Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,561   Posts: 1,573,308   Online: 1025

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: spoel chemie

Shooter
    Medium Format
    Images
    1

spoel chemie

Een vraagje over hulpmiddelen in verband met het spoelen van foto's.
    Er werd verteld dat als men de foto's in een zoutbad zou steken voor dat men overgaat naar het spoelen de spoeltijd met de helft zou verkorten , en men zo dan water kan sparen , hier in belgie begint dit water duur te worden.
    Maar nu heb ik vernomen dat er diote in dat zout zou zitten , we spreken hier natuurlijk over keukenzout. wel dit diote zou niet goed zijn voor de foto's.
    Heb nu vernomen dat men beter Sodium cloride zou gebruiken , heeft er iemandt hier ervaring mee , en in welke samenstelling werkt men er mee.
    In het broomolie proces moet men bv. naelke handeling spoelen en zo ook bij het omkleuren van foto's .
    Ludo.

Shooter
    35mm
    Sodium chlorid IS Natriumchloride en dat is keukenzout. Er zit soms Jodine (kaliumjodaat) in keukenzout, (de rode Nezo-zout) en dit zou goed zijn voor de gezondheid.
    Bij zoudruk geeft kaliumjodine je een sering-achtige kleur (vraag me niet in welke hoeveelheid het er dan inzit.) En:
    Het word ook gebruikt samen met zilverbromide in films (zilverjodine dan)

Meer vind ik er zo direkt niet van, maar als je het gewone keukenzout koopt zou je pure NaCl moeten hebben hoor, geen kaliumjodaat erbij. dus: de blauwe nezo (noemt blijkbaar Jozo tegenwoordig) is ZONDER JODINE

Ik kan me wel inbeelden dat als er jodine achterblijft in je emulsie dat dat zou durven kleuren of je foto chemisch aanvallen (net zoals vervuilde lucht, UV stralen...) Maar nogmaals, in zo'n lage concentratie dat ik me afvraag of dat beetje Jood echt kwaad kan. Er zitten namelijk nog andere materialen in het spoelwater die ook niet ideaal zijn... Ik denk niet dat je met gedemineraliseerd water spoelt. Dan word het pas duur!!

Of je inderdaad korter kan spoelen met een zoutbad weet ik dus ook niet, Sorry Ludo, ik kan je een beetje wijzer maken maar echt helpen niet...
    Wel gebruikten we vroeger keukenzout samen met de omkleurset van colorvir. Als fixeer middel, als ik het me nog goed herinner. Maar of dat met of zonder jood was dat weet ik al helemaal niet meer...

Groetjes,

Tom

Shooter
    Multi Format
    Je gebruikt hiervoor Soda (Natriumcarbonaat) in een 1% oplossing.

Je kunt het in de supermarkt of DHZ zaken krijgen.
    Soms is het een deca-hydraat uitvoering. Er zit dan een waterkristal in van 10. H2O.

Maar je kunt de concentratie dan met de molgewichten omrekenen.
    Voor een 1% Soda (sicc. dus zonder waterkristal) oplossing heb je dus 10g/ltr. nodig.

1 mol Na2CO3 = 106g
    1 mol 10.H2O.Na2CO3 = 286g

Bij gebruik van decahydraat Soda: 286/106 * 10g= 27g Soda/ ltr.

Je kunt ook Natriumsulfiet gebruiken, maar daar is wat lastiger aan te komen. Geeft iets minder zwelling van de emulsie maar als je kort spoelt en daarna 2 minuten in de Soda waarna je de eindspoeling doet is dat voor moderne fiber/bariet papieren geen enkel probleem. Het wordt ook verkocht als HCA (Hypo Clearing Agent.) Maar Soda is de goedkoopste methode (1kg Soda kost plm. 0,70 Euroct).
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Ik altijd maar Natriumsulfiet gebruiken, blijkt het ook evenzo goed (nou ja, bijna) met Soda te kunnen. Nuttig, bedankt Robert.

Shooter
    35mm
    www.hinmeijer.nl

om chemie te bestellen

Ze hebben precies geen soda, alleen de watervrije soort. Wel natriumsulfiet! (en ze leveren aan particulieren.)

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Of http://www.hekserij.nl/, waar ik mijn natriumsulfiet bestel.

Oei, nu ik de prijzen vergelijk zie ik meteen dat het spul flink duurder geworden is. In april 2010 betaalde ik voor 1 kilo natriumsulfiet 8 euro; dat is nu 15 euro (zelfde prijs bij Hinmeijer). Dat is nog eens inflatie. Maar ja, bijna alle grondstoffen zijn flink omhoog gegaan, dat is 'gewoon' de huidige economie .

Misschien in de toekomst toch eens naar de super voor een pak soda.

Shooter
    Multi Format
    Images
    14
    Sorry for the English - not sure if you would understand Afrikaans, but if you insist I will translate.

Hypoclear is a solution of metabisulphite and sulphite. The exact composition I can't remember, but I think it is about 10-20 g of each per liter of stock solution. It is published in the Darkroom Cookbook or Film Developing Cookbook. I have never heard of kitchen salt being used to clear fixer. Metabisulphite (usually potassium) is a common food additive, and also used in wine making. It is not expensive at all, and used in many formulas so real handy to have around. Sodium sulphite (natriumsulfiet) on its own will not be sufficient to clear fixer. Kitchen salt (keukenzout) is usually derived from natural resources with many impurities. Sodium chloride is sold as chemically pure, and therefore can be the better choice where NaCl is called for in a formula, but I still don't think it is what you want here.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by dorff View Post
    Sodium sulphite (natriumsulfiet) on its own will not be sufficient to clear fixer.
    Are you sure? I'm not a chemist, but many sources say that sodium sulphite does work to help 'clear the hypo'.

See e.g. Ralph Lambrecht's formula for HCA-1 in Way Beyond Monochrome (2nd edition), p. 504: just water and sodium sulphite (and sodium hexametaphosphate if the local water is 'hard').

Perhaps I'm reading you the wrong way and you mean to say that a sodium sulphite solution only works in conjunction with sufficient plain water rinsing?

Sander

Shooter
    Multi Format
    Images
    14
    Quote Originally Posted by sandermarijn View Post
    Are you sure? I'm not a chemist, but many sources say that sodium sulphite does work to help 'clear the hypo'.

See e.g. Ralph Lambrecht's formula for HCA-1 in Way Beyond Monochrome (2nd edition), p. 504: just water and sodium sulphite (and sodium hexametaphosphate if the local water is 'hard').

Perhaps I'm reading you the wrong way and you mean to say that a sodium sulphite solution only works in conjunction with sufficient plain water rinsing?

Sander
    The sodium sulphite is not chemically as effective in reacting away the thiosulphate, for that the metabisulphite is needed. My understanding is that the sulphite component in hypoclear is there to prevent unnecessary oxidation of metabisulphite, i.e. to extend the shelf life. I am not saying the sulphite does not work, but it certainly is less effective than a combination of sulphite and metabisulphite. Typically rinsing times are reduced from 30 minutes to 5 for paper, and 15 minutes to 2 for film. I use hypoclear, rinse under the tap briefly, and then do two stand rinses of 2-3 minutes each in clean water, after which I just flush the film under running tap water very briefly again and then do a final dunking in distilled water with a drop or two of wetting agent (Agepon). It takes less than 3 liters of water to process two films, if one works sparingly.

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Thanks dorff, I understand what you mean now, and it could very well be true, no reason to doubt you. Just curious: do you make your own hypoclear or do you buy it as a finished product?

Thanks also for detailing your workflow with negatives. It seems thorough enough for sure.

Sander

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin