Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,200   Posts: 1,531,525   Online: 1022

Results 1 to 10 of 10

Shooter
    Multi Format

Mijn kluts kwijt ...

Nu de examens er weer voor een tijdje gedaan zijn me terug bezig gehouden met wat te lezen over zwart-wit fotografie (veel interessanter dan die pedagogische rommel ).

Dus ben ik wat beginnen te lezen in "Basisboek Zwartwit fotografie" van Mich Buschman maar ofwel ligt het aan mijn interpretatiekunst ofwel aan zijn schrijfstijl maar ik ben gewoon mijn kluts kwijt. (het is een wreed domme vraag maar toch ...) Hij schrijft het volgende

Hoofdstuk: Film ontwikkelen.
    De aanduiding van de filmgevoeligheid op het doosje van de film is een nominale waarde, de reŽle waarde ligt lager. En dan geeft hij het volgende
    Diffusvergroter geldt bv. een Ilford FP4 plus 125 met 1/2 of 3/4 van een stop overbelichten dus als 80 of als 100 en voor de rest zegt hij niets meer over het ontwikkelen van die belichtte film.

Dus mijn vraag. Moet je die nu ontwikkelen volgens de verpakking ontwikkelen bv. 125 iso of moet je die ontwikkelen volgens de iso waarmee je hem belicht hebt.
    Groeten,

Christof

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Christof
    Nu de examens er weer voor een tijdje gedaan zijn me terug bezig gehouden met wat te lezen over zwart-wit fotografie (veel interessanter dan die pedagogische rommel ).

Dus ben ik wat beginnen te lezen in "Basisboek Zwartwit fotografie" van Mich Buschman maar ofwel ligt het aan mijn interpretatiekunst ofwel aan zijn schrijfstijl maar ik ben gewoon mijn kluts kwijt. (het is een wreed domme vraag maar toch ...) Hij schrijft het volgende

De aanduiding van de filmgevoeligheid op het doosje van de film is een nominale waarde, de reŽle waarde ligt lager. En dan geeft hij het volgende
    Diffusvergroter geldt bv. een Ilford FP4 plus 125 met 1/2 of 3/4 van een stop overbelichten dus als 80 of als 100 en voor de rest zegt hij niets meer over het ontwikkelen van die belichtte film.

Dus mijn vraag. Moet je die nu ontwikkelen volgens de verpakking ontwikkelen bv. 125 iso of moet je die ontwikkelen volgens de iso waarmee je hem belicht hebt.
    Noch het een noch het ander.

Je moet een testje doen om te zien welke ontwikkeltijd bij jouw apparatuur en jouw papier de beste afdruk geeft op gradatie 2 of 2 1/2. De tijden op het doosje zijn slechts een indicatie. Als je een kleurenkop op je vergroter hebt kunnen je eigen tijden in die buurt liggen (met de nadruk op: kunnen). Heb je een kop met lenzen, dan zijn die tijden bijna altijd te lang. Ongeacht welke gevoeligheid je gebruikt.

De test is heel simpel. Fotografeer met een beetje bedekte hemel een object met een volledige helderheidsschaal. Het maakt niet uit wat, als er maar wit, zwart en een heleboel grijstinten in zitten. Belicht op drie films telkens een vijftal opnamen met steeds meer licht. FP4 dus bijvoorbeeld als 200 ASA, 125 ASA, 80 ASA, en 50 ASA. De rest van de film schiet je vol met onbelangrijke kiekjes. Daarna ontwikkel je de films met verschillende tijden. Bijvoorbeeld de tijd op het doosje, 20- % minder, en nog eens 20 % minder.

Als de drie films ontwikkeld zijn maak je een contactvel met alle 15 opnamen. Kies de drie of vier beste opnamen uit, en maak daar echte afdrukken van, waarbij je de witte partijen gelijk houdt. Die moeten net-niet-papierwit zijn. Welke is de beste afdruk naar jouw smaak? Dat is voortaan de gevoeligheid en ontwikkeltijd die je aan moet houden. Zo'n test kost je een zaterdag, maar dan weet je ook precies hoe jouw film met jouw apparatuur en papier de beste resultaten geeft.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Ahzo ... weer wat bijgeleerd. Bedankt voor de nuttige uitleg, ik ga het in deze minder drukke periode proberen.
    Groeten,

Christof

Shooter
    Plastic Cameras
    Christof, het beste antwoord luidt: dat 'legt' er maar net aan! Een film moet je ontwikkelen in relatie tot z'n belichting. Geef je meer licht tijdens de opname, dan ben je aan het overbelichten en gaat je iso-waarde dus omlaag. Wie overbelicht, doet er *in het algemeen* goed aan om korter te ontwikkelen (of onderontwikkelen).

Andersom geldt dit net zo hard, maar dan in omgekeerde richting (minder licht is onderbelichten of pushen en dan gaat je iso-waarde omhoog en dan moet je, wederom *in het algemeen*, wat langer ontwikkelen. Voor theaterfotografie met z'n vaak hoge contrasten overigens niet meteen de beste aanpak.

Kortom, je moet je iso-waarde (= belichting) plus de ontwikkeling afstemmen op wat jij als prettig of goed of mooi ervaart. De tijden die je vindt op verpakkingen zijn louter richtlijnen, waar je best bv. plus of min 40% van af mag/kunt wijken.

Groet, Paul.

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by argentic
    Als de drie films ontwikkeld zijn maak je een contactvel met alle 15 opnamen. Kies de drie of vier beste opnamen uit, en maak daar echte afdrukken van, waarbij je de witte partijen gelijk houdt. [...] Welke is de beste afdruk naar jouw smaak?
    Gilbert, het testje steekt aardig in elkaar, maar de manier waarop dat contactvel wordt belicht (en met welk contrast) en ontwikkeld, kan dat keuzeproces sterk beÔnvloeden. Zeker met kleinbeeld ben ik er niet zeker van of dit de fijnste methode is.

Aan je test moet je nog toevoegen dat het van groot belang is om alle afdrukken onder zoveel mogelijk identieke omstandigheden te maken. Dus zelfde papier, zelfde ontwikkelaar, ongeveer zelfde uitputtingsgraad, zelfde contrastfilter, zelfde ontwikkeltijd, zelfde toner(s) en zelfde bad- en dokatemperaturen. En droogmethoden, vergat ik nog. En beoordelen onder hetzelfde licht.

Groet, Paul.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Vervolg op pagina 38

In hetzelfde boek op pagina 38 staat het hele verhaal kompleet met belichte voorbeelden. Zijn redenering klopt helemaal. Heb deze test zelf gemaakt en het resultaat is zoals ook al in het WBM beschreven staat meten op het donkerste doortekende partijen en ontwikkelen op de hoge lichten. Een vereenvoudigd aanpak van het zone-systeem. Henk Roelfsema heeft dat ook op deze manier uitgewerkt. Je zult zien als je de test doet dat de donkerste partijen een geweldige kracht en doortekening krijgen. Moet je als testje zeker een proberen.

harry
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hka
    Moet je als testje zeker een proberen.
    Dat ga ik zeker en vast proberen, als de sneeuw hier weg is ...
    Groeten,

Christof

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Gilbert, het testje steekt aardig in elkaar, maar de manier waarop dat contactvel wordt belicht (en met welk contrast) en ontwikkeld, kan dat keuzeproces sterk beÔnvloeden. Zeker met kleinbeeld ben ik er niet zeker van of dit de fijnste methode is.
    Je hebt gelijk. Ik druk mijn contactvellen altijd exact hetzelfde af om van film tot film te kunnen vergelijken. In principe druk ik contactvellen zodanig af dat de onbelichte rand van mijn standaardfilm zwart is, maar je nog net het verschil kunt zien tussen film en papierzwart.

Aan je test moet je nog toevoegen dat het van groot belang is om alle afdrukken onder zoveel mogelijk identieke omstandigheden te maken. Dus zelfde papier, zelfde ontwikkelaar, ongeveer zelfde uitputtingsgraad, zelfde contrastfilter, zelfde ontwikkeltijd, zelfde toner(s) en zelfde bad- en dokatemperaturen. En droogmethoden, vergat ik nog. En beoordelen onder hetzelfde licht.
    Ook daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat wat meer vanzelf spreken. Als je tien factoren tegelijk verandert valt er natuurlijk niks meer te vergelijken. Ik ging er vanuit dat Christof dat minimum aan intelligentie bezat ;o)
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic
    . Ik ging er vanuit dat Christof dat minimum aan intelligentie bezat ;o)
    Mijn vragen mogen dan niet al te snugger zijn maar weet wel dat je zoveel mogelijk variabelen gelijk moet houden om een adequate test te bekomen.
    Groeten,

Christof

Shooter
    Plastic Cameras
    Mijn vragen mogen dan niet al te snugger zijn maar weet wel dat je zoveel mogelijk variabelen gelijk moet houden om een adequate test te bekomen.
    Dan ben Ūk denk ik niet al te snugger :-)

Laatstleden nog eens met proefstroken in de weer geweest, vlak voor het eten. Die-en-die tijd leek me wel goed voor de gehele afdruk. Maar eerst even eten. Na terugkomst belichtte ik volgens de tijd die ik met de proefstroken had gevonden en hup, afdruk veel te licht! Oorzaak: afkoeling van de ontwikkelaar met een graad of twee, had ik even niet aan gedacht. Klaarblijkelijk zijn dit soort stomme en inderdaad niet erg snuggere dingen soms niet te vermijden in het leven. En dat terwijl ik vrij goed weet dat een temperatuursverandering van de ontwikkelaar meteen van invloed op het beeld is...
    Shit happens.

Paul.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin