Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,926   Posts: 1,585,130   Online: 859

Results 1 to 8 of 8

Thread: Tip

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1

Tip

Onlangs, ivm split grade printing kreeg ik volgende tip...

"Oh and use S curved films like Tri-X with Agfa paper and straight "curve" like TMY with Ilford or Kodak".

Wat is jullie commentaar/zienswijze hieromtrent?

mvrgr
    Fred

Shooter
    Medium Format
    The proof is in the pudding as they say.
    Ik gebruik Tri-X (220 rolfilm hasselblad) ontwikkel in Ilfotec HC en print op Ilford MG IV waarbij ik de gradatie meestal op 3 kan instellen
    Als ik de Tri-X ontwikkel in D76 dan moet ik meestal wat harder afdrukken en sommige partijen doordrukken/tegenhouden. In dat geval is Agfa papier wellicht beter, maar dan moet ik twee soorten op voorraad gaan houden en dat wil ik niet.
    Kortom, het ligt niet alleen aan de film, maar zeker ook aan de film ontwikkeling welk papier je moet gebruiken.

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Images
    2
    Het lijkt me inderdaad ook een wat situatie gebonden verhaal. Gebruik zelf Tri-x (120 Rolleiflex), met T-Max en druk inderdaad af op Agfa papier met Neutol Plus (doorgaans gradatie 2) waarbij de resulaten met goed bevallen. Ben onlangs overgestapt van Agfa flims met Rodinal-S naar Kodak en zou niet meer terug willen. Ilford papier bevalt me minder.

--
    Met vriendelijke groet,

Engelbert

www.engelbert.org

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    fred,

ik heb wel eens gelezen dat kodak een of meerdere papieren uit hun gamma zou hebben aangepast op karakterestiek van tmax-100 waardoor deze film beter "presteerd" op het eigen papier dan op dat van de concurentie. de aanpassing zou een geprononceerde schouder inhouden om het contrast in de film iets te temperen.

of bepaalde combinaties goed of slecht zijn is puur een kwestie van smaak en niets anders.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Huib
    of bepaalde combinaties goed of slecht zijn is puur een kwestie van smaak en niets anders.
    Dat zal wel zijn, maar hoe spreek je dan zo'n groot mogelijke menigte aan met je foto's.... of is een foto dan enkel voor jezelf (te uiten)?
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by PieterB
    Dat zal wel zijn, maar hoe spreek je dan zo'n groot mogelijke menigte aan met je foto's.... of is een foto dan enkel voor jezelf (te uiten)?
    Als ik al een zo'n groot mogelijke menigte zou willen bereiken zou ik dat op basis van de inhoud/effect van het beeld doen, daarbij is het volledig oninteressant of het een inkjetprint is of eentje op bariet.

Dat wij hier als analoog fetesjisten daar misschiens anders over denken.....is onze afwijking.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ok voor reportagewerk, originele zaken enzovoort ben ik het volledig eens met je. Maar voor een landschap of een gedetailleerde foto met architectuur gaat dat toch niet op volgens mij... of ben ik mis?

(wel voor mij als beginner KEN ik het verschil niet, maar ik zal het toch wel zien hoop ik...)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Quote Originally Posted by PieterB
    Ok voor reportagewerk, originele zaken enzovoort ben ik het volledig eens met je. Maar voor een landschap of een gedetailleerde foto met architectuur gaat dat toch niet op volgens mij... of ben ik mis?

(wel voor mij als beginner KEN ik het verschil niet, maar ik zal het toch wel zien hoop ik...)
    Alleen de kenner zal het verschil kunnen zien omdat hij verschillende mogelijkheden naast elkaar gelegd heeft om de verschillen waar te nemen. Sommige zaken zijn niet in absolute zin waarneembaar, die zie je alleen als je vergelijkingsmateriaal hebt. Het oog is geen meetinstrument met een absolute referentie bron, het is relatief.

Pluk 10 willekeurige mensen van straat en laat ze foto's beoordelen zonder verdere instructies. 99.9% beoordeeld de foto op inhoud, dan een hele tijd niets, vervolgens misschiens of hij scherp of onscherp is, of zwart/wit of kleur had moeten zijn.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin