Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,717   Posts: 1,514,834   Online: 925

Results 1 to 6 of 6

Shooter
    Medium Format
    Images
    8

Onderontwikkelde strook over negatieven

Onlangs ontwikkelde ik twee fp4+ rolfilms in een patterson tankje, toen één van de twee films opvallende donkere banen langs de randen van de film bleek te hebben. Het ziet er uit alsof een deel van de film onderontwikkeld is. Ik vraag me af hoe dit kan. De methode die ik gebruikte had tot dan nog nooit problemen opgeleverd en het andere filmpje van dezelfde sessie is volledig goed ontwikkeld. Ik sluit een technisch gebrek aan m'n camera (Rolleicord Va) uit aangezien ik later films heb ontwikkeld die ik dezelfde dag geschoten had onder dezelfde omstandigheden die ook zonder problemen uit de ontwikkelaar kwamen.

De technische info:

Ontwikkelaar: Pyrocat HD 1+1+100, 8 min, bij 21 graden, elke minuut 2x kiepen.
    Stop: gewoon kraanwater
    Fixeer: Amaloco X89, 1+7 voor 4 min.
    Halfuur gespoeld onder de kraan

Bij het inspoelen van de film op het spiraaltje heb ik niet gemerkt dat de film er niet goed ingegaan is en ook toen ik de film na het spoelen van het spoeltje haalde, leek niets erop dat de film niet goed zat.

Zoals te zien op de contactprint hebben de lichte banen een vrij scherpe rand, behalve aan de uiteinden. Soms is het één ononderbroken streep, soms meerdere korte.

Wie o wie weet wat dit is?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails strip1.jpg   strip2.jpg  

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Lijkt mij dat er ergens een lichtlek is geweest, misschien tijdens het inspoeken. De strepen lijken me te recht om te besluiten dat het iets met het ontwikkelingsproces te maken heeft.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik zie een ononderbroken streep aan de bovenkant. Zoiets kan ontstaan doordat er te weinig ontwikkelaar in de tank zit. aan de onderkant zie ik twee smalle plekjes. Deze kunnen niets met ontwikkelen te maken hebben. Of er zijn twee oorzaken,wat wel erg toevallig is, of er is een lichtlek in de camera.Lichtlek kan doordat de achterwand iets loskomt, maar dat lijkt me bij een Rollei vrijwel uitgesloten.

Shooter
    Medium Format
    Inderdaad een lichtlek. Kan tijdens het ontwikkelen zijn gekomen, kan ook met het wisselen van de rolfilm gebeurd zijn alhoewel het daar te regelmatig voor is.
    Heeft je spoelkern er goed ingezeten? (Ontwikkeltank)

Jammer van die foto's van Praag.

Robert

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Inderdaad een lichtlek. Kan tijdens het ontwikkelen zijn gekomen, kan ook met het wisselen van de rolfilm gebeurd zijn alhoewel het daar te regelmatig voor is.
    Heeft je spoelkern er goed ingezeten? (Ontwikkeltank)

Jammer van die foto's van Praag.

Robert

Een lichtlek lijkt mij ook de enige mogelijkheid, echter ik zou niet weten wanneer die ontstaan zou moeten zijn. Camera is 100% lichtdicht aangezien dit slechts één van de rolletjes in een serie was, die verder allemaal zonder problemen ontwikkeld zijn. Ik heb het rolletje ingespoeld in een Harrison Pup Tent, die ik daarvoor en daarna meerdere malen heb gebruikt in dezelfde omgeving onder dezelfde omstandigheden zonder lichtlekken. Ook de spoelkern zat goed, anders zou de trechter/draaidop van de Pattersontank er toch niet op vastklikken?

Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Matthijs
    Ook de spoelkern zat goed, anders zou de trechter/draaidop van de Pattersontank er toch niet op vastklikken?
    Nou, ik heb net een nieuwe patterson tank gekocht omdat de oude met schroefdeksel gebarsten was. De nieuwe tank heeft geen schroefdeksel meer. Maar wat me opviel is dat er ook geen veer ring meer bij de spoel geleverd word. Wanner de spoel iets omhoog komt op de kern, dan zou die net boven de ontwikkelaar hebben uit kunnen komen. De deksel en de dop passen nog steeds dan!
    Wat me echter meer voor de hand lijkt te liggen is dat de film toch niet helemaal strak op de spoel heeft gezeten en dat er via het schutblad toch wat licht is binnen gekomen. Je ziet dit vaak bij films die na belichten niet in het donker bewaard zijn en pas later ontwikkeld worden.

Jeroen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin