Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,495   Posts: 1,543,021   Online: 786

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Medium Format
    Images
    8

Daglicht ontwikkeltank 4x5"

Hoewel ontwikkelen in open bakken ook prima gaat, ben ik het beu om nog langer een kwartier in het donker te zitten met m'n handen in de chemie. Een daglicht ontwikkeltank voor 4x5" vlakfilm is dus wat ik nodig heb. Na wat lezen op verschillende fora concludeer ik dat de HP Combi Plan T een goed product is, wat bovendien niet te duur is.

Deze tank is, compleet met alle slangetjes en negatiefhouders, te koop in de VS o.a. bij bhphotovideo.com voor omgerekend €45. Vanwege de verzendkosten prefeer ik echter een verkoper in Europa, liefst in Nederland. Ik heb gemaild met HP Marketing Corp, de fabrikant, om te vragen wat hun distributeurs in Europa zijn. Het antwoord, Robert White (staat niet op zijn site) en Calumet (alleen de Amerikaanse Calumet) was niet bruikbaar.

Na zoeken kwam ik er achter dat ook Foto Van Puffelen de Combi Tank verkoopt, echter de kit kost nu €127,50! Dat prijsverschil vind ik belachelijk groot, zeker als je bedenkt dat de tanks is Zweden gemaakt worden!

Mijn vraag is nu: weet iemand een ander adres in NL/Europa waar de tank te koop is of weet iemand een waardig alternatief?

Alvast bedankt!

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Matthijs

Mijn vraag is nu: weet iemand een ander adres in NL/Europa waar de tank te koop is of weet iemand een waardig alternatief?

Alvast bedankt!
    Kijk een op de volgende site http://www.fotoimpex.de/catalogus_no...compressus.pdf

Daar heb je keuze uit twee vergelijkbare tanks 4x5"

harry
    harry

Release, the best you can do...

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Misschien: www.photax.se in Zweden
    Calumet heeft vestigingen in Rotterdam en Amsterdam.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Large Format
    Misschien wil deze adverteerder zijn tank los verkopen? Je kunt het allicht proberen. http://www.loket.net/classifieds/details.asp?nAdID=8196

Shooter
    4x5 Format
    Ik heb zelf drie combiplan tanks enkele jaren terug gekocht bij Capi Lux Vak in Amsterdam. Ik weet niet of ze ze nog verkopen. 127 euro als prijs lijkt me veel te veel.

Oorspronkelijk heb ik de tanks als daglicht tank gebruikt maar ik baalde zo van het niet volledig vloeistofdicht zijn van de deksels (mischien is dit inmiddels opgelost) dat ik nu drie tanks als standtanks gebruik. Het nadeel is wel dat je in het donker zit, maar het voordeel is dat je geen natte handen krijgt. Bijkomend voordeel van het gebruik van de combiplan "hangertjes" is dat je geen krassen krijgt die je bij schaalontwikkeling mogelijk wel kunt krijgen.

Pieter

Shooter
    ULarge Format
    Ik heb de combi plan tankjes enkele maanden geleden ook bij Foto Klein in Rotterdam zien staan. Toen ik er gisteren naar vroeg, bleken ze uitverkocht en tijdelijk niet leverbaar. Hun prijs was zo rond de 75 euro. Overigens kom je ze ook wel tweedehands wel tegen.

Ik heb zelf trouwens enige tijd met een combi plan tankje gewerkt, want ook ik was het gepruts in totale duisternis zat, maar het beviel me slecht. Omdat de instroomopening (te) klein is, duurt het een halve minuut om de vloeistof er (aan de bovenkant) in te laten lopen en ook om het er (aan de onderkant) weer uit te laten lopen. Dat is op te lossen door het deksel er in het donker af te halen, maar de essentie van een daglichttank lijkt me een andere... Andere ongemakken die ik tegenkwam waren dat de deksels niet sloten, wat het nodige geknoei opleverde, en dat je 1,5 l vloeistof nodig hebt om de films geheel te bedekken. Met 1+100 rodinal, stop en fixeer niet zo´n probleem, maar het 1+1 XTOL toch een beetje zonde voor 6 vel negatieven. Het grote probleem wat ik echter niet opgelost kreeg, was dat je bij kritische onderwerpen bleef zien waar de klem op de films had gezeten. Of ik nu voorzichtig of juist niet, vaker of minder vaak kiepte, het leek geen verschil te maken. Ook strak of minder strak klemmen, het bleef strepen in luchten opleveren.

Ik heb daarom op een gegeven moment voor Jobo gekozen. Een tweedehands processor kost niet zo heel veel en ook aan de tankjes is gebruikt goed te komen. De spiralen voor 4x5 zul je wrs. nieuw moeten kopen en zijn wat duurder. Het systeem is echter een stuk zuiniger met chemie en de controle van temperatuur en agitatie is perfect. Bovendien kun je probleemloos uitbouwen naar 12 of zelfs 18 vel.
    Overigens is ook dit systeem niet helemaal vrij van problemen. Je ontwikkeltijden worden door de rotatie aanzienlijk korter, wat maakt dat je zelf echt aan het testen moet. Bij mij bleken bovendien de spiralen zo los om hun centrale kolom te zitten, dat de spiralen niet meedraaiden met de tank, wat weer onregelmatige ontwikkeling opleverde. Nadat ik ze met wat tape had vastgeklemd, bleek ook dat opgelost.

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Quote Originally Posted by Huub S
    ...Omdat de instroomopening (te) klein is, duurt het een halve minuut om de vloeistof er (aan de bovenkant) in te laten lopen en ook om het er (aan de onderkant) weer uit te laten lopen. (...) Andere ongemakken die ik tegenkwam waren dat de deksels niet sloten. (...) Het grote probleem wat ik echter niet opgelost kreeg, was dat je bij kritische onderwerpen bleef zien waar de klem op de films had gezeten. Of ik nu voorzichtig of juist niet, vaker of minder vaak kiepte, het leek geen verschil te maken. Ook strak of minder strak klemmen, het bleef strepen in luchten opleveren.
    Na wat meer research naar daglichttanks voor vlakfilm plus deze bovenstaand genoemde problemen, heb ik bij nader inzien besloten nog maar even verder te knoeien met open bakken en vooral marktplaats.nl in de gaten houden voor het Jobo-systeem, of een Unicolor-drum. Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de verstrekte info. Het is fijn dat er nog een plek op internet is waar je in het Nederlands info kunt uitwisselen mbt alle aspecten van de analoge fotografie!

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Matthijs

...
    Het is fijn dat er nog een plek op internet is waar je in het Nederlands info kunt uitwisselen mbt alle aspecten van de analoge fotografie!
    Yep, een analoge oase

Fred

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin