Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,971   Posts: 1,558,594   Online: 1093

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 12
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

TriX: welke ontwikkelaar?

Ik heb nog nooit trix 400 gebruikt, maar zou daar nu aan willen beginnen. Ik heb al veel lof gehoord over tri-x (400) maar wat zijn de grote voordelen van deze film nu eigenlijk.

Is het de moeite XTOL te kopen? Ik heb deze namelijk niet liggen, maar wel nog HC-110, Rodinal, ID11 en Perceptol (beide nog niet open). Op termijn wil ik toch overschakelen op xtol voor de meeste materialen (ik hoor mooie resultaten ook voor foma t200 en is bovendien milieuvriendelijk?)
    Probleem met hc110 is de korte ontwikkeltijd (iets minder dan 4 minuten volgens kodak) maar dit zou ook goede resultaten met trix geven (met de helft van verdunning B, onofficiële verdunning H ofzo)
    Rodinal geeft natuurlijk te grote korrel. Welke raden jullie aan?

Ahja: ik belicht altijd trix een halve stop extra. Is dit een goed idee? Ik heb nog maar 1 filmpje belicht. Trouwens: welk bereik heeft de film? (200-800?)

EDIT op nikonians vond ik het volgende:
    Kodax Tri-X 400 Pan (TX)
    Excellent gradation & brilliant highlights
    Medium contrast
    For moderate degree of enlargement
    Wide exposure latitude
    For action, considered a classic film
    Best results when shot at ISO 320
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by PieterB
    Ik heb nog nooit trix 400 gebruikt, maar zou daar nu aan willen beginnen. Ik heb al veel lof gehoord over tri-x (400) maar wat zijn de grote voordelen van deze film nu eigenlijk.
    Een 'lekker' beeld met een eigen karakter. De korrel is fraai, scherpte etc. ook goed. Goede all-round film, net zoals hp5+ of andere 400 iso-films.

[ontwikkelaars]
    Welke raden jullie aan?
    Vergeet de klassieke ontwikkelaars D76 en ID-11 voor Tri-x niet. Vaak in (1+1) gebruikt.

Ahja: ik belicht altijd trix een halve stop extra. [...] Ik heb nog maar 1 filmpje belicht.
    Altijd... :-)

Trouwens: welk bereik heeft de film? (200-800?)
    Wat jij wilt. 100 kan ook, lager vast ook nog wel. 800 is geen probleem, 1600 lukt je denk ik ook nog wel. Tri-X wordt vaak op 400 iso of 1/3 stop minder gebruikt (320). Hangt ook van de emulsie af, er zijn twee tri-x'en dacht ik.

Sorry, ik blijf dit onzinopmerkingen vinden. Hangt maar net van de situatie af hoe je die film moet (of kunt) waarderen en het hangt van je ontwikkelaar of ontwikkelmethode af, en van nog wat dingen.

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Een 'lekker' beeld met een eigen karakter. De korrel is fraai, scherpte etc. ook goed. Goede all-round film, net zoals hp5+ of andere 400 iso-films.
    Welja ik kan er niet aan doen: ik vind dat die trix-gebruikers altijd beelden met een mooie tonaliteit hebben - ook al ken ik die film totaal nog niet.

Vergeet de klassieke ontwikkelaars D76 en ID-11 voor Tri-x niet. Vaak in (1+1) gebruikt.
    Ok weer een andere ontwikkelaar aanmaken. Ik maak het mezelf moeilijk mijn materiaal te leren kennen. Eerst eens wat goede boeken aanschaffen en naar super-negatieven streven (euh... sterk overdreven hé...)

Altijd... :-)
    Ja dat is echt dom als ik het achteraf lees.... En om nog maar een paar maanden met ontwikkelen bezig te zijn :rolleyes:
    (Ahja: ik belicht altijd trix een halve stop extra. [...] Ik heb nog maar 1 filmpje belicht.)

Sorry, ik blijf dit onzinopmerkingen vinden. Hangt maar net van de situatie af hoe je die film moet (of kunt) waarderen en het hangt van je ontwikkelaar of ontwikkelmethode af, en van nog wat dingen.
    Tja, tzijn nikonfreak-tips voor beginnende gebruikers waarschijnlijk
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Tri-X in Perceptol @ 200 lijkt mij ook de moeite om eens te proberen.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Jammer dat het mijn laatste perceptol -voorraad is en deze niet meer zal gemaakt worden... ofwel? Natuurlijk gaan we daarachter naar hrx2 hé
    (eens benieuwd in hoeverre de resultaten hetzelfde zijn)

Bedankt voor de tips trouwens!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Ik heb nog nooit trix 400 gebruikt, maar zou daar nu aan willen beginnen.

...
    EDIT op nikonians vond ik het volgende:
    Kodax Tri-X 400 Pan (TX)
    Excellent gradation & brilliant highlights
    Medium contrast
    For moderate degree of enlargement
    Wide exposure latitude
    For action, considered a classic film
    Gebruik de combinatie 35 mm 400TX met ID-11 1+1 al enkele jaren
    EI: 300
    Ontwikkeltijdtijd 7'30" 20°C kiepmethode.
    Is richttijd, je eigen persoonlijke gevoeligheid kan je zelf uittesten.

Niet te veel theorie ivm deze combinatie, gewoon gaan fotograferen en goeie beelden maken en enkele prachtbarietjes maken.

Fred

Shooter
    Medium Format
    Tri-X gebruik ik in de professional uitvoering TXP320, omdat dit zo'n beetje de enige zwart wit film is die nog goed te verkrijgen is op 220 rolfilm formaat (24 opnames 6x6 Hasselblad) Ik heb deze lange tijd nominaal belicht op 320 en dan ontwikkeld in D76 1+1. Begonnen met 10 minuten ben ik door steeds maar aanpassen uiteindelijk uitgekomen op 14 minuten zodat ik nu de meeste negatieven kan afdrukken op gradatie instelling ILFORD III op mijn Durst vergroter.
    Verder werk ik met dezelfde film maar dan belicht op zo'n 800 ASA en ontwikkeld in ILFOTEC HC (ongeveer HC110) in de verdunning 1+31 en moet dan ongeveer 7 minuten ontwikkelen. Het heeft ook mij een tijdje gekost om tot deze tijden te komen en meer dan een richtlijn kan ik je dus ook niet geven.
    Tri-X kleinbeeld zal ook wel weer anders zijn dan de film die ik gebruik.

Jeroen

Shooter
    Medium Format
    Ontwikkelgegevens zijn vaak moeilijk overgraagbaar blijkt. Ik ben al eens een paar keer de mist in gegaan omdat ik gegevens van iemand anders over had genomen. Wat bleek? Die ander had een diffuusvergroter, begon al zijn timer aan te zetten als de ontwikkelaar in de tank werd gegooid en meer van dat soort verschillen. In mijn ervaring gaat er boven het uitproberen van een film toch niets boven een ijktestje. Met Tri-X (de 400 variant) heb ik goede ervaringen met D76.

jelke's Avatar
    beste pieter,

zelf heb ik jaren met tri-x gewerkt, de film waardeerde ik op 200 asa en de ontwikkelaar die ik gebruikte was rodinal 1+100, ontwikkeltijd 20 minuten; resultaat een prachtige korrel en grijstinten,

mijn nieuwe film is fomapan 200 met calbe r09 (oerrodinal) ontwikkelaar

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by jelke
    beste pieter,

zelf heb ik jaren met tri-x gewerkt, de film waardeerde ik op 200 asa en de ontwikkelaar die ik gebruikte was rodinal 1+100, ontwikkeltijd 20 minuten; resultaat een prachtige korrel en grijstinten,

mijn nieuwe film is fomapan 200 met calbe r09 (oerrodinal) ontwikkelaar
    Ik ben heel nieuwsgierig waarom je overgestapt bent van TriX & Rodinal op Fome 200 & R09 ?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin