gebruik van rotatieontwikkeling en waarom, of juist waarom niet.

Groetjes,

Robert
    Robert,
    mijn ervaring met rotatie is (Jobo CPP), mits er sprake is van een constante en reproduceerbare snelheid (lees aantal omwentelingenen temp.), dat het contrast, zeg maar de dekking van het negatief zwaarder uitvalt. Geldt voor zw/w alswel voor kleur. Remedie korter ontwikkelen of de temperatuur iets aanpassen 1 Ó 1,5 graad C. Heb de Heiland Tas op een plaatje gezien neem aan dat het apparaat ook in staat is dit te doen. Hoewel ik twijfels heb bij de temperatuur beheersing aangezien deze niet in een waterbad constant gehouden wordt. Hetzelfde geldt dan ook hiervoor. Dus proefondervindelijk vaststellen totdat je de juiste dekking hebt die bij je vergroter en papier past. Dan maakt de manier waarop je het doet niet uit.

Shooter
    Medium Format
    Dat de dekking met rotatie zwaarder uitpakt is bekend. Meestal moet je zo'n 15-20% korter ontwikkelen om dit te compenseren.

Ik praat nu over de kwalitateit van de negatieven. Ik heb vroeger een CPE gehad en die gaf met het 1500 systeem strepen tussen de perforatie (35 mm films). Te snelle rotatie dus. Bovendien gaf de film van buiten naar binnen een klein verschil in dekking van de negatieven (0,04 logD). Kennelijk onregelmatige en verschillende snelheden in de ontwikkeltank.

Ook zat er klein verschil in (kant) scherpte tussen films die gekiept waren en die geroteerd waren. M.n. voor Rodinal viel dat op.

Ik meen dat Jobo in de versie daarna (CPE-2) ook die snelheid heeft aangepast.

Na veel jaren met de hand (z/w) gekiept te hebben, werk ik nu met een TAS processor.
    Alle films die ik tot nu toe ontwikkeld heb zijn over de hele lengte gelijkmatig ontwikkeld binnen 0,01 logD (TRD-2 densitometer).
    Daarnaast is de reproduceerbaarheid met dit apparaat fascinerend goed. Je hebt nog wel eens de neiging in een langere ontwikkelcyclus een paar keer een kiep te vergeten. De Tanol staining ontwikkelaar is daar sprekend een voorbeeld van. Vaak tijden van 15:00 min of meer gaan nu probleemloos en heel reproduceerbaar.

Zijn er meer mensen die rotatie problemen met Jobo hebben gehad en mogelijk goed hebben kunnen oplossen?

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Dat de dekking met rotatie zwaarder uitpakt is bekend. Meestal moet je zo'n 15-20% korter ontwikkelen om dit te compenseren.

Ik praat nu over de kwalitateit van de negatieven. Ik heb vroeger een CPE gehad en die gaf met het 1500 systeem strepen tussen de perforatie (35 mm films). Te snelle rotatie dus. Bovendien gaf de film van buiten naar binnen een klein verschil in dekking van de negatieven (0,04 logD). Kennelijk onregelmatige en verschillende snelheden in de ontwikkeltank.

Ook zat er klein verschil in (kant) scherpte tussen films die gekiept waren en die geroteerd waren. M.n. voor Rodinal viel dat op.

Ik meen dat Jobo in de versie daarna (CPE-2) ook die snelheid heeft aangepast.

Na veel jaren met de hand (z/w) gekiept te hebben, werk ik nu met een TAS processor.
    Alle films die ik tot nu toe ontwikkeld heb zijn over de hele lengte gelijkmatig ontwikkeld binnen 0,01 logD (TRD-2 densitometer).
    Daarnaast is de reproduceerbaarheid met dit apparaat fascinerend goed. Je hebt nog wel eens de neiging in een langere ontwikkelcyclus een paar keer een kiep te vergeten. De Tanol staining ontwikkelaar is daar sprekend een voorbeeld van. Vaak tijden van 15:00 min of meer gaan nu probleemloos en heel reproduceerbaar.

Zijn er meer mensen die rotatie problemen met Jobo hebben gehad en mogelijk goed hebben kunnen oplossen?

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl
    Robert,
    werk al tig-jaren naar volle tevredenheid met de Jobo CPP2. De problemen die jij schets zijn mij volledig onbekend zowel bij kleurneg. als zw/w. Ik draai op de langzaamste snelheid die er maar in te stellen is. Welke tank ik ook gebruik, groot of klein, maakt niet uit, altijd een uitstekend resultaat. Wellicht dat een beetje (extra) bevochtingsmiddel in de ontwikkelaar je probleem kan verhelpen. Normaliter zit dat al wel in de ontwikkelaar verwerkt maar toch... Proberen is weten.

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Hallo Harry,

Mijn CPE-2 kan links en rechts om draaien en wisselen daar tussen.
    Tot nu toe heb ik heen en weer laten draaien op de langzaamste draai stand.
    Vanmiddag zei je de snelste stand tijdens de kroegmeeting in Ravenstein.

Wat is het beste?

Daniel

Shooter
    Multi Format
    De TAS ziet er me een mooi instrument uit. Ik heb een CPA2 staan met variabele snelheden maar eerlijk gezegd... 'k heb hem nog niet gebruikt :-)

G

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Daan72
    Hallo Harry,

Mijn CPE-2 kan links en rechts om draaien en wisselen daar tussen.
    Tot nu toe heb ik heen en weer laten draaien op de langzaamste draai stand.
    Vanmiddag zei je de snelste stand tijdens de kroegmeeting in Ravenstein.

Wat is het beste?

Daniel
    Om bromidedrag en densiteitsverschillen aan de randen te voorkomen wordt ca 70 ß 75 rpm aanbevolen in de heen en weer modus. Dus afwisselend links en rechtsom draaiend. Vermoedelijk heeft jouw CPE-2 twee snelheden dan kun je kiezen voor de snelste stand.
    harry

Release, the best you can do...

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    strepen tussen de perforatie (35 mm films)
    Altijd eerst 1 minuut met water laten draaien voordat je gaat ontwikkelen. De emulsie wordt dan zachter en neemt dan de ontwikkelaar gelijkmatiger op.
    Daarnaast standaars 12-15% korter ontwikkelen

Ben

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  Ś   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin