Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,816   Posts: 1,581,629   Online: 764
      
Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 28
  1. #11

    Join Date
    Dec 2007
    Shooter
    4x5 Format
    Posts
    167
    Quote Originally Posted by Hondenbrok View Post
    Het gaat me meer om scherpte die toeneemt als je diafragma verder dicht gaat. Wijd open zijn lenzen vaak wat minder.
    De meeste lenzen presteren optimaal als je ze twee stops sluit. Helemaal open is vaak wat zacht, een stop of drie stops dicht is ook vaak uitstekend. Draai je ze verder dicht dan is de breking rond her diafragma de beperkende factor voor scherpte. Groothoeken hebben meer last van dit effect dan lange lenzen omdat het om de fysieke opening gaat. Zeker voor een 28 mm maakt het vanaf f11 helemaal niet meer uit welke lens je gebruikt. Een dure Zeiss of Leica is op dat diafragma amper beter dan de goedkoopste derderangs lens. Maar bedenk ook dat je de verschillen tussen lenzen alleen maar zult zien als alle omstandigheden optimaal zijn. Wanneer je bijvoorbeeld uit de hand fotografeert, haal je nooit de scherpte die film en lens kunnen bereiken. Ik heb je wel eens gelezen dat dan 80 lp/mm ongeveer de max is - en dan kun je dus ook gewoon Tri-X in je camera stoppen, want dat haalt die film netjes.

  2. #12

    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Ukraine - Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    306
    Pan F+ haalt wel 160lp/mm maar dan moet je wel een Zeiss of Leica KB objectief gebruiken. En dan het liefst bij bijna volle lensopening. Ga je diafragmeren dan gaat door de diffractie het aantal lp/mm van de lens snel omlaag.

    Dat elke lens bij volle lensopening meer lensfouten heeft en vignettering geeft is duidelijk. Daarom zijn Zeiss en Leica objectieven zo duur omdat je deze WEL bij bijna volle lensopening kunt gebruiken omdat dit objectieven zijn zonder enig optisch compromis en dus ook zonder compromis met de prijs. Er zijn Zeiss en Leica objectieven met een scheidend vermogen meer dan 300lp/mm in het midden.
    E. Puts heeft daar hele boekdelen over geschreven.

    Je kunt natuurlijk ook meteen naar grootformaat gaan. De lenzen hebben welliswaar een veel lager optisch onderscheidend vermogen maar het filmoppervlak is tig keer groter dan bij KB. terwijl de film hetzelfde blijft.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

  3. #13

    Join Date
    Nov 2009
    Shooter
    Med. Format Pan
    Posts
    52
    Quote Originally Posted by Hondenbrok View Post
    Beste APUG'ers,

    Een tijdje terug heb ik een rolletje PanF+ gekocht met de gedachte om hiermee portretten te schieten. Ik dacht: kleine korrel, mooie scherpe gezichten met veel details. Helaas was ik even vergeten dat 50ISO wel erg sloom is. Dus: flitsen. Aangezien ik geen softbox/paraplu heb, doe ik dat liever niet.

    Voorlopig ligt het rolletje dus (letterlijk en figuurlijk) in de koelkast. De vraag is natuurlijk: Wat ga ik er wel mee doen? Waarschijnlijk toch een paar portretten buiten in de zon maken. Verder heb ik geen idee, dus ik vroeg me af: Wat zouden jullie doen met 1 rolletje PanF+ (35mm)? Het rolletje zal volgeschoten worden met een Pentax P50 met een 28/2.8 en een 50/1.7.

    Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

    Nick
    Jouw 50/1.7 heeft per definitie een heel goede scherpte bij 4.0 en is waarschijnlijk al bij 5,6 top. Bij 8.0 is de scherpte nog ietsje beter maar het verschil met 5.6 is praktisch niet van betekenis. Diafragma 1.7 en 2.8 zou ik vermijden als het niet echt nodig is. Bij de 28mm lens ligt dat anders. Die presteert bij alle openingen net wat minder. Dit verschil tussen brandpunten zie je bij vrijwel elk merk terug, uitgezonderd de heel dure zoals Leica. Dit vind ik het leuke van vrijwel elke 50 mm standaard lens. Die presteert niet alleen het beste maar is tevens het goedkoopste. Net zo belangrijk als de scherpte is het contrast van je lens. Dat is bij de grootste opening heel matig of zelfs slecht en dit blijf zien. Je kunt het later in de doka een beetje camoufleren door iets harder af te drukken maar echt ideaal wordt het niet meer.
    Scherpte- en contrastverschillen in lenzen zie je bij gebruik van alle films. Daar heb je niet meteen een laaggevoelige film zoals PanF+ voor nodig.

    Verder zou ik je willen adviseren om je filmgevoeligheid op 25 ISO in te stellen. Als je tenminste genoeg details in de schaduwen in je afdrukken wilt terugzien. En verder oppassen met zonlicht want deze film is berucht voor zijn hoge contrast. Als je toch buiten portretten wilt maken, dan zou ik dat bij een bedekte hemel doen. Bij 4.0 en ISO 25 kom je dan uit op een sluitertijd van 1/60. Dat is goed uit de hand te doen.
    Verder heeft deze film, als een van de weinige, de vervelende eigenschap dat je hem kort na het belichten moet ontwikkelen omdat anders het beeld vervaagt. Een paar dagen is geen probleem maar je moet niet weken wachten.

    Ik heb zelf veel met deze film gewerkt en heb er ook heel mooie resultaten mee behaald.Tegelijkertijd is het geen echt gemakkelijke film omdat je met een paar typische zaken rekening moet houden en ik hem in zijn gedrag wat "onvoorspelbaar" vind.

    Succes ermee en laat weten wat het wordt!

  4. #14

    Join Date
    Aug 2013
    Location
    The Netherlands
    Shooter
    35mm
    Posts
    12
    Bedankt iedereen voor de uitgebreide antwoorden. Ik ga me dan niet al te druk maken om het diafragma (al probeer ik f/2.8 en groter te vermijden).

    @Jos: Bedankt voor de ontwikkeltip! Normaalgesproken duurt het een maand of 2 voordat ik een rolletje heb volgeschoten, omdat niet altijd weet wat ik wil fotograferen. Het is dus beter om het rolletje binnen een week ofzo vol te schieten en dan meteen te laten ontwikkelen? Of is niet zo kritiek?

  5. #15
    TheToadMen's Avatar
    Join Date
    Sep 2012
    Location
    Netherlands, Europe
    Shooter
    Pinhole
    Posts
    1,642
    Blog Entries
    1
    Images
    32
    Quote Originally Posted by Hondenbrok View Post
    Bedankt iedereen voor de uitgebreide antwoorden. Ik ga me dan niet al te druk maken om het diafragma (al probeer ik f/2.8 en groter te vermijden).

    @Jos: Bedankt voor de ontwikkeltip! Normaalgesproken duurt het een maand of 2 voordat ik een rolletje heb volgeschoten, omdat niet altijd weet wat ik wil fotograferen. Het is dus beter om het rolletje binnen een week ofzo vol te schieten en dan meteen te laten ontwikkelen? Of is niet zo kritiek?

    Hoi,
    Het kan zeker geen kwaad om een rolletje langere tijd in een camera te laten en pas veel later te ontwikkelen. Zeker bij zwart-wit film. Natuurlijk niet in het dashboard kastje van de auto laten liggen in de warmte.
    Mijn record is geloof ik 6 jaar ... in een "vergeten" oude camera. Ik kwam er pas achter toen ik deze camera onlangs weer eens wilde gebruiken.

    Je kunt ook portretten maken zoals ze ruim een eeuw geleden deden: binnen bij zoveel mogelijk daglicht (vaak via dakraam) en een sluitertijd van enkele seconden. Dit betekende dat het model dus stil moest blijven zitten. Ze zaten daarom vaak in een stoel met een neksteun waar het hoofd tegenaan leunde. Leuk experiment.
    Zie bijvoorbeeld: http://www.daguerreotypes.eu/studioportret.html
    Overigens stonden mensen vaak in die tijd met gesloten vuisten op de foto: dit vond men toen netjes.
    Je kunt binnen ook gewoon een aantal "gewone" (schemer)lampen inzetten voor extra (indirect) licht en eventueel een laken als achtergrond. Bij zwart-wit hoef je geen rekening te houden met de kleur van het licht!

    Kortom: lekker experimenteren met dit filmpje op ISO 50 of zelfs 25. En maak ook een paar portretten met de lens helemaal open. Kan juist zeer mooie effecten geven. Dan niet scherpstellen op de neus, maar op de ooghoek (naast de neus).

    En mocht je echt geen raad weten, wil ik de film ook wel met jou ruilen (omgeving Apeldoorn of Veenendaal?) voor een 125 of 400 ASA zwart-wit film.

    Veel plezier,
    Bert
    http://thetoadmen.blogspot.nl
    "Have fun and catch that light beam!"
    Bert from Holland
    my blog: http://thetoadmen.blogspot.nl
    my Linkedin pinhole group: http://tinyurl.com/pinholegroup


    * I'm an analogue enthusiast, trying not to fall into the digital abyss.
    * My favorite cameras: Nikon S2, Hasselblad SWC, Leica SL, Leica M7, Russian FKD 18x24, Bronica SQ-B and RF645, Rolleiflex T, Nikon F4s, Olympus Pen FT, Agfa Clack and my pinhole cameras.

  6. #16

    Join Date
    Feb 2011
    Location
    Ukraine - Netherlands
    Shooter
    Multi Format
    Posts
    306
    Pan F+ is wel een van de films met de slechtste latente beeld stabilisatie. De film heeft ook een relatief hoge basissluier zelfs als de film vers is. Maar dat even ter zijde.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

  7. #17

    Join Date
    Nov 2009
    Shooter
    Med. Format Pan
    Posts
    52
    Quote Originally Posted by Hondenbrok View Post
    Bedankt iedereen voor de uitgebreide antwoorden. Ik ga me dan niet al te druk maken om het diafragma (al probeer ik f/2.8 en groter te vermijden).

    @Jos: Bedankt voor de ontwikkeltip! Normaalgesproken duurt het een maand of 2 voordat ik een rolletje heb volgeschoten, omdat niet altijd weet wat ik wil fotograferen. Het is dus beter om het rolletje binnen een week ofzo vol te schieten en dan meteen te laten ontwikkelen? Of is niet zo kritiek?
    Twee maanden kan met een PanF+ al te lang zijn. Is mij overkomen en op de Engelstalige APUG worden soortgelijke ervaringen gemeld. Andere
    zwart-witfilms van de bekende merken hebben dit probleem voor zover mij bekend niet in deze mate.

  8. #18

    Join Date
    Nov 2009
    Shooter
    Med. Format Pan
    Posts
    52
    Quote Originally Posted by TheToadMen View Post
    Hoi,
    Het kan zeker geen kwaad om een rolletje langere tijd in een camera te laten en pas veel later te ontwikkelen. Zeker bij zwart-wit film. Natuurlijk niet in het dashboard kastje van de auto laten liggen in de warmte.
    Mijn record is geloof ik 6 jaar ... in een "vergeten" oude camera. Ik kwam er pas achter toen ik deze camera onlangs weer eens wilde gebruiken.
    Bert, je stelling klopt wel in het algemeen maar niet wat betreft de PanF+. Die is de uitzondering.

  9. #19

    Join Date
    Nov 2009
    Shooter
    Med. Format Pan
    Posts
    52
    Quote Originally Posted by Роберт View Post
    Pan F+ is wel een van de films met de slechtste latente beeld stabilisatie. De film heeft ook een relatief hoge basissluier zelfs als de film vers is. Maar dat even ter zijde.
    Vandaag werd op APUG door ILFORD/HARMAN een verklaring afgegeven, als reactie op een thread over een kwaliteitsprobleem met PanF+.

    "I have read the thread.

    Firstly PAN F + has no issues or QC's outstanding anywhere in the world, latent image stability is a progressive phenomenon, please see our full TI sheet on PAN F+ and if you kept it in camera for three months after exposure this process would have started ( as it would with ALL films ) but for the image to completely disappear....no, not at all, nothing anywhere near it.. so my conclusion is some other issue is affecting this 'process'.

    You can send the film to us for examination if you wish, we are very happy to look at it.

    Firstly, it would be good to know the batch number then I can identify the date the film was made, I am presuming the film was 'in date'?

    Edge signing : Edge signing is done when the film is being cassetted, depending on which finishing route was used ( we have several ) the signing can be dome electronically or optically ( rare ) and some variation in density can occur, but its minimal. 120 is done optically.

    Simon ILFORD Photo / HARMAN technology Limited".

  10. #20
    TheToadMen's Avatar
    Join Date
    Sep 2012
    Location
    Netherlands, Europe
    Shooter
    Pinhole
    Posts
    1,642
    Blog Entries
    1
    Images
    32
    Quote Originally Posted by Jos Segers View Post
    Bert, je stelling klopt wel in het algemeen maar niet wat betreft de PanF+. Die is de uitzondering.
    Jos,
    Bedankt voor de info. Vandaag weer wat geleerd. Toch mooi die kennis uitwisseling op APUG!
    "Have fun and catch that light beam!"
    Bert from Holland
    my blog: http://thetoadmen.blogspot.nl
    my Linkedin pinhole group: http://tinyurl.com/pinholegroup


    * I'm an analogue enthusiast, trying not to fall into the digital abyss.
    * My favorite cameras: Nikon S2, Hasselblad SWC, Leica SL, Leica M7, Russian FKD 18x24, Bronica SQ-B and RF645, Rolleiflex T, Nikon F4s, Olympus Pen FT, Agfa Clack and my pinhole cameras.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast


 

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:



Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin