Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,050   Posts: 1,561,118   Online: 838

Results 1 to 9 of 9
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Fout bij ontwikkeling. (neofin)

Daarnet heb ik met een testrolletje tura 150 de ontwikkelaar "Neofin Blue" getest, oude ontwikkelaar die ik gekregen had van de fotograaf. (en ik wou eens kijken of deze nog goed was

Nu wat is er gebeurd:
    Toen ik de ontwikkelaar aanmaakte, zag die er nogal bruin uit. Zo'n 3 keer zo donker als rodinal.
    Ik heb 14 minuten ontwikkeld met agiteren om de 30 sec. De ontwikkelaar komt in ampulen waarmee je 300-700 ml chemie kan aanmaken, ik heb gekozen voor de 500ml - versie waarmee je normaalgezien een normaal contrast (zou moeten krijgen)
    De ontwikkelaar kwam er héél erg donkerbruin uit, net alsof de hele filmbasis gewoon weg was. Maar het zou ook omgekeerd kunnen zijn....
    Toen heb ik 40 seconden stop gebruikt (s10)
    en hierna 6 minuten gefixeerd, agefix 1+7 (toen ik het deksel even open deed om te controleren of de film nog melkwit zag, was het alsof die meer stonk dan anders - maar dat kan een illusie zijn)
    Hierna spoelen volgens de nieuwe methodes maar wat blijkt: ik heb helemaal géén doortekende negatieven eigenlijk heb ik zelfs helemaal niets van beeld. Op enkele negatieven kan ik de zon herkennen, de hoge lichten dus en op een andere een boom.....

Wat kan de fout zijn? De ontwikkelaar waarschijnlijk...?

(verdere klein foutjes: bij het inspoelen was er een beetje licht, maar ik dacht, mwa is toch een testfilm) of bij mijn lichtmeter, die er een week geleden nog 2 stops naast zat (maar nu heb ik een adapter en werkt hij 99% correct)

EDIT: het uiteinde van de film, dat uit de casette zit bij het inleggen van het filmpje, is een transparant groen-grijs (eigenlijk anthraciet?)
    Ook de letters op de rand van de film zijn verdwenen.

De verse fixeer die eerst paarsachtig was na het ontwikkelen heeft ondertussen een bruine kleur gekregen!

Jammer want er stonden toch zo'n drietal goede foto's op :s
    (maarja, beter eens die neofin testen dan hem meteen weg te gooien hé, mijn hc-110 die ik had gekregen was namelijk wel goed! Ik heb namelijk ook nog 5 ampulen neofin rood die niet meer wordt verkocht en dan weet ik nu misschien dat ik hem ook mag weggooien!)
    Last edited by PieterB; 01-13-2005 at 05:02 AM. Click to view previous post history.
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Pieter, lijkt mij dat de ontwikkelaar niet meer goed is. Smijt maar weg zou ik zeggen.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Dat was ook mijn conclusie. Zal ook maar de neofin rood wegsmijten...
    Toch eens de moeite om te proberen want deze ontwikkelaar kost nieuw je bijna 1€ per filmpje....
    Ik weet niet hoelang iets goed blijft als het goed afgesloten blijft...? Ik heb nu twee flessen fixeer van 1 liter aangekocht - ik hoop dat dat lang goed blijft als het concentraat in een halflege bus zit? (agfa zegt namelijk 3 of 6 maanden dacht ik...)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by PieterB
    Toch eens de moeite om te proberen want deze ontwikkelaar kost nieuw je bijna 1€ per filmpje....
    Zet die ene euro nu eens af tegen alle moeite die je onderneemt om 36 foto's te maken. Je gaat met statief op stap, al dan niet door weer en wind of midden in de nacht, je doet je best om een mooie compositie te vinden, je houdt je hoofd erbij met lichtmeten, je schroeft filters op je objectief, etc. Maw, als je zoveel moeite tijdens de opname doet, is het een verkeerde keus om tijdens het ontwikkelen opeens met spul te gaan werken dat het misschien nog wel doet, maar misschien ook niet. Als geld hier een rol speelt, werk dan in D76/ID-11 op (1+3) of Rodinal (1+50) of (1+100).

Nog beter als je wilt weten of een ontwikkelaar nog werkt: trek een stuk film uit de cassette (ter grootte van bv. vijf foto's plus de aanloopstrook) en doe daarmee een testontwikkeling.

Ik heb nu twee flessen fixeer van 1 liter aangekocht - ik hoop dat dat lang goed blijft als het concentraat in een halflege bus zit? (agfa zegt namelijk 3 of 6 maanden dacht ik...)
    Agfa Agefix (als je het daar over hebt) is uitstekend houdbaar, ook in halfvolle of -lege flessen. Zou me niets verbazen als dat na twee jaar of nog langer nog steeds goed werkt. Probleemloos product bij normaal gebruik.

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Tja Paul, zo bedoel ik dat nu ook niet... Ik was eerder nieuwsgierig welke resultaten die neofin kon/kan geven! Met die prijs wou ik eerder bedoelen dat het een goede ontwikkelaar zou zijn (ik heb gelezen dat dit een topper is voor efke 50) Zonder het te testen kan je dat ook niet weten. Wel, ik ben inderdaad een klein eindje op stap gegaan - niet door weer en wind maar wel door water etc. :s

Maar je hebt wel gelijk, want zo'n slecht ontwikkeld filmpje is geeft je géén tof gevoel...

Momenteel ben ik nog een groot stuk in de fase: zoeken welke ontwikkelaars en films goed passen bij mij. Eerder dan in een fase: nu leer ik goed werken met deze materialen. Het is mijn bedoeling materialen goed te leren kennen tegen binnen een maand of 6. Tegen dan moet ik zeker zijn over de gebruikte methode. Ergens een proces van 'groeien' zeker? Misschien weet je nog dat ik fixeer als een one-shot proces gebruikte in de beginfase... dan was ik een juist een geldverspiller, niet?

Bovendien: zit al allemaal in de vuilbak hoor
    Last edited by PieterB; 01-13-2005 at 09:04 AM. Click to view previous post history.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Vergat ik te zeggen: dit was één van de risicofilmpjes d.w.z. dat ik 'gemaakt' had na opspoelproblemen (zie http://www.apug.org/forums/forum81/11083-help-problemen-bij-opspoelen-fototoestel-stuk.html - ondertussen heb ik een film picker / fixer van hama voor als dit nog voorvalt)

EDIT: blijkbaar heeft vuescan van het 'beste negatief' nog iets kunnen maken:

Ik snap niet dat je uit dit nog iets kan maken:
    Last edited by PieterB; 01-13-2005 at 09:01 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Plastic Cameras
    Met die prijs wou ik eerder bedoelen dat het een goede ontwikkelaar zou zijn
    Ik denk niet dat er een aantoonbaar verband bestaat tussen de prijs van een ontwikkelaar en de kwaliteit ervan.

Momenteel ben ik nog een groot stuk in de fase: zoeken welke ontwikkelaars en films goed passen bij mij.
    Met alle respect hoor, maar als je alleen al de 100 en 400 iso-films van de vier grote merken neemt, dan praat je al over een bijna oneindig aantal mogelijke ontwikkelcombinaties. Je kunt het ook zo zien: alle films die je tegenwoordig koopt zijn prima, de onderlinge verschillen zijn echt miniem. Ik zou zeggen, kies een 100- en een 400-iso film van welk merk dan ook, en blijf daar een poosje bij. Het is echt veel makkelijker om één of twee films in één of twee ontwikkelaars onder de knie te krijgen, dan oneindig te blijven experimenteren met 'vreemde' materialen.

Groet, Paul.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ik denk niet dat er een aantoonbaar verband bestaat tussen de prijs van een ontwikkelaar en de kwaliteit ervan.
    Daar heb je een punt, want hiervan wordt te vaak uitgegaan [1]
    Maar als men zo'n hoge prijs durft vragen - en dus toch genoeg verkopen kan, zal dat zo wel z'n redenen hebben.

Voor de filmpjes heb ik mijn keuze al gemaakt hoor. En raar genoeg, voor de ontwikkelaars eigenlijk ook:

Laaggevoelig
    Agfa Pan APX 100 Professional met agfa rodinal
    Algemeen gebruik
    Creative Fomapan T200 is goed met perceptol.... maar dit zal xtol of spur-hrx worden aangezien perceptol niet meer bestaat :s (laatste 2 nog niet geprobeerd!)
    Hooggevoelig
    Tri-X 400 met D76. Ook omdat deze met deze ontwikkelaar kan gepushed worden tot 3200 indien nodig. En wanneer ik een grote korrel heb deze film in rodinal 1+50 (1600)

Fix natuurlijk van agfa hé, ook voor papier ok vermoed ik?
    Wanneer ik begin te printen ga ik kiezen voor agfa papier.

Dus ik begin stilaan aan een standaard te werken

[1] Zo gebruik ik twee goedkope G-nikkors. Maar ik ben ervan overtuigd als bvb. voor landschappen werk op f11, ik ook goede kwaliteit kan bereiken.

Shooter
    Plastic Cameras
    Maar als men zo'n hoge prijs durft vragen - en dus toch genoeg verkopen kan, zal dat zo wel z'n redenen hebben.
    Dat kan ook simpelweg komen doordat de basismaterialen duurder zijn. Kijk ook eens naar de prijs van goudtoner. Maakt dat een beeld echt veertien keer mooier dan een seleniumtoner? Nee, het materiaal is duurder.

Laaggevoelig
    Agfa Pan APX 100 Professional met agfa rodinal
    Een prima combi. Top eigenlijk.

Algemeen gebruik
    Creative Fomapan T200 is goed met perceptol.... maar dit zal xtol of spur-hrx worden aangezien perceptol niet meer bestaat :s (laatste 2 nog niet geprobeerd!)
    Ken die film niet, maar wel x-tol. Een bijzonder goedje, om het zacht te zeggen. Op fp4+ kleinbeeld kreeg ik opmerkelijk goede resultaten. Aanstonds op 4x5 proberen.

Hooggevoelig
    Tri-X 400 met D76. Ook omdat deze met deze ontwikkelaar kan gepushed worden tot 3200 indien nodig. En wanneer ik een grote korrel heb deze film in rodinal 1+50 (1600)
    Ook een gouden combi, tri-x met d-76. (1+1) wordt heel veel gebruikt door fotografen. Ik zou wel een beetje oppassen met dat pushen tot 3200, lijkt me wat al te optimistisch. 1600 is denk ik wel te doen.

Fix natuurlijk van agfa hé, ook voor papier ok vermoed ik?
    Wanneer ik begin te printen ga ik kiezen voor agfa papier.
    Dat 'natuurlijk' heeft betrekking op je chauvinistische belgzijn (Agfa-Gevaert te Antwerpen) neem ik aan? :-) Voor papier is Agefix ook ok. Elke andere fixeer voldoet overigens ook prima hoor.

Groet, Paul.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin