Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,772   Posts: 1,516,534   Online: 838

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    Multi Format

5 min prewash in CPE2 = tijden kiepontwikkeling

Volgens Jobo hoeven tijden niet te veranderen als je 5 min pre-washed aan dezelde temperatuur. De tijden zouden dan gelijk zijn aan de kiepmethode. Ik vertrouw dat niet zo (welke kiepmethode, bijvoorbeeld?), wat jullie? 't Zou wel handig zijn, natuurlijk.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by stevence
    Volgens Jobo hoeven tijden niet te veranderen als je 5 min pre-washed aan dezelde temperatuur. De tijden zouden dan gelijk zijn aan de kiepmethode. Ik vertrouw dat niet zo (welke kiepmethode, bijvoorbeeld?), wat jullie? 't Zou wel handig zijn, natuurlijk.
    Dat lijkt me bijzonder eigenaardig. Maar niks is onmogelijk natuurlijk.
    In vergelijking met kiepmethode met een 2' pre-wash?
    Of voor kleinbeeld of rollfilm?
    Ik vrees dat je het ga moeten uittesten Stevence.
    6 opnames en nog eens dezelfde 6 opnames (grijskaart of een onderwerp en een reeksje enzo).
    Film in helft knippen.
    2 manieren van ontwikkelen vergelijken.
    Of twee filmen uiteraard.
    Even onder de analyser en klaar ben je.

Ik ben nieuwsgierig... :-)

Fred

Shooter
    Large Format
    Je kunt alles lezen over het standpunt van Jobo over presoak in het artikel To Soak or Not to Presoak (beetje naar beneden scrollen).
    Je moet natuurlijk altijd je eigen tests doen. Het komt er op neer dat je met 5 minuten 'voorspoelen' de tijd die de fabrikant van de film die je gebruikt opgeeft als ontwikkeltijd voor ontwikkelen in een kleine tank met kiepen aan kunt houden als startpunt. Fabrikant hoort op te geven welk kiepritme.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin