Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,548   Posts: 1,544,577   Online: 941

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Foto's met Fomapan 200 - kritiek en raad gevraagd

Vorig weekend even het platteland ingetrokken en een aantal beeldjes proberen vastleggen (is eigenlijk allemaal tot maximum 2KM van huis.)

http://users.telenet.be/excursie/

Op een bepaald ogenblik kwam er een 'boer' langs maar ik wou onopgemerkt de zelfontspanner gebruik (en ondertussen even zwaaien en doen alsof ik druk in de weer was) maar jammer genoeg is dit niet gelukt

Nu vond ik vooral de voorlaatste foto niet slecht, maar hier heb ik een aantal (digitale) correcties aan moeten toepassen door een verkeerde belichting. Jullie zien dit aan dezelfde 'vuilgrijze' foto hiervoor.
    Vooral voor deze foto zou ik graag weten
    - Wat heb ik verkeerd heb gedaan bij de belichtingsinstellingen of kan ik hier niets aan doen... (zon maar zoomlens zonder zonnekap...)

- Hoe kan ik de correcties, nu digitaal toegepast, in de doka toepassen maw analoog. Dit vooral is belangrijk voor mij.

Want momenteel durf ik mijn foto NIET te posten op apug-gallery....

Ook andere kritiek is zeker welkom.
    alvast bedankt...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Pieter,
    Laat ons even een foto zien die niet gefotoshopt is. Alleen dan kunnen we er iets over zeggen. Trouwens op zich goeie platen, zonder meer.
    Digital is best taken with a grain of silver.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    - Wat heb ik verkeerd heb gedaan bij de belichtingsinstellingen of kan ik hier niets aan doen... (zon maar zoomlens zonder zonnekap...) ...
    Dit is een tegenlicht opname. Altijd moeilijk. Bij twijfel op te lossen door belichtingstrapjes te gebruiken.
    Een spotmeting à la zonesysteem is hier op zijn plaats - de camera weet niets van tegenlicht - door selectief (spot) te meten kun je benadrukkenwat JIJ belangrijk vindt en NIET de camera.

- Hoe kan ik de correcties, nu digitaal toegepast, in de doka toepassen maw analoog. Dit vooral is belangrijk voor mij.
    ...
    Print langer belichten, en met VC papier werken zodat je het juiste contrast kan bereiken - met wat lokaal doordukken/tegenhouden kun je deze print wel goed krijgen.
    Want momenteel durf ik mijn foto NIET te posten op apug-gallery....
    Ook andere kritiek is zeker welkom.
    alvast bedankt...
    Zeer mooie serie trouwens. Je zou ze echt eens op bariet moeten printen.

M.

PS. De foma 200 is voor mij de verrassing van het jaar. Ik heb uitmuntende resultaten bereikt met deze film in XTOL 1:1 (7:30 min - elke 60s. kiepen)
    Last edited by Marc Leest; 12-23-2004 at 10:15 PM. Click to view previous post history. Reason: ps added
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by clogz
    Hallo Pieter,
    Laat ons even een foto zien die niet gefotoshopt is. Alleen dan kunnen we er iets over zeggen. Trouwens op zich goeie platen, zonder meer.
    Enkel de voorlaatste foto is 'echt' gephotoshopped
    De rest is alleen met de knop 'autoaanpassen' behandeld, maar dat is een normale werkwijze. Want als je echt 'raw' scant, heb je beelden die er op een afdruk ook nooit zo zouden uitzien.
    Die foto voor de voorlaatste foto heb ik erbij gestoken om jullie aan te tonen wat er verkeerd was.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    Dit is een tegenlicht opname. Altijd moeilijk. Bij twijfel op te lossen door belichtingstrapjes te gebruiken.
    Een spotmeting à la zonesysteem is hier op zijn plaats - de camera weet niets van tegenlicht - door selectief (spot) te meten kun je benadrukkenwat JIJ belangrijk vindt en NIET de camera.
    Ik had idd beter met belichtingstrapjes gewerkt. Spotmeter heb ik niet, maar ik meen me te herinneren dat ik wel de lens even naar het donkere gedeelte, de gracht dus, gericht had. Maar ik was bang dat de hemel dan echt uitgevreten zou zijn, want ik denk dat deze plaat een belichtingsomvang van meer dan 7 stops (+-?) had.

Print langer belichten, en met VC papier werken zodat je het juiste contrast kan bereiken - met wat lokaal doordukken/tegenhouden kun je deze print wel goed krijgen.
    Ja, alleen sta ik nog met de vraag hoe je dat in godsnaam doet met je hand en een stukje karton. Dit lijkt me wel een van de leuke (en creatieve) zaken van vergroten.

Zeer mooie serie trouwens. Je zou ze echt eens op bariet moeten printen.
    Dankjewel. Zal ik ooit doen. Naar deze barietuitwisseling ga ik nog niet komen, maar hierna... wie weet.

PS. De foma 200 is voor mij de verrassing van het jaar. Ik heb uitmuntende resultaten bereikt met deze film in XTOL 1:1 (7:30 min - elke 60s. kiepen)
    Voor mij ook. Nog maar 2 filmpjes geprobeerd maar toch al redelijke goede resultaten. Overigens T-grain technologie. (alhoewel ik niet weet wat voor voordelen dat bied..) en er is ook niet veel te merken van die blauwe drager. (Ik vond de resultaten bij agfa apx100 met z'n groene drager iets minder, maar dat heb je enkel bij scannen....)

Belicht je hem dan ook op 200?

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    - Wat heb ik verkeerd heb gedaan bij de belichtingsinstellingen of kan ik hier niets aan doen... (zon maar zoomlens zonder zonnekap...)

Hoi Pieter,

De foto is onderbelicht. Waarschijnlijk omdat je met een tegenlichtsituatie te maken had.

In de doka kun je er nog wat aan repareren door eerst heel nauwkeurig op de hoge lichten te belichten, en daarna het contrast te verhogen totdat de schaduwen net genoeg zwarting hebben.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Fomapan T200 komt met de meeste ontwikkelaars tot iso 160.

Met een gevoeligheidsverlagende fijnkorrel ontwikkelaar zoals SPUR HRX of Perceptol tot net de helft (iso 80- iso 100).

Het effect van deze emulsie technologie is dan ook meer merkbaar. Ik vermoed dat Xtol hier een beetje tussenin zit.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Belicht je hem dan ook op 200?
    Neen, belicht op 160

M.
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik heb uitmuntende resultaten bereikt met deze film in XTOL 1:1 (7:30 min - elke 60s. kiepen)
    Toch wel een groot verschil met de 6 minuten die foma opgeeft.
    Ikzelf heb sommige foto's op 200 belicht maar het grootste aantal met een correctie van +0.5 wat dus op 160 uitkomt.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Toch wel een groot verschil met de 6 minuten die foma opgeeft.
    Ikzelf heb sommige foto's op 200 belicht maar het grootste aantal met een correctie van +0.5 wat dus op 160 uitkomt.
    IIRC, Foma geeft XTOL 1:0 op, niet 1:1. 7:30 heb ik op WAG basis vastgesteld. Ik ga deze film eens calibreren (zie de TMax draad) alhoewel ik een iets andere methode gebruik.

M.
    Randy Pausch

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin