Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,696   Posts: 1,482,522   Online: 1044

Results 1 to 9 of 9

Shooter
    Multi Format

Chemie op temperatuur houden?

Geen schotelverwarmer in huis en de centrale verwarming laat ik liever uit omdat ik anders loop te zweten in de DOKA. Als ik langer dan een uur in de DOKA wil werken, dan moest ik tot nu toe (euh... de laatste 2 weken dus) een heteluchtblazer gebruiken om de chemie terug op 20 graden te krijgen.

Hieraan zijn toch wat nadelen verbonden:
    • stof wordt de lucht in geblazen
    • ik vrees dat de kans bestaat op een shock-effect op het ontwikkelbad door de oncontroleerbaar hoge temperatuur van een warmeluchtblazer.
    Daarom dacht ik eraan om een aquariumverwarming (15 Euro in de Makro) te gebruiken om mijn ontwikkelbad op temperatuur te houden. Het idee is waarschijnlijk niet nieuw.

Ik heb wel enkele kunstgrepen moeten uithalen omdat zo'n verwarmingselement in principe verticaal geplaatst wordt en tot op een bepaalde hoogte volledig moet ondergedompeld zijn (verwarmingsspoelen en thermostaat).
    Horizontaal leggen was uiteraard de oplossing maar om bovengenoemde reden moet ik nu 3 liter ontwikkelaar in het bad gieten én ik verlies er uiteraard plaats mee in het bad.
    De temperatuur kan ik gelukkig wel gemakkelijk instellen en de thermostaat werkt goed.
    Hou houden jullie de chemie op temperatuur?

G

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik heb voor de chemie zelf te bewaren in flessen (de chemie die ik het meeste gebruik, met de concentraten doe ik dat natuurlijk niet maar er staat ook 10liter water in op temperatuur) een oude aquarium met zo'n 10cm water gevuld. Hierin ook een verwarmingselement, gewoon horizontaal (kan géén kwaad volgens mij) Probleem dat ik vooral heb is stof dat in dat water terechtkomt omdat het zolang stilstaat.

Voor het vergroten ga ik als volgt te werk gaan: mijn ontwikkel en fixeerschalen in één bak, met net hetzelde principe als de aquarium. Het spoelen ga ik niet in dezelfde werkruimte doen, en dat schijnt ook minder cruciaal te zijn? (gewoon in een emmer deponeren en dan achteraf grondig spoelen?)

Maar ik zou de aquariumverwarming nooit rechtstreeks in je chemie leggen...(!)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by PieterB
    Maar ik zou de aquariumverwarming nooit rechtstreeks in je chemie leggen...(!)
    Reden?

Shooter
    Large Format
    Gewoon een waterbad gebruiken en één thermometer (altijd de zelfde). Dan gebruik je dat aquarium verwarmertje om je bad langere tijd op temperatuur te houden. Lijkt me een goede, goedkope oplossing. Zo gebruik je een plas water in plaats van een plas chemie...
    Ik gebruik zelf een thermostaatkraan en een thermostaatknop op de verwarming: alles is altijd 20 graden in mijn doka. Ik controleer dat af en toe ritueel met de thermometer voor de zekerheid. Is altijd o.k.

MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het probleem van een (glazen) aquariumverwarmer is dat deze kapot springt wanneer hij niet helemaal onder water ligt. Ik spreek uit ervaring! Ik werk tegenwoordig met een 'vogeldrinkbakverwarmer', die bedoeld is om drinkbakken vorstvrij te houden. Deze 15W elementjes barsten niet wanneer ze boven het waterniveau liggen. Ik vul een 40x50 schaal met een laagje water en leg hier het elementje in. Een kleinere schaal met de chemie in de bak plaatsen en zo af en toe het in water van de grote bak roeren. Het element heeft precies genoeg vermogen om de bak op ongeveer 20 graden te houden in een omgeving van 15 tot 18 graden. Gezien het lage vermogen van het verwarmingselement kun je natuurlijk maar een kleine hoeveelheid water op temperatuur houden. Een dergelijk elementje kocht ik bij de Welkoop.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik zie het probleem niet: een element voor in de aquarium leg je toch ook gewoon plat zodat hij helemaal onder water zit. Werkt perfect.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

MTK
    MTK is offline
    MTK's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het probleem is veiligheid: mocht de verwarmer boven het water uitkomen, om wat voor reden dan ook, dan wil ik het wel na kunnen vertellen. Het gaat natuurlijk wel om 230 Volt in een plas van water. Ik zag laatst ergens op het internet onbreekbare metalen aquariumverwarmers, die ook horizontaal te gebruiken zijn. Deze zijn een stuk veiliger en hebben ook een 'droogkookbeveiliging'.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Sommige mensen hebben zo al hun visjes geroosterd
    Maar als jij er dan juist met je handen inzit :s

Shooter
    Medium Format
    Misschien werk je op bariet, dan heb je neits aan deze tip. Toen ik veel moest afdrukken werd ik een beetje misselijk van de hele dag die lucht (ondanks afzuiging) en heb ik een doorloopmachine gekocht. Ik vind het ideaal.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin