Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,002   Posts: 1,524,471   Online: 1069

Results 1 to 8 of 8

Thread: EL camera film

Shooter
    Large Format

EL camera film

Ik heb een hele berg kodak EL camera film op de kop getikt in grote formaten. Ik heb nog een oude 8x10" barrel lens liggen dus wil eens wat gaan experimenteren.

Ik kan alleen weinig vinden over EL film en wat ik vind is soms ook tegenstrijdig. In de meeste gevallen zegt met dat het ektachrome iso 400 is. Maar lees ook wel iso 10

iemand ervaring ermee?
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance
    Susan Sontag...on photography (1977)

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Dat is een extraharde, orthochromatische film voor optische kopien in de lithografische werkplaats.
    Gevoeligheid is ISO 4 bij halogeenlicht (misschien zelfs minder, Kodak was niet duidelijk op dit punt.)
    Last edited by AgX; 07-04-2013 at 03:15 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Large Format
    ah, dat helpt.
    Ook heb ik nu eindelijk de waarschijnlijk goede info gevonden.

Het is te verwerken in rood licht, net als gewoon papier dus, en heeft idd een iso waarde van 4-6

ik heb een 9 dozen van 30x40 a 150vel en 3 van 24x33 a 150vel dus kan even vooruit. Zal binnenkort eens aan het timmeren slaan en een mooie doos bouwen met de lens. Het papier is zo'n 8-11 jaar over de datum, ben benieuwd welke impact dat heeft
    in the fairy tale of photography the magic box insures veracity (waarheidsgetrouwheid) and banishes error, compensates for inexperience and rewards ignorance

Shooter
    Medium Format
    Veel succes ermee. Mijn ervaring is dat oude film vaak nog heel goed bruikbaar is, dat wil zeggen: er is een afbeelding op te krijgen Als de sluier te erg wordt, kun je je ontwikkelaar aanpassen met kaliumbromide zodat je wat minder sluier krijgt.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Bij die afmetingen zou jij mischien ook aan een omkeerprocedé denken om transparanten te verkrijgen. Maar zoals aanduid, de films zijn oom raster mee te kopieren, dus verwacht geen continu tonen. Mischien ben je dan op het eind toch positiv verasd.

Shooter
    Large Format
    ik heb al gelezen dat het voor portretten "verrassende" resultaten kan geven omdat het niet gevoelig is voor rood licht. Ik kan niet wachten het eens te proberen maar wat te doen met ontwikkelaar. D-11 is normaal gebruikelijk maar heeft iemand ooit D-76 of ID-11 (Ilford) gebruikt?

Shooter
    Large Format
    ik ben nu een tijdje bezig maar krijg niet helemaal het gewenste resultaat
    negatieven blijven vrij donker.

Ik gebruik Amaloco AM74. Misschien geen goed idee? Weet iemand waar ik ID-11 krijgen kan in NL?

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by reinierv View Post
    ik heb al gelezen dat het voor portretten "verrassende" resultaten kan geven omdat het niet gevoelig is voor rood licht.
    Hetzelfde effect is met een panchromatische (normale) film te bereiken door gebruik van een strenge blauw-filter (#47B, normaal gebruikt voor kleurenuitreksels).

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin