Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,932   Posts: 1,522,195   Online: 1072

Results 1 to 4 of 4
    mug
    mug is offline

Shooter
    Sub 35mm

Classic fotograferen èn echt classic ontwikkelen

Vanmidddag wat foto's gemaakt met mijn Rolleiflex uit 1955. Thuisgekomen wilde ik s'avonds mijn ISO 400 film ontwikkelen, maar had alleen een goede ontwikkelaar voor laaggevoelige films in huis. Maar naar even door zoeken vond ik toch nog meer. Een erg oud doosje met glazen ampullen met Neofin Rot. Hmm.. dat is meer een film voor hooggevoelige films. Maar geen gebruiksaanwijzing in de doos. En de ontwikkelaar is meer dan 25 jaar oud en in die tijd was er nog geen TMax film, waar ik mee gefotografeerd heb. Nou toch maar proberen. Ik vond een ontwikkeltabel waar een tijd in stond tussen 10 en 18 min (gamma 0,55 of 0,7). Wat moet ik daar mee ? tegenwoordig wordt maar 1 gamma waarde opgegeven. Toen werd het nog wat lastiger, want er stond op de ampul aanvullen tot 300 t/m 700 ml. Welke verdunning moest ik kiezen ?
    Weer even achter de zoekmachine gehangen en vond wonderbaarlijk een stok oud ingescande verdunningstabel. 1 op 500 schijn normaal te zijn. Nou de gok maar genomen. En zie daar de film hangt nu aan de waslijn met niet geheel verkeerd resultaat, mocht nog iets korter ontwikkeld, maar de negatieven zijn goed afdrukbaar zie ik al.
    Dus voor liefhebbers dit is het recept: Kodak Tmax400 rolfilm belicht op ISO 320, onderwerp bij licht bewolkte hemel in open bos (1/60; f5,6) Ontwikkeld in Neofin Rot ampul, aanvullen tot 500 ml, 15 minute, agitatie 1x per min.

Shooter
    Multi Format
    Neofin Rot wordt al meer dan 15 jaar niet meer gemaakt door Tetenal. Dus het heeft weinig zin dergelijke data nog te vermelden. Bovendien, zelfs in ampullen is de normale levensduur van Neofin Rot en Blau ( nog wel in productie) plm. 5 jaar.
    Dan wordt het gokken met meestal een matig eindresultaat.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

mug
    mug is offline

Shooter
    Sub 35mm
    Ik wil maar zeggen, ik heb goed gegokt ! Ben de laatste die wil oude chemie wil promoten, integendeel vers is beter. Maar er is laat ik zien een bijzondere uitzondering de Neofin glazen ampullen zijn echt perfect luchtdicht en hebben, wèl de langdurige opslag overleeft. Daarintegen heeft bijv. chemie in plastic-fles geen schijn van kans, omdat kunststoffen voor gassen zo lek zijn als een zeef. Ook plastic doppen op glazen flessen zijn niet duurzaam genoeg.

Shooter
    Multi Format
    Glas heeft geen diffusie. Elke kunststof (Polymeer) wel. Van veel tot weinig diffusie, zoals PET. Deze Polymeer is zeer sterk en licht en wordt daarom veel gebruikt voor het verpakken van fotochemie. Bovendien onbreekbaar wat voor een glazen verpakking een probleem kan zijn. Soms wordt Silar gebruikt zoals bij Rodinal/R09 ook een hele goede kunststof verpakking.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin